Jump to content

Tangamperemeter som måler strømforbruk over tid? (Tips til kjøp - og noen dumme spørsmål)


Werlin

Recommended Posts

Ser litt etter tangamperemeter, men dette er et nytt verktøy som er helt ukjent for meg.

 

Kan disse normalt måle strømforbruk over tid? Altså, kan jeg feks. sette dette på ledningen som går til autopiloten og så lese av hvor mye den har brukt på en seillas?
Om det kun gir øyeblikksmåling blir det vanskelig å måle forbruk som ikke er konstant.

Hvis dette ikke noe alle har anledning til - har noen tips om hva man bør kjøpe?
Helst ikke for dyrt, dette vil bli brukt en sjelden gang i blant, så trenger ikke en proffutgave ;)

Link to post
Share on other sites

Har ikke sett etter logger, men spørs om ikke det blir billigst med feks en smartshunt fra Viktron som du kobler på autopilot for å måle over tid. Evt kjøre strømmen til autopilot gjennom load på Viktron Smartsolar hvis du har en og den har stor nok kapasitet. Tangampermeter  for øyebliksmåling får du vel fra noen hundrelapper og oppover. 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! 

Dette kan jeg som sagt ingenting om. Men tenker det bør være en veldig enkel programmeringsjobb for å få et av de billige til å måle over noe tid, derfor litt overraskende om ingen kan? 

 

Vi har en shunt som måler, men frister lite å flytte rundt på den. Autopilot var kanskje et dårlig eksempel, for den bruker jo faktisk en del, men si at jeg ønsker å vite hvor mye kjøleskapet bruker, da ser jeg for meg at et slikt instrument hadde vært  nyttig. 

Link to post
Share on other sites

Har aldri sett et håndholdt tangamperemeter som måler Ah/Wh, men mulig det finnes. Rimeligste alternativ må være en billig Hall-sensorbasert batterimonitor fra Ali som enkelt kan flyttes rundt uten å kople særlig mye. Denne klipses rundt kabel slik at en slipper å løsne noe: 

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK279.87  50% Off | 100A 200A 400A Hall Coulomb Meter Voltage Current Power Electric Energy Battery Capacity 12V 24V 36V 48V Bluetooth APP Display
https://a.aliexpress.com/_Euj52Mz

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte dette hos Kjell & Co for et års tid siden.
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/verktoy/maleinstrumenter/multimetere/uni-t-ut210d-stromtang-acdc-200-a-p48436

Det falt absolutt i smak og jeg har brukt det mye, senest mens jeg idag var ombord og holdt på med noe ladestrøm.
Det endte med at jeg kjøpte flere av samme sorten, ett i hver båt og ett til hver av mine tre sønner  :smiley:

Lett og lettbetjent, og gir et ganske "proff" inntrykk.
Anbefales!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Capt. Morgan skrev for 1 time siden:

Hva er det du skal bruke målingene til? Mistenker du feil i det elektriske anlegget?

Heldigvis ikke :)

 

To ting: Det ene er at ikke alle ledninger er like godt merket på minussiden. Ser for meg at jeg kan identifisere ledninger om jeg fester meteret på en ledning og så skrur på en og en ting til meteret måler strøm.

 

Det andre er mer nysgjerrighet og for strømplanlegging. Feks: Hvor mye bruker et kjøleskap i løpet av en natt.

 

Poseidon skrev for 2 timer siden:

Jeg kjøpte dette hos Kjell & Co for et års tid siden.
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/verktoy/maleinstrumenter/multimetere/uni-t-ut210d-stromtang-acdc-200-a-p48436

Det falt absolutt i smak og jeg har brukt det mye, senest mens jeg idag var ombord og holdt på med noe ladestrøm.
Det endte med at jeg kjøpte flere av samme sorten, ett i hver båt og ett til hver av mine tre sønner  :smiley:

Lett og lettbetjent, og gir et ganske "proff" inntrykk.
Anbefales!

Hjertelig! Men måler det over tid? 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 31 minutter siden:

   Hjertelig! Men måler det over tid? 

 

Nei, det gir kun målinger i øyeblikket.

Men senest nå idag hadde jeg det påslått og klampet rundt kabelen fra inverter, da kunne jeg se hvor mye strømmen varierte avhengig av hvilke forbrukere som ble koblet inn.
Jeg ser ikke helt for meg at der finnes tangmålere, ihvertfall ikke i hobbysegmentet, som måler effektuttak over tid. For å få dette riktig måtte man i tillegg ha en spenningsinput samtidig med strømmen  -  og da frykter jeg for at du er langt inne i proffmarkedet.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 1 time siden:

Det andre er mer nysgjerrighet og for strømplanlegging. Feks: Hvor mye bruker et kjøleskap i løpet av en natt.

 

Det varierer med omgivelsetemp, og hva du tar inn og ut. Hos meg går den kursen fra load på solcelleregulator, så forbruket er synlig i appen. 
Tror løsningen Fantino linket til blir nærmeste du kommer en rimelig løsning. Koble på ledninger med batterklemmer på tilførser feks, så er den flyttbar. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...