Jump to content

Ta opp litt for tung båt på bilhenger


762mm

Recommended Posts

Jeg har en TMY LR, og den har maks hengervekt på 1600 kg. Er ikke disse bilene ganske like? Jeg kjørte fra Bergen hjem til Drammen - over fjellet - med en RIB på henger med en vekt på ca 1400 kg. Det var uproblematisk.

 

Er du i tvil, så få en kompis til å dra den opp for deg. Du kan også legge ut spørsmålet ditt på Tesla Model 3 Norge på Facebook. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

762mm skrev for 7 timer siden:

Min stakkars Tesla Model 3 kan bare dra 1000 kg, noen som tror bilen tar skade av å ta opp båt med samlet vekt på 1250 kg? Skal ikke farte rundt på noe veier bare få den opp rampen mer eller mindre

En ting er hva som er skadelig, en annen ting er hva den klarer (komme seg opp rampa), og hva som er lovlig (bøter og evt avkortning på forsikring hvis det skjer noe).

 

Jeg kjenner ikke til Tesla og hva som setter begrensningen der, men jeg har tidligere hatt en Mitsubishi Outlander ladehybriden hvor elmotorene på tilsammen 164 hk tar seg av igangkjøringene (bensinmotoren kobler seg til hjula først når man kommer opp i ca 65 km/t, under den hastigheten så er bensinmotoren kun en strømprodusent som sammen med batteriet forsyner elmotorene.

 

Ladehybriden kan lovlig trekke 1500 kg, mens samme bilmodell som bensin og dieselbil kan trekke 2000 kg lovlig. Ladehybriden er tyngre enn bensin og dieselversjonene pga et tungt batteri under gulvet og burde sånn sett ha bedre stabilitet om man med henger feks tar en unnamanøver i 80, men det kan nok være trekkrafta som gir begrensningene, enten i form av for lite trekkraft, eller at noe kan overopphetes hvis man drar med seg tyngre henger opp de verste fjellovergangene.

 

Sist gang jeg dro opp båten min med den bilen så var båt + henger ca 1200 kg, altså ca 300 kg mindre enn bilen har lov å trekke. Jeg gav full gass og seig såvidt opp båtrampa i sakte fart, så det virket som om det var helt på grensa av hva den klarer. Kjøpe ny bil etterpå med akkurat like mange hk og har dratt opp samme båt og henger på samme rampa og da bare slapp jeg ut clutchen og bilen dro opp hengeren lett på tomgang.

 

En bekjent med samme type ladehybrid, men eldre modell fortalte han kjørte opp en bakke med henger og passasjerer, men kom ikke opp fordi det ble for tungt. Løsningen ble at passasjerene gikk ut av bilen og gikk opp bakken mens han kjørte opp alene.

 

Jeg har også merket hvordan trekkraften stadig ble dårligere etterhvert som batteriet mistet kapasitet.

 

Første erfaring med dette var en gang om våren da jeg var nedom ei båtrampe for å sjekke om det var kjørbart ned dit og om isen var gått på vannet og om det var nok vann til at det var greit å sjøsette. På vei opp fra båtrampa fant jeg ut jeg skulle prøve om jeg klarte å komme meg opp gjennom snøen istedenfor å bruke den sida av veien som hadde bar asfalt. Jeg klarte ikke komme meg opp gjennom snøen, det var ikke pga spinning (jeg spant ikke i det hele tatt), men fordi bilen rett og slett ikke orket å dra rundt hjula. Slo av antispinn og da fikk jeg krefter nok og kom opp.

 

Senere når batteriet hadde tapt seg enda mer var det ikke tilstrekkelig å slå av antispinn heller, så da har det hendt jeg ikke har kommet frem i snøen pga manglende krefter. Der man med normal motor bare kunne kjørt gjennom med nok krefter så måtte jeg rett og slett dunke meg frem, og jeg må ta fart når jeg skal parkere i bakker (ikke akkurat gunstig å måtte ta fart når jeg skal rygge opp en bakke og parkere nærme en hindring jeg ikke bør treffe, men når man ikke har krefter så er det eneste måten å gjøre det på).

 

Batterigaranti er flotte greier når nybilforhandleren forteller om det og jeg er litt skeptisk til levetid på batterier, men ikke fullt så flott når man ber om batteribytte. Siden garantien ikke er slik det står i reklamemateriellet vurderte jeg å bytte batteriet for egne penger, men da viste de seg at batteriet kostet 7-8 ganger så mye som det bilselger sa da jeg spurte i forbindelse med bilkjøpet. Det bilselgerens lovende ord om hvor bra batteriene hadde blitt og hvor gode garantier og at batteriet kostet lite hvis jeg må bytte det etter garantiutløp som overbeviste meg om å kjøpe ladehybrid. Heretter frister det lite å kjøpe bil med et dyrt fremdriftsbatteri man er avhengig av. Kjøpte dieselbil nå og vil helst fortsette med diesel eller bensin etter min dårlige erfaring med batteri.

