Jump to content

Hva bør volt være på nytt optima agm batteri?


Ttopp

Recommended Posts

Ttopp skrev 58 minutter siden:

Så dette er for dårlig.

Jeg aner ikke hvordan nye batterier bør være

Ja! Jeg hadde aldri tatt med meg et nytt batteri ut av en butikk om spenningen var under 12,6volt. Lever de tilbake, og finn et nytt batteri i haugen som er bra, målt med det gode multimeteret ditt inne i butikken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vel, - det er alltid "smarte" selgere. Men om batteriene hadde stått lenge med så lav spenning ville de kunne vært sulfatert. Da ville du nok merket problem lenge før garantitiden.

 

Selv handler jeg batterier, om enn ikke så ofte iom. at mine holder 8 - 10 år, hos seriøse forhandlere som er eksperter på batterier.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal snakke med de i morgen se nå at de bar litt kalde etter å ha stått i bilen i hele dag ser bly batteri nå er 12,4 inne i stua men optima batteriet bar er 12,06 selv etter en god stund inne. Så ber om å få byttet i alle fall optima batteriet helst begge.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøpt et Optima Bluetop 75Ah og 975 CCA. De blir ikke levert toppladet, men skal topplades før montering. Jeg lot det stå på lading over natta på 4 amp. Har ikke sjekket det etter at jeg startet opp motoren for ett par uker siden. Jeg har Victron batteri monitor. Syns det aldri viser mer enn 12,5V samma søren. Når jeg tok over båten i fjor høst så var det satt inn splitt nye 105 Ah Sønnak Marine & Leisure. Det samme der. Men når motor går så viser det 14,5V. Jeg har ikke sammenlignet med et multimeteret. Men er det gitt at Victron monitoren viser riktig? Finnes det noen måte å resette denne på? Har ikke fått sett noe mer på det da det er andre ting som prioriteres først.

Link to post
Share on other sites

Det er i alle fall ikke korrekt volt for et fulladet batteri. Ville sjekket pluss ledningen på shunt og kobling på  sikringen på denne. Hvis den har dårlig kontakt hvises feil volt. Evt bytte denne med en ny med sikring og se om volt endre seg i displayet. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...