Jump to content

1985 Nord west 900 med perkins T6.354. (dyse spm)


Dieseldyret123

Recommended Posts

Kjøpte meg en Nord west 900 fra 85 med perkins 220hk fra samme år. Motor har gått ca 3300 timer, men går fortsatt fint. 

 

Jeg lurer da på om noen har peiling på når dyser bør sjekkes/overhales, og hvor "hardt" den skal / bør kjøres for å ikke sote igjen eller plages.. Maks turtall er 2600. 

 

Lurer også på triks for å demontere dysene evnt (har byttet både på yanmar og volvo før, så ikke helt uerfaren) 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei,  det er store sjanser for at dysene er rustet fast nere i toppen, disse dysene går ca 70-90mm ned i godse i toppen og her er det veldig vandlig at de ruster fast(i allefall på lanbassert utstyr).

Det sitter noen gummipakninger rundt dysestammen der de forsvinner ned i toppen, disse skal liksom tette for vannintrengning ovenfra rundt dysestamme for å forhindre nettopp rustdannelser.

Imidlertid, gummien morkner og forsvinner etterhvert.

Dersom det ikke er prekært og få dette demontert så ville jeg kjørt en sesong hvor jeg med gjevne mellomrom sauset inn området rundt dysetammen med et eller annet "lurium-2000" som kanskje kan løse opp rusten.

Det hjelper også på å kjøre motoren god og varm,  aldrig feil dersom ting skal demonteres.

 

Spørsmålet om når dysene skal demonteres og sjekkes er veldig varierende,  men en generel regel er å la vær og rote med dette dersom motoren ikke ryker, eventuelt går dårlig.

Du får en ganske god pekepin på motor-helsen ved å studere eksosen, Blå-grå røyk er som regel dårlig forstøvning fra dysene, alternativt dårlig kompresjon.

Sort røyk er stort sett at motoren få for mye diesel og følgelig ikke klarer å forbrenne skikkelig.

 

H.R.H

 

Link to post
Share on other sites

Okei, da skal jeg kjøre på med litt lurium rundt dyser. Ser ikke ut som det er så mye rust rundt der,men kan jo ha satt seg bra fast om de aldri har vært ute.. 

 

Forøvrig så ryker den kanskje litt mørk blå/grått på tomgang. Hvis jeg "drar på litt" opp i fart,så ryker den svart, men jeg mistenker at forrige eier har kjørt den veldig forsiktig og sakte stort sett, så kanskje den trenger og bli kjørt litt "hardere" en periode for å få ut litt sot? Den starter veldig fint, tilogmed nå i kulda og går fint, så vil tro kompresjonen er i orden

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...