Jump to content

TAMD41 - litt trenger råd til vedlikehold av motor.


RH91

Recommended Posts

Hei ! 
Har et par spørsmål..

Nr1: 
Jeg vurderer å demontere varmevelsker for å gi denne en rens og nye pakninger o.l. Kan jeg demontere den nå, og la motoren stå uten nå på vinteren?

Er dette skadelig på noen måte? 

Nr 2:
Noen andre større ting man bør ta tak i på disse motorene når man først er i gang?

Nr 3: Motorvask..
Hvordan gjør dere det med vann og skitt som havner på bunn?
Jeg bruker bleier/pølser for å fjerne kjølevæske/olje.
Etterbehandling av selve motoren, når den er vasket. 
Noe spesielt man bør spray på eller behandle med? 

OGså vurdert å ta ut Turbo - Eksosbend og Intercooler. 
Noe for og imot for å demontere dette og gi det en sjekk og rens? 
 

-RH

Link to post
Share on other sites

Til ditt spørsmål nr 2: når du først har fjernet varmeveksleren, ligger oljekjøler, oljefilterhus og dynamo lett tilgjengelig. Saltutslag på oljekjøler kan bety behov for en overhaling, og da må den ut. Enkelt å løsne slanger og fjerne den fra blokka når du kommer til ovenfra.

Link to post
Share on other sites

Intercooler er ok å demontere. Fint å sjekke over innmaten og evt ha den i feks sitronsyre. Min var full av drit. Ble fin med bare noen timer i sitronsyre og pensling/ dypping innimellom.. 

 

Under intercooler sitter en messingbolt. Den skrus ut, og den dreneres (er en bunnplugg). Vær forsiktig når den monteres. Skal ikke skrus inn hardt.

 

Sjekke over pakninger er også viktig. Lekker det i intercooler er veien kort for vannet for å komme inn i innsuget...

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

mag-la skrev 50 minutter siden:

Til ditt spørsmål nr 2: når du først har fjernet varmeveksleren, ligger oljekjøler, oljefilterhus og dynamo lett tilgjengelig. Saltutslag på oljekjøler kan bety behov for en overhaling, og da må den ut. Enkelt å løsne slanger og fjerne den fra blokka når du kommer til ovenfra.


Hvordan overhaler man oljekjøleren?
Må motoren tappes for olje eller lignende i forkant? 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte bort  oljekjøler på min VP 41P-A til verksted i Skien pga.oppdaget saltutslag ved endelokkene. Det ble syrevasket selve kjøle-enheten, men viktigst var nok reparasjon av tæring av metallet ved endelokk og bytte av pakninger. Ble som ny.

Link to post
Share on other sites

mag-la skrev for 12 timer siden:

Jeg sendte bort  oljekjøler på min VP 41P-A til verksted i Skien pga.oppdaget saltutslag ved endelokkene. Det ble syrevasket selve kjøle-enheten, men viktigst var nok reparasjon av tæring av metallet ved endelokk og bytte av pakninger. Ble som ny.

Tappet du motoren for olje først? eller hvordan gjorde du det da? 
Er det bare å skru i vei eller flyter det 10 liter olje rundt i båten da? :P 

Link to post
Share on other sites

Oljekjøler og filterhus er i samme stykke, og sitter høyere enn oljenivå. Kan derfor demonteres uten særlig mer søl enn ved et oljeskift. Bildene viser hvordan saltutslag kan se ut før service på oljekjøleren. Dynamoen sitter også greit til når varmeveksleren er fjernet, jeg byttet den samtidig pga ukjent tilstand og alder.

IMG_4552.jpeg

IMG_4551.jpeg

IMG_4533.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ang spørsmål nr 1; så har jeg noen betenkeligheter som kanskje andre mer kyndige kan svare på:

 

- dersom å fjerne varmeveksler innebærer å tappe motoren for kjølevæske og la den stå «tørr»: vil det kunne føre til økt fare for innvendig rust, samt uttørking av evt gummipakninger?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...