Jump to content

Trenger jeg virkelig å rydde snø av askeladden p66?


Clueless

Recommended Posts

Vi hadde mye snø her i Stavanger i går og jeg lurer på om jeg må kjøre til båten og rydde snøen

 

Båten er en askeladdin p66 og er selv lensende.

Temperaturene stiger i dag og snøen smelter. Jeg tenker at det kan være en mulighet for at vannet rundt dreneringspunktene er frosset.

Sjøen er selvfølgelig relativt varm, så hva er faren for at dreneringspunktene forblir frosne en stund - eller er det mest sannsynlig at de er åpent og fint eller tiner i løpet av dagen.

Like all the best things - I'm from Wales

Link to post
Share on other sites

Men trenger jo strengt tatt ingen ting, men jeg kjenner at jeg sover mye bedre om jeg har tatt meg en tur innom. Heller en tur for mye, enn en for lite er mitt motto.. 

 

Jeg er så heldig at jeg ligger i en havn hvor vi passer på hverandre, så jeg vet at om noe skjer så går det ikke lang tid før jeg hører noe. Eller jeg kan sende en melding om noen gidder å sjekke, og da får jeg gjerne kjapp tilbakemelding. Det er også med på at skuldrene senkes. 

Link to post
Share on other sites

Det kan nok være en fordel å ta en sjekk ja, det ble veldig mye snø på kort tid i går. Jeg stakk fra så og si snøfri båt i går morgen. Da jeg kom tilbake sent i går kveld så jeg at det hadde lagt seg langt mer snø på båten enn den har hatt i løpet av tolv år i mitt eie. På grunn av vinden hadde snøen lagt seg i tykke fonner og fylt opp det som er. Enkelte steder, som f.eks. i cockpit, var det meteren med snø! Fikk fjernet det meste, men hos meg har det mindre å si enn hos deg om snøen blir fuktig og tung slik den er i dag. Så ja, greit å ta turen for en sjekk. Og samtidig være litt forsiktig på bryggene, fuktig snø er som kjent halvsleipt å gå på.

 

IMG_9922.jpeg.f9deb2c8e7a6ddab126e391f7e0fdb69.jpeg

Link to post
Share on other sites

Bare ut av nysgjerrighet. 
 

Det publiseres med jevne mellomrom bilder av båter som går ned, enten grunnet storm, uvær, eller kraftig snøfall. Ofte så er nok tett drenering en faktor. 
 

Hva sier forsikringen? Kan det bli avkortning? Eller? Mitt inntrykk er at de fleste forsikrings-selskaper er ganske lettvinte på utbetalinger, enten mobilen er stjålet, vannskader i huset, eller annet. 
 

Hvis det er like enkelt med båter, så kan en vel bare reise til syden å slappe av, og la båten seile sin egen sjø?

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at det kan komme inn vann i luker hvis det ligger mye snø på. Spesielt hvis man har varme i båten, eller at det smelter sakte. Luker med pakning uten allverdens press (uten terser feks) er ikke helt tette hvis det ligger is/snø som smelter nederst. 
 

fuget igjen taklukene på min nylig pga det. Men at det skal være noen fare for at den synker er vel ikke noe problem når selvlensingen ligger typ 20-25cm over vannlinjen. Da må det jo ligge flere tonn med snø oppå. Verre med åpenbåter med selvdrenering rett i vannlinjen. En P66 har jo høyere dekk så blir noe annet. 

Link to post
Share on other sites

Hos oss er det kun en båt som ligger ute nå i vinter! Jeg må si at jeg er utrolig glad for at båten min ligger lagret på land i frostfri hall! I går var det -10 på hytta der jeg har brygge og i dag er det 0.  sånn har det gått opp og ned i hele vinter fra -15 til 7-8 varmegrader og regn! Har du en liten propp med is i dreneringa tror jeg ikke den rekker å tine veldig raskt i sånne væromslag! men det er kansje jevnere temp på østlandet og vestlandet. Hadde ihvertfal ikke sovet godt om natta med båt ute nå uten tilsyn! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Alle båter trenger tilsyn, både innvendig og utvendig. Er ganske sikker på at mange av båtene som har gått ned denne vinteren skuldes dårlig tilsyn. Selvlensende, javel. Til en viss grad, ja, hvis man kan kalle ett sluk ellet to for selvlensende. Fin når man bruker båten og det blir mye sjøsprøyt. Men håpløst når man ligger i havn. Det skal ikke mer enn et sjokoladepapir eller litt løv til for at denne ikke lengre lenser. Med masse snø så trenger den i hvertfall tilsyn.

 

De som selger denne type båt burde forklare dette bedre til sine kunder. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...