Jump to content

Eberspächer D6 med TP 7 Easystart Web - Funker det?


Ivar Dahl

Recommended Posts

Hei godtfok.

Jeg kjøpte meg en fin båt med en Eberspächer D5, og TP7 Easystart Web. Altså fjernstyrt Eber med app eller fra web. Etter kort tid takket Eberen for seg i en alder av ca 7 år, med brent vifte. Viften koster over kr. 10.000,-, en ganske ublu pris etter min mening. Så spørsmålet blir da om det er verdt å bruke så mye penger på en gammel dings, eller å kjøpe ny. Jeg valgte ny Eber D6 til rundt kr 22.000,-, og kjøpte i samme slengen en ekstra splitterkabel slik at jeg skulle kunne koble sammen D6 med TP7.

 

Det ble ganske fort klart at disse ikke virket sammen. Ifølge forhandler skulle de virke sammen, og prosedyren er å ta ut begge sikringene, sette inn den til Eberen først (25A), og så den til kontrollpanelet (5A). Dingsene skal da se hverandre og bli enige om måten å kommunisere på. Eber D6 snakker CANBUS, mens D5 snakker S+ (analog). TP7 er mindre enn 5 år gammel, så jeg kontaktet forhandleren som i sin tid solgte den til forrige båteier. Da ble det en runddans med dem og Eber i Sverige, hvor svensken umiddelbart sa "Kunden har koplat fel". Etter å ha vist bilder og forklart en del, blant annet at det faktisk ikke er mulig å koble feil uten bruk av vold, ble svensken enig at at "kunden har koplat rett". Så da logget han inn (remote administration) og konstaterte at TP7 ikke slår over til CANBUS, og at hvis han prøvde å gjøre det manuelt, så gikk den tilbake til S+ uten god grunn.

 

Etter en del frem og tilbake (siden starten av desember) ble dingsen sendt til forhandler, som ville sende den til svensken. Svensken sa nei. Forhandler ble litt oppgitt, og fikk sendt den til Eberspächer Norge. De fant ut at den er i orden, men da jeg påpekte at den virker på S+ med D5, men ikke på CANBUS med D6, sa de at "åja, det ser vi. Den er omprogrammert til CANBUS nå", og så sendte de den tilbake til meg. Den virket ikke...

 

Jeg kontaktet forhandler av Eberspächer i Bergen, som også logget inn remote, og så det samme som tidligere konstatert, nemlig at den ikke klarer å lagre innstillingen til CANBUS. Senere på dagen logger svensken inn igjen (ca to måneder etter første forsøk), og konstaterer det samme nok en gang. 

 

Så da, omsider, sier svensken at denne er det en feil på, så denne må vi bytte. Han spekulerte på om det kunne være en feil i kretskortet på den. Han skulle snakke med selger (forhandler i Arendal), og finne en løsning. Kort tid etterpå ringer selger og sier at vi bytter denne, men han må bare få klarhet i hvordan det skal gjøres. Fint, sier jeg.

 

Så går det en ny uke, og jeg purrer igjen. Da får jeg til svar at denne dingsen ikke virker med D6, og at jeg må kjøpe ny TP versjon 7.2, men skal få den til halv pris. Helt uaktuelt for min del. Hvis det var en kjent sak at TP7 ikke virker med D6, så hadde jo ingen giddet å bruke tid på å feilsøke.

 

Så her kommer det store spørsmålet til dere:

Er det noen av dere som har D6 med TP 7 oppe og går?

Altså ikke TP 7.2, men TP 7?

I så fall er det jo klart at det skal virke.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...