Jump to content

KAD44 og overhaling av dyser


Mr_Stian

Recommended Posts

Har en KAD44 fra 1998 som er gått ca 1700 timer. Den har begynt å bli noe treg å få start på. Spesielt nå som det er kaldt ute. Samt at den røyker ganske mye grå diesel røyk. Også når jeg kommer tilbake fra en tur og jeg har fått skikkelig temp på motor.

Alt som jeg har lest rundt dette sier at jeg bør trekke dyser og få byttet dysespissene. Har fått tilbud om dette fra ett par stk nå men så snakket jeg med ett lokalt verksted. Han mente at det ikke var nødvendig å gjøre det helt enda. De burde fint gå 3000 timer før en trengte å bytte spisser. Han anbefalte meg ett stoff som jeg skulle ha i tanken. Autol Profi DK-KAT Grønn. Dette skulle vist rense motor og dyser. De hadde god erfaring med dette stoffet

 

Dette rådet går imot alt jeg har lest rundt dette på disse motorene. Han sa og at det mest sannsynlig ikke fantes verksted som faktisk kunne kjøre disse dysene i benk og få sjekket begge stegene. 

 

Hva tenker folket her? Har han rett? Eller bør jeg få dysene inn på en sjekk og få byttet spissene?

Jeg kjøpte en liter av dette stoffet og skal ut på en tur på lørdag bare for å prøve. Kostet ikke så mye så var verdt å prøve. Har prøvd noe tilsvarende tidligere, men da ble den ikke bedre. Men dette er ikke samme greiene. 

 

Det kan og sies at jeg ikke merker noe på motor når jeg går. Jeg får fint 3800rpm sånn som jeg har gjort i alle år. Bare at den røyker mer nå en den gjorde tidligere. 

Link to post
Share on other sites

Ingen problem for dyseverksted å testet/overhale disse dyser.

 

Lurium er det mage som vil selge, å de fleste selger drømme uten effekt.

Bare det han kan si at det ikke finnes verksted som kan kjøre disse dyser i benk, viser han er helt uten peiling, å et verksted du bør holde deg LANGT unna.

 

Disse dyser er ikke noe  rocket science. Så dra de ut å send de inn til sjekk/overhaling.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Disse driver med overhaling av dyser selv så at han heller ville selge meg en flaske med lurium til 400 kroner istedenfor en overhaling av dyser til 12.000 er veldig dårlig butikk vil jeg si. 

 

Er du så sikker på det med testing av dysene? Har og hørt at de fleste ikke kan teste andre trinnet på disse dysene men har ikke hørt at det ikke skulle finnes test utstyr for 2-trinns dyser. 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 24 minutter siden:

Er vel ingen garanti på hvor lenge de vare. Noe må jo overhale etter få timer, å andre etter mange tusen timer.

Det er helt riktig det spørs jo hva annet en rein diesel som har passert dysene.
Men jeg tilhører menigheten når det gjelder dyserens så fremt disse har kogget seg blir de reine og ett riktig sprederbilde blir gjenopprettet.
Er dysene slitt hjelper det jo selvfølgelig ikke stort med snakeoil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...