 

På langtur har bensinforbruket på ladehybriden vært oppe i 1,3 l/mil (snittforbruk på etappe på 300 km) med båthenger på 1,2 tonn. Til sammenligning kjørte jeg 80 km igår med dieselbilen min med ca 2,5 tonn tung henger og et forbruk som lå på 1-1,1 l/mil.

Link to post
Share on other sites

762mm skrev for 9 timer siden:

noen som tror bilen tar skade av å ta opp båt med samlet vekt på 1250 kg?

Hvilke hjul kan du låse når du har parkert på båtrampa og forlater førerplassen for å trekke opp båten?

 

Mine biler den tida jeg har hatt båt har hatt firehjulstrekk og får låst begge aksler ved hjelp av håndbrekk og motor i gir eller park.

 

Når man tar båten opp på henger (om man ikke vil drukne båthengerens bremser og hjullager) så vil det være en tid der båten er langt bak på hengeren så denne blir veldig baktung (særlig hvis bakre rulle også er langt bak akselen), den vil da løfte på bilens hengerfeste så det blir mye vekt på båthengeren og lite på bilens bakhjul.

 

Hengere med brems vil generelt bremse ganske lite bakover når man trekker til håndbrekket, og det er jo bremsekraften bakover som er interessant på ei båtrampe.

 

Om bilen har bakhjulstrekk og håndbrekket bak og man løfter litt på bakenden av bilen (ikke opp fra bakken, men mindre vekt på bakhjula) så kan det hende bilen ruller og sklir bakover til båten igjen er sjøsatt, og da kan det hende bilen enten blir sjøsatt eller skjener ut og treffer noe.

 

Hvis det er en fare for slikt kan det være lurt å være to personer. En tar seg av båtvinsjinga mens den andre sitter på førerplassen og kan tråkke inn bremepedalen hvis behov.

 

Stoppeklosser (feks vedkubber) bak hjul med lite eller ingen brems kan også hjelpe.

 

Slak rampe vil redusere faren for å seile til sjøs med bilen.

Link to post
Share on other sites

Har jobbet hos Tesla, og deres hengerfeste er amerikansk. Dvs, overdimensjonert.

MEN. Garantien gjelder ikke dersom du drar for tungt, og deformerer innfesting av hengerfeste og batteripakken/motor.

På flat vei ville jeg ikke ha hatt noen betenkeligheter. Men det er store krefter i sving, når man skal starte i oppoverbakke med tung last.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mye amerikansk, det er avtagbart Westfalia, nøyaktig samme som jeg hadde på BMW, men ja det jeg er redd for er hvordan festet er skrudd fast i bilen, det er bare 6 ikke alt for store bolter, 3 på hver side bak støtfangeren

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det bare er å prøve.
Det kritiske er opp rampa for den lille overlasten takler den fint på veien.
Enten så orker den og dra opp eller så er det ikke nok kraft.
Siden el motoren har flat moment kurve så heller jeg til att den orker.
Satt meg fast med en el bil som jeg gynget frem og tilbake med hjulspinn etter læreboka.
Like før den kom løs fikk jeg opp over heating og motoren ble død som en sild.
Heldigvis hjemme på gårdsplassen så når jeg prøvde senere som i dagen etter var alt som det skulle være.
Har ikke noe tro på att hengerfeste eller bilen mekanisk ikke tåler ett jevnt drag vesentlig mer enn oppgitt.
Det er nok el motoren som er det svake punktet og den er ganske sikkert beskyttet mot skadelig overbelastning

Link to post
Share on other sites

762mm skrev 20 minutter siden:

Er ikke redd for at det ikke er krefter nok det er helt sikkert, det jeg er redd er å røske hele hengerfestet fra bilen

Vil ikke en nødbrems med lovlig vekt bak på kula trykke på noe voldsomt hvis man ikke har brems på hengeren?
Tror den lave henger vekten aller mest handler om totalvekt samt kjøling av el motoren i veldig lange motbakker og ikke mekanisk begrensning på hengerfeste.

Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, 762mm said:

Det er ikke mye amerikansk, det er avtagbart Westfalia, nøyaktig samme som jeg hadde på BMW, men ja det jeg er redd for er hvordan festet er skrudd fast i bilen, det er bare 6 ikke alt for store bolter, 3 på hver side bak støtfangeren

Da har de endret design siden jeg jobbet der.

Innfestingen er vel fortsatt aluminium!?

Jeg hadde uansett ikke tatt sjansen. Billigere å leie en bil den timen enn å miste garantien, og mulig avkortning av forsikringen ved uhell.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...