Jump to content

Forslag til liten transferpumpe til diesel ønskes


Okkaby

Recommended Posts

Siden det nå blir montert nye tank, med skikkelig tilkomst for inspeksjon å tilkomst, så tenkte jeg i førsteomgang å la de gamle stå som de gjør, å bruke disse som hovedtank, for så å fylle den nye med en liten transferpumpe. Da beholder jeg muligheten for å bunkre på begge sider av båten, samt slipper dra nye fylle slange en kronglet vei.

Blir da å ha et eget filter med vannutskiller på transfer linjen.(har filter på lager)

Hadde da tenkt å sette inn en måler som måler antall liter en flytter, siden jeg har noen forbruksmålerer med kun et kammer liggende. Men disse er på maks 100L timen, å alle pumper jeg har komt over har mye større kapasitet.. Så er det noen som har link til pumpe som har mindre flow?

Ja vet det tar tid å flytte over diesel da. men er kun første gang en trenger flytte over 250-260L etterpå blir det jo kun å toppe opp.

Blir da å kjører transfer via 10mm slange fra nåværende uttak på gammel tank.

 

Så hva finnes av pumper til dette formålet på marked?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Marco tannhjulspumpe som jeg har sett i originalmontert som diesel transferpumpe båt.

 

Var inne på tanken om å lage meg et diesel-polishing opplegg med en pumpe som kunne gå konstant og et filter/ vannutskiller og noen koblinger/ kraner.

 

Nærmeste jeg kommer på maritim nå i dag er denne https://www.maritim.no/seaflo-tannhjulspumpe-12liter-12v

 

Biltema hadde en oljeskiftpumpe med 3 punkt bryter montert som minnet veldig om Marco pumpen, men den er erstattet av noe plastic greit nå ser jeg.

 

Ett tips om du monterer slik stransferpumpe er å sette en timer eller noe som gir et lydsignal av og til så man ikke glemmer den og kjører all dieselen det ikke er plass til rett ut av luftinga. Ask me how i know  :giggle: :rolleyes:

 

Her er en variant fra Marco https://items.marco.it/us/products/pumps/gear-pumps/up2-bronze-gear-pump-2-6-gpm.html

 

Denne oljeskifpumpen er ganske lik den biltema hadde før med annet navn og farger. Brukte selv denne pumpen fra Marco som en fastmontert oljeskiftpumpe. https://items.marco.it/us/products/pumps/gear-pumps/ock1-r-oil-change-kit-with-integrated-reversible-switch.html

 

 

Hele sortimentet her https://items.marco.it/us/products/pumps/gear-pumps/ock1-r-oil-change-kit-with-integrated-reversible-switch.htm

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har set på Marco sine, siden jeg kan kjøpe disse rett fra importøren.

Men håpte å finne en som ga litt mindre flow på ca 100L timen.

 

Men mulig det må bli noe sådan likevel.

 

Å ja dette med diesel ut lufting har jeg erfaring med jeg også 🤣😂

 

Går det kanskje å strupe en sådan Marco pumpe🤔🤔 Hive på en ventil så en redusere flow til 1/4 kanskje 🤔

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Sjekk pumpene hos Biltema. Selv kjører jeg to pumper fra hva-det-nå-heter-igjen. Pumper 70 liter diesel/time. Amerikanske saker kjøpt hos Aarnes Amerikanske Bildeler, plungere.

 

Ville vel ikke dratt ned spenningen på en likestrømsmotor med børster.

Link to post
Share on other sites

På forrige båten min laget jeg et slikt opplegg, med en 50l "dagtank" og en liten billig kinapumpe som transfer. 
Startet den bare ved anledning når jeg uansett gikk for motor, og stoppet den når tanken var full eller jeg husket på det, litt avhengig av hva som kom først :-)

Overløpet rutet tilbake til hovedtank, så kunne også brukes til å "polere" dieselen...

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Her kom det som vanlig goe forslag ja.

Å Arne sitt opplegg med lufting tilbake til hovedtank, var jo genialt hehe.

Tanken kommer med vanlig fyllestuds, lufting, tur/retur samt en ekstra tur for dieselvarmer. Men tenkte la dieselvarmer suge fra gamle tanken pr nå. Da kan lufting går til gamle retur på hovedtank, og den tenkt til dieselvarmer kan brukes som fylling fra transferpumpe. Da kan en polere diesel ja.

Nye tank er jo på ca 260L. Så fylle den å så ha 150+ liter i gamle tank i tillegg til nye tank. 

 

Men kom jo over dissse to hos Biltema også nå, som jeg sjekket oljepumper der.

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/elektrisk-sugepumpe-for-drivstoff-03-bar-2000047775

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/elektrisk-sugepumpe-for-drivstoff-04-bar-2000047776

 

Så med flowmeter på. Så ser en jo også hvor mye diesel som sirkuleres om an lar pumpa kjører noen timer på turer.

