Jump to content

Problemer med kurs i ny kartplotter og instrumenter


SteinarBA

Recommended Posts

Satt inn ny kartplotter og plutselig begynte kursen å endre seg hele tiden og båten går på tvers i kartet.
Fungerte i begynnelsen.
 
Kartmaskin sier en kurs, plotter er en Raymarine  axiom 12 pro-rvx, ST6001 gir en annen kurs og magnetkompasset oppe på "dashbord" 
Jeg har da altså 3 forskjellge kurser så kartplotter skjønner jo ingenting å jeg kjører båt på tvers ....
 
Koblet alt dette sammen med NMEA 2000 sammen med AIS og ny gps på targa samt nye antenner til VHF og AIS.
Skiftet også radar og radarkabel samtidig.
 
Har flyttet kablene litt ved autopilot boksen nede i kabin men liten nytte. 
 
Hvor sensitivt er dette og er det noen som har råd?
Kalibrering av noe slag kanskje..
Link to post
Share on other sites

Har omtrent samme problemet med min axiom 9rv. Plutselig på slutten av sesongen gikk båten baklengs konstant. Har både autopilot å Orca Core ombord, å alt koblet via n2k. Fungerte fint frem til en av de siste turene.

Både Orca å Garmin autopilot er kalibrerte å fungere 100%.

Kun Axiom som føkker til.

Hjelp fra Raymarine var ikke mulig å få.

De påstår Garmin å Orca er synderen. De påstår at kun deres enhet er sertifisert NMEA 2000. 

I deres verden er alt annet søppel av dårlig kvalitet. Noe som harmonerer dårligt med at min Axiom har vært inne til rep to ganger alt å fremdeles ikke er i orden.

 

Har ikke jobbet mer med dette i vinter. Men tenkte å prøve finne ut hvordan den interne GPS i Axiom blir deaktivert, så den tvinges til å få info fra n2k nettverket.

 

Går ikke dette. Så blir det billig Axiom å Radar for salg etter neste sesong.

 

Som tidligere nevnt, blir det aldri mer kjøpt noe Raymarine utstyr til mine båter. Service er ræva, å ting må sendes til UK for service. 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Okkaby said:

Både Orca å Garmin autHar omtrent samme problemet med min axiom 9rv. Plutselig på slutten av sesongen gikk båten baklengs konstant. Har både autopilot å Orca Core ombord, å alt koblet via n2k.

 

Er Axiom knyttet til samme nettverk som autopilot? Er det COG som indikerer 180 grader feil?

Link to post
Share on other sites

Johannes skrev 2 minutter siden:

Er Axiom knyttet til samme nettverk som autopilot? Er det COG som indikerer 180 grader feil?

Ja alt er koblet på samme nettverk. Å båten går baklens i kartet ja.

Intet er endret på. Det kom bare plutselig på ene turen. Både autopilot å Orca er kalibrert på nytt etterpå, i forsøk på å fikse problemet. Men uten hell.

Var plan å koble skiftesvis autopilot å Orca fra, men rakk ikke så langt før høsten kom å båten ble parkert. Men som nevnt er hele faens Axiom ute å kjører. Restarter av seg sjøl uten varsel i tide å utide. Låser seg i settings når en er inne å justere på ting. Dette har de forsøkt å fikse to ganger uten at det er fikset.

Det hele startet når den ble oppdatert til nye lighthouse i fjor vår. Den kan ikke lese 2 år gammelt navionics kart heller etter den ble oppdatert. Kom en svada fra Raymarine Norge om at kun helt nye navionics kart fra 2023 kunne brukes med nye lighthouse.

Så måtte bytte til meg et av Raymarine sine egne kart hos en kompis som hadde kjøpt feil kart til sin Garmin, for i det hele tatt å få kart opp. Nvionics kartet fungerte helt topp på Garmin plotter å var fra 2021.

 

Så for min del, så er Raymarine for spesielt interesserte folk.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Tror Axiom velger Heading (HDG) hvis den er tilgjengelig. Den må nesten komme fra Autopiloten i oppsettet ditt. Men hvis Axiom viser HDG 180 grader feil i forhold til det du leser av på autopiloten blir det vrient. Hvis du kobler fra nettverket skal Axiom bruke COG fra intern GPS. Men det høres ut for den plotteren har store utfordringer..

Link to post
Share on other sites

Ja har vel egentlig gitt opp hele greia. Tenker den stort set kommer å bli brukt som ren radar skjerm denne sesongen. Så blir det byttet ut med Garmin neste vinter. Kjøre jo Orca på 12.9 Ipad som hoved navigasjon nå. Å mulig det blir byttet til en Samsung Galaxy Tab S9 på 14,6". Så Orca Display2 som rent instrument display.

