Jump to content

Hvordan lufte vannvarmer?


casie

Recommended Posts

Har en eber D10 kw diesel vannvarmer med radiatorer rundtomkring i båten. 
Har ikke varme på akterdekket. Tenker å få inn en radiator her, men da vil det naturligvis bli endel luft i systemet. Hvordan får man dette ut på greiest mulig måte? 
 

har lagt ved noen bilder av det som for meg ser ut som en ekspansjonstank med en slange og en kuleventil.. kan dette brukes til påfylling lufting?IMG_2645.jpeg.609ea20e215fc58b4deb89a33bf159c9.jpegIMG_2646.jpeg.18737a48488080de756f025362c5648c.jpeg

IMG_2648.jpeg

Link to post
Share on other sites

@casie Du må nesten lage en enkel skisse over systemet ditt, for at en skal forstå det.

 

Jeg har en vanntank med  ekspansjonstank og i dag 3 defrostere med retur med ventil til tanken.

Lufte systemet er enkelt, setter strøm på sirkulasjonspumpa til Eber og stenger  to av returene kjører noen minutter og åpner neste og stenger den første etterfyller ekspansjonstank ved behov. Når alle er luftet kopler jeg sirkulasjonspumpa til Eber og starter den. Det hender at en av defrosterne mister sirkulasjonen, da er det bare å stenge de to andre returene et min min så  kjenner en at den blir varm  og alt er Ok et par mnd.

image.png.96ff808ce22e9da97109d9f390cb991d.png

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Bare sørg for at sirkulasjonspumpa(ihvertfall hvis det er en enkel Johnsonpump), får vann når du starter opp. Den bør stå lavt nede, hvor vann f.eks faller fra ekspansjonstank, eller påfyllingstank, og faller ned til inn på pumpa. Suger den luft, kan den få varig ulyd, selv om den virker etterpå.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt en drillpumpe for å få litt fart på sirkuasjonen. Splitter da sløyfen, og henter kjølevæske fra en ekstra kanne med drillpumpen. Den andre enden av sløyfen går ned i samme kanne. Evt kan ekspansjonstanken brukes, men da bør den ha separat inngang og utgang.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...