Jump to content

Båtmässan Götebord 2024


EiSvIn

Recommended Posts

Denne helgen startet Båtmässan i Götebord, og jeg og kona brukte det som en unnskyldning for å få oss en barnefri kjærestetur i helgen. Det ble jo ikke noe båtmesse på Lillestrøm/Fornebu i år, så hvorfor ikke legge kursen litt sørover? 

 

Dessverre konket kamera etter hvert, det vil si jeg trodde jeg tok masse fine bilder for å dele med dere - men de ble uskarpe av en eller annen grunn. Så dere må ta til takke med noen få. Kort stemningsrapport; det er jo alltid moro med messer men jeg opplever vel at de i de siste årene har skuffet mer og mer. Så også denne. Når vi var her for 10 år siden hadde vi knapt plass til alt på vei hjem, i år dro vi hjem tomhendte. Ikke noe nye spennende dingser, og strengt tatt var den eneste standen som hadde noen som helst "prylar" med seg Biltema - som jeg har gangavstand til hjemme. Noe tilbud på klær var det, men hele annen etasjen som før var masse greier var nå stort sett pølser og lærbalsam. Så det ble ikke kjøpt noen ting. 

 

Båtmessig var det et overtall av ribber og fiskebåter i alle fasonger i størrelsesorden 15-25 fot. Ikke en eneste seilbåt utover "seiljolle" utstillingen. Og i klassen større motorbåter var det Norske merker som Saga, Nordkapp, Askeladden som var svært synlige. 

 

Årets store greie var åpenbart hydraulisk veranda. 

galeon375gto.png.168b1faf7a217de387798c7a455f88f2.png

Jeg sitter med en tanke om at dette kanskje gjør seg best på messa, og er ganske ubrukelig i praksis. Men det var altså flere båter som hadde dette. Hydraulisk ja, men rekkestøttene måtte settes opp manuelt. 

 

galeon375gto_lys.png.c70bfa42bf20e87a575b72d5be7083a8.png

Blått lys var det også nok av. Galeon'en her vant nok prisen, og bilde forteller egentlig ikke hvor innmari blått det var. 

 

Og det digitale dashbordet var definitivt kommet. Ikke mye analoge instrumenter å se lenger. Alt går inn på plottern. Ganske snedig egentlig, da kan man jo velge hvilken informasjon man ønsker å ha fremme. 

galeon375gto_cockpit.png.1a57e253e967fd3528827ab402cac635.png

 

Og så måtte jeg ta bilde av dette; for det er det største jeg har sett. Påhengsmotor betyr liksom ikke noe du kan skru av og putte bak i bilen lenger. Da skal du i hvert fall ha langt større bil enn meg..

 galeon375gto_phenger.png.a3d657d26b46a06a082aa7ee77b9330b.png

Rått! 

 

Messestemning var det; det er jo hyggelig å mingle og småsnakke med masse folk som er interesserte i det samme som deg. Og (det kan sikkert diskuteres) jeg synes det er hyggelig å kunne gå på en messe, og ta seg en pause med en øl for man tusler videre. 

messe.png.100d94bbc1371c37116e84b3adde580e.png

 

Personlig falt jeg i elsk på dette "svigermorssetet". Dessverre glemte jeg å notere meg hva slags båt det satt på. Men fantastisk sted å sitte å se på solnedgangen. 

Svigermorssete.png.d4da422666cf95eed6101cbb4730cb29.png

 

Båtmässa i Göteborg har en ganske stor avdeling for klassiske båter, hvor det luktet tjære lang vei. En veldig hyggelig del av messa, hvor man virkelig kjente at pulsen sank. Kona var jo superhappy når hun fant en båt med sitt eget navn: 

Siv.png.dec0bffb3900b655784f306bc17d4396.png

 

Flere stands med mindre båter også, i form av modeller. Egen stand hvor man kunne teste rc seilbåt, man kunne se modellbåter bli bygget, og man kunne stå å sikle på denne dampdrevne radiostyrte saken. Rett og slett lekkert. 

rc.png.85eb5bf3db6cff98ea0486bb179dc50f.png

 

Jeg synes jo det er veldig hyggelig at noen fremdeles ikke har det så travelt, og at noen fremdeles lager ekte snekker. Denne blir levert enten helelektrisk eller med en liten dieselmaskin. Hadde jeg hatt hytte ved sjøen skulle jeg hatt noe slikt. 

snipan.png.8e42f1bc458b741fe3d27bf4c3dde043.png

 

Elektriske båter kan man jo mene mye om, men det var altså en god håndfull av dem på messa. Det er nok først og fremst dagsturbåter ennå, men denne arbeids/dykkerbåten var ganske gjennomført. Og definitiv bygget for å tåle juling. Seriøse dimensjoner på alt. xshore.png.902323ab6399329a848e804af739403c.png

 

Det var så langt jeg kom før kamera tok kvelden. Men altså, kort oppsummert - en hyggelig kjærestetur, men dessverre ikke noe særlig messeutbytte. Jeg hadde håpet å kunne se på litt "prylar" men det var rett og slett ikke å oppdrive, og det bittelille som var hadde ikke noe "messepris" som man fikk før. Det eneste vi så som hadde skikkelige messepriser var et par stands med fiskeutstyr. 

 

Hotell Gothia Tower kan anbefales for kjærestetur, og fint sted å bare kunne tusle fra rommet og ned på messa. Men bestill bord for middag, for det glemte vi.. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...