 

Heading(HDG) kan den jo få fra både Autopilot og Orca, siden begge har kompas. Å disse fungere perfekt. Kan la båten kjøre en 20nm ruten inn gjennom Ryfylke uten å røre rattet sjøl, da den fint klare følge opplagt rute.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Vi har eksakt samme problem ca, jeg har prøvd å koble fra alt å bare ha strøm inn på min Axiom, tok den ut av holderen sin å snudde meg rundt i båten med enheten i hånda. Det som da var rart at båten lå helt "i ro" i kartet.

 

Det vil jo si meg at noe er galt med den? Skal jo snu seg i kartet når jeg snur meg i båten vel?

 

Er det noen som vet om intern GPS kan deaktiveres?

 

Link to post
Share on other sites

Axiom har vel neppe innebygget kompass og kan bare beregne heading hvis den beveger seg et stykke og kan beregne utfra flere gps posisjoner på en rekke. Tipper den bare ble stående på sist kjente kurs.

Radarer må kalibreres etter montering slik at fram på radar er eksakt rett fram langs kjøllinjen. Hvis den monteres bak fram må man justere ca 180 grader i programvaren. Radar har gjerne et lite merke som viser hva som er headinglinja.

På noen plotteren kan man gå inn og velge kilde for kurs mm. Hvis den kan velge mellom flere ulike input blir resultatet deretter.

Mons

Link to post
Share on other sites

SteinarBA skrev for 1 time siden:

Vi har eksakt samme problem ca, jeg har prøvd å koble fra alt å bare ha strøm inn på min Axiom, tok den ut av holderen sin å snudde meg rundt i båten med enheten i hånda. Det som da var rart at båten lå helt "i ro" i kartet.

 

Det vil jo si meg at noe er galt med den? Skal jo snu seg i kartet når jeg snur meg i båten vel?

 

Er det noen som vet om intern GPS kan deaktiveres?

 

Intern GPS kan deaktiveres på min Axiom 9 hvertfall, husker ikke helt i farten hvordan, men det står i manualen. Ellers har jeg et lignende problem med at plotteren orienterer seg nord-opp uansett hva jeg stiller inn (ønsker heading up). Har gitt opp dette og vent meg til nord-opp. Det er riktig som @mons skriver at Axiom ikke har innebygget kompass/heading sensor slik at for å vise retning må båten ha en viss hastighet slik at retningen kan interpoleres/ekstrapoleres.

Link to post
Share on other sites

Okei, da er det eliminert! Hm radar står også rett men har ikke kalibrert noe der da.

Det er en Raymarine 418D som står oppå der.

 

Får bare feilsøke litt videre tenker jeg :)

 

Får koble fra alt annet enn strøm på plotteren å se hva som skjer da. Samt med det andre jeg har av instrumenter.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror kompasset er problemet. Viser autopilot kontrollpanelet riktig heading? Har autopilot og tidligere kartplotter vært sammenkoblet? 

 

Hvis radar står i baug opp modus så brukes ikke kompass

data. Hvis heading vises numerisk på plotter, viser det samme heading som autopilot kontrollpanelet? 

Link to post
Share on other sites

Radar brukes svært skjelden.  

Autopilot viser rett heading ja, samme gjør Orca. Autopilot er 3-4 år gammel Garmin med nyeste kontroll panel.

Men var samme problemet om radar var på eller av. Den er av meste av tiden.

Tidligere var det både Garmin 92 plotter og Axiom samt Orca var koblet på. Da fungerte alt.

Problem startet etter en oppdatering av lighthouse i fjor vår. Siden har den vært hos Raymarine to ganger, å problemet er der fremdeles.

 

Garmin plotter er solgt. Kunne ikke brukes med radar, derfor det ble et tilbud på axiom å radar for vel 3 sesonger siden. Å hadde ikke behov for 3x plotter.

 

Får ikke testet noe ennå på en stund, da det er vinter å båten ligger trygt i båsen. Frister ikke med tur i kalesje båt, når det ligger 50cm snø på båten 😂🤣

 

Men var samme hvordan jeg satte plotter. Nord opp, bau rett opp same same, båten rygger mil etter mil hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Mitt problem er løst. Flyttet om på de fleste "nye" kablene og tok en skikkelig Seatrail kalibrering så er det rimelig rett, har kanskje avvik på noen grader men nå fungerer både autopilot og båten går rett i kartet :)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...