Jump to content

Bytte av varmtvannsbereder. Kostnad, firma i Tønsberg som kan utføre?


Edh1

Recommended Posts

Har klart å frostsprengte en Isotemp Basic 30. Ser at prisen på nødvendige reservedeler blir så høy at ny tank virker fornuftig. I tillegg er tanken fra 2005. 
 

Jeg har varme fra motor og landstrøm. 
 

Hvilke tank kan jeg kjøpe som passer inn uten for mye endring av oppsett? Ønsker ikke kjøpe ny av samme type da prisen ikke forsvarer bruken. Har sett på Quick og Isotemp Spa? 
 

Hvem bytter slike tanker? Holder til i Tønsberg. 

Link to post
Share on other sites

Holder du deg til  ca 30 liter passer alle merker , avhengig av båttype er jobben ca 1 til 3 timer,spør i en av båtverkstedene de bytter den hvis du ikke gjør det selv enkel jobb når det allerede er installert .Det er også en egen plass her du kan legge ut jobben 

Link to post
Share on other sites

Edh1 skrev for 8 timer siden:

Hvilke tank kan jeg kjøpe som passer inn uten for mye endring av oppsett? Ønsker ikke kjøpe ny av samme type da prisen ikke forsvarer bruken.


Det spørs om ikke vinninga går opp i spinninga ved å skifte til rimeligere modell når du samtidig setter jobben bort. Timeprisene i båtbransjen er som regel ganske høye.
 

Hvis du bytter til samme modell som du har slipper du kappe eller forlenge slanger, festene er samme plassen, alt er likt. Dermed er det kanskje ikke like skummelt å ta fatt på jobben selv? 
 

Skulle du likevel sette bort jobben vil jeg tro de fleste båtverksteder tar på seg slikt. I alle fall her i området (Stavanger/Ryfylke) har verkstedene mekanikere, båtelektrikere, osv., de er allsidige og har alltid en som gjør slike jobber. 
 

Selv skiftet jeg fra rustklumpbereder av ukjent merke til Isotemp Basic 40. Ville ha en bereder som ikke ruster verken på innsiden eller utsiden (den gamle sa takk for seg med et kraftig smell, har sjeldent vært så nær hjerteinfarkt, jeg satt i benken rett over berederen da det skjedde og hoppet sikkert meteren rett opp, som på tegnefilm), og en bereder som holder godt på varmen. Isotempen var, i alle fall da, testvinner når det gjelder holde på temperaturen, bedre enn Quick og de andre som var i aktuell størrelse da. Tilpasningen gikk greit, måtte lage til en form for krybbe til berederen og skifte kjølevannsslangene fra motoren da disse måtte være lengre. Grei jobb egentlig, har man bygget litt med Lego var ikke dette så mye verre.

Link to post
Share on other sites

Edh1 skrev for 16 timer siden:

I tillegg er tanken fra 2005.

Disse er rustfrie og går neppe ut på dato . .

 

Jeg vet ikke hvilke deler som eventuelt må skiftes. Men selv om prisen ikke blir så mye lavere enn for ny tank, vil du kanskje spare en del på jobben også? Men dersom tanken er deformert, er det bare å bestille ny.

 

Jeg ville da kjøpt en som passer rett inn  og gjort jobben selv som Hakkanen foreslår. Jeg kan ikke se at det kan være mye penger å spare å en rimeliger (?) modell, spesielt hvis jobben blir mer komplisert.

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

 

 

Usikker på det er mulig å se noe ut fra bildene, men det er mulig flensen har fått skader. Tanken buler ikke så vidt jeg kan se. Varmeelementet er bøyd og "lokket" dette er festet i er bøyd. Pakningen er ødelagt. Noen formening om tanken kan reddes? 

Tank 2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ha svært dårlig erfaring med å prøve å rette ut hvis noe er derformert på tanken. Ikke lett å se på bildet, men hvis kanten rundt åpningen er det minste deformert fra innsiden må du nok bytte tanken. Det stålet er stivt, og må ha riktig fasong for å holde på trykket ved høy temperatur, som det jo blir.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...