 

Ble jo til jeg får bygget nye tank i 12mm PE som da passer ned under stikkøya.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Kjøpte faktisk noe ala den samme som den svarte, men fra Jula å med klemmer ala startkabel klemmer når vi skulle teste noen flowmeter i fjor.

Den holdt vel 30min, før diesel pisset ut av selve pumpehuset. Burde levert den inn, men ble så passe forbanna på sølet, at den fikk litt hard medfart å gikk i søpla. Så nok mulig den andre r bedre ja.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Litt av et opplegg hos @Hulda Tror vi satser på noe litt enklere i Baljen 2 hehe

Har jo alt dobbelt filter/vannutskiller med vender på tur til motor. Så i tillegg filter med vannutskiller og sensor på motor etter lavtrykks pumpen

 

Men har noe Racor kopier liggende i kjelleren av typen enkelt spinn-on filter, samt den andre typen med hurtig kopling på slange studs  å en bytter hele filter med utskiller å alt i et. Mye rart en får kjøpt hos Kina fatter, når en kjeder seg på jobb  hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 13 timer siden:

 

Jeg har den nederste der som matpumpe til motoren. Har surret og gått i rundt 12 år nå. Jeg hadde samme sort før også, den holdt bare i 4-5 år. Men gode greier til den prisen. 

 

Den svarte i plast satt jeg inn i en bil en gang, den holdt i alle fall de to årene jeg hadde bilen. Men jeg synes innfestingen av slangestussene virker noe svak på denne. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 17 timer siden:

Men kom jo over dissse to hos Biltema også nå, som jeg sjekket oljepumper der.

...

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/elektrisk-sugepumpe-for-drivstoff-04-bar-2000047776

 

For noen tiår siden var disse Biltema pumpene de samme som ble brukt i småfly (=samme fabrikat). De SER fremdeles helt like ut så jeg vil regne med de er av god kvalitet. Om 120l/t er for mye kan de jo lett strupes ned til det du vil ha.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jag hadde problem med den mekaniske fødepumpen i min Yanmar 4JHE. Da ble det elektrisk sugepumpe fra Biltema (lik den i metall som SveinHa linker til) som erstatning for den mekaniske. Dette var i 2009, og den funker uten problemer fremdeles, snart 15 år og ca. 1200 motortimer senere.

Men hvor lenge holder den videre? Litt ille om den skulle streike nede på svenskekysten i ferien. Derfor kjøpte jeg inn en reserve av samme type for et par år siden som jeg har liggende i båten for sikkerhets skyld.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Litt ille om den skulle streike nede på svenskekysten i ferien. Derfor kjøpte jeg inn en reserve av samme type for et par år siden som jeg har liggende i båten for sikkerhets skyld.

 

Lurt. Jeg oppdaget ikke at min var stoppet før jeg skulle lufte etter filterbytte. Men min motor har egentlig selvsugende høytrykkspumpe, grunnen til at jeg installerte den elektriske er for å unngå jaging på turtall under drift som motorene er kjent for om man ikke har løs pumpe. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå er snart nye tank på vei. Den ble redusert litt i størrelse, så den passer bedre ned under stikkøya.

Så tenkte å bruke den som dagtank da den nå har 190-200l maks nå.

Kom da på en ting. Tenkte å lage opplegg som nevnt over av @Arne Henriksen med å kjøre lufting tilbake til hovedtank.

Men er det vanlig å kjøre retur på tank ned i tank med rør, eller bare lar en det plaske ned i toppen?

 

Tenker jo det kanskje vill bli litt motstand om det skal ned mot bunn. Å hadde tenkt å koble lufting fra nye tank på retur på gammel tank. Men aner ikke om denne går ned mot bunn, eller kun rett gjennom toppen å fritt fall inn i tank. 

Blir et opplegg med å suge fra tur på gammel tank, til eget filter, pumpe, flowmåler til nye tank. Dan kan en bruke det til polering for litt ekstra sikkerhet.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en pumpe fra Biltema for «polering». Filter til høyre er til motor og det til venstre er til polering. Det går ca 100l/t gjennom. Min erfaring er at etter en sesong er filteret til venstre møkkete, mens det til motoren er rent. 
 

IMG_0789.jpeg

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 8 timer siden:

Jeg har en pumpe fra Biltema for «polering». Filter til høyre er til motor og det til venstre er til polering. Det går ca 100l/t gjennom. Min erfaring er at etter en sesong er filteret til venstre møkkete, mens det til motoren er rent. 
 

IMG_0789.jpeg

@Swingswongkjører du polering hele tiden når motor går?

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 8 timer siden:

Jeg har en pumpe fra Biltema for «polering». Filter til høyre er til motor og det til venstre er til polering. Det går ca 100l/t gjennom. Min erfaring er at etter en sesong er filteret til venstre møkkete, mens det til motoren er rent. 
 

IMG_0789.jpeg

Har du ingen lufting og retur på denne? Går jo ut ifra den ene er til varmer.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...