Jump to content

Galia 650HT - reinstallasjon av vinduer - hva er denne sorte filmen rundt?


Wannaz

Recommended Posts

Hadde en glassmester på besøk idag som sa vinduene på båten er av plexi glass. Slikt materiale er levende visstnok, ingenting fester seg på dette i lang tid, det vil løsne etter en del år ble jeg fortalt. En del år er 10år + ca. Båten er 2007 modell.
 

Spørsmål: 2 av vinduene har delvis sluppet og det er i tillegg en slags sort film rundt vinduene. Har noen erfaring med Galia eller andre båter som har tilsvarende rundt vinduene som på bildet under som vet hva dette er? Spraymalt? Folie? IMG_1250.jpeg.6d798a4cc976f83d818bfb76c26184a7.jpegIMG_1249.jpeg.e0989825c1d1c9fd2d47be3629d20644.jpeg

Link to post
Share on other sites

Det høres fornuftig ut. Glassmesteren visste nemlig ikke hva dette var. Men tror du det bare er lakkert sort? For som du ser på bildene så kommer det av i store flak og to av vinduene har løsnet på et mindre område. 

 

Jeg fikk idag pris på reinstallasjon av dem på ca 12K. Da skal jeg demontere, rengjøre alt, polere opp rundt montasje område, maskere og eventuelt lakkere det sorte på vinduet. Kun limet kostet 4600,- NOK, hørtes ikke det rimelig dyrt ut? Hva slags lim bruker en på liming av slikt? 

 

Edit: Fikk nå revidert tilbud hvor pris på lim ble halvert så nå er tilbud på 9K ink mva.

Link to post
Share on other sites

Wannaz skrev for 2 timer siden:

Hva slags lim bruker en på liming av slikt? 

Mange bruker Teroson sine produkter.
Fås relativt rimelig på T Hansen i forhold til Mekonomen men sikkert enda dyrere på Glassmesteren.
Lenge siden jeg limte inn en front rute men den gang ble det bare brukt Teroson sine løsninger.
Først aktivator/primer så rutelimet men uten å ha erfaring med dagens produkter ville jeg brukt Teroson Bound 60 som man slipper å bruke aktivator/primer på (tror jeg)
 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 28 minutter siden:

Mange proffer bruker denne kombinasjonen.

Hva mener du denne UV blokken er for noe da? Lakk? 

 

Var det jeg tenkte på. Nesten 10K for remontering er jo litt "rått" mtp at de kommer til dekka bord og har batteridrevet limpistol. Om en maskerer skikkelig rundt på inn og utside så blir det jo pent. Skal sjekke ut Tereson rundt om å se hvor det er billigst 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Wannaz skrev 26 minutter siden:

Var det jeg tenkte på. Nesten 10K for remontering er jo litt "rått" mtp at de kommer til dekka bord og har batteridrevet limpistol. Om en maskerer skikkelig rundt på inn og utside så blir det jo pent. Skal sjekke ut Tereson rundt om å se hvor det er billigst 

:thumbsup:

Skal du gjøre alt ville jeg limt inn rutene selv også med det prisbilde.
Se noen filmer på youtube og øv deg på å lage en jevn fuge med ett billigere stoff hvis du ikke er god på fuging.
Tror neppe det er nødvendig med maskering med de store mørke feltene du kan legge fugen bak.
Lag deg ett press verktøy slik att du kan holde litt press på rutene til limet herder. 
Skal ikke så mye til.
På en frontrute til bil så holder det med tyngden av frontruta så ikke press rutene inn for hardt slik at limet blir trykt unødvendig flatt som en pannekake

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...