Jump to content

Max lengde Ekkolodd kabel, bruk av skjøteledning på ekkolodd kabelen


Erik

Recommended Posts

Jeg skal montere ekkolodd svinger under båten til våren. Det er en 30fot/10 meter Kabel på svingeren, men den får jeg ikke begynt å tre før båten er på land og hullet er boret gjennom skroget og svingeren montert og kabelen tredd gjennom skroget. 

 

Men for å koble svingeren til selve ekkoloddet som er ute i Cocpit så må jeg strekke kabel bak innredning, bak tak himling, gjennom kabel gjennomføring, gjennom lukegarasje, etc, som er en god del jobb og demontering/remontering. En jobb jeg ønsker å gjøre nå, så det er klart.

 

Jeg vurderer derfor å kjøpe en skjøteledning på 3 meter, for å strekke opp kabel inni båten nå, så er det kjapt å koble til når svingeren er montert etter vårpussen.

 

Men da får jeg ett skjøte punkt ekstra , og tre meter lengde ekstra på kabelen, altså fra 10 meter til 13 meter.

I tillegg får jeg en kveil på 10 meter kabel som er for mye. Kabel i kveil er vel heller ikke spesielt bra, men det vil det bli noen meter av uansett da...

 

Kan dette ha noen praktisk effekt på signalstyrke og ekkolodd funksjon, eller er det uten betydning å forlenge kabelen litt ? 

 

PS , Kabelen er allerede forlenget med en liten stubb som er overgang fra 12 til 8 pinner.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

3m forlengerkabel går greit, men hvis dette eksempelvis er en Airmar CHIRP svinger så vil det å forlenge kablen betydelig forandre impedansen som ekkoloddet ser og dermed påvirke ytelsen til svingeren. Dette er en kompleks impedans, ikke bare resistiv. 

 

Både Airmar og Navico (Lowrance og Simrad) godkjenner en 3m forlengelseskabel, men ikke mer. 

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg deg rett i at 10 meter egentlig er nok (pluss noen cm overgangskabel for korrekt plugg)??

(Du sier du får en ekstra og uønsket kveil på 10 meters svingerkabelen)

Kan du ikke tre inn en elektriker-trekkewire gjennom innredningen, forfra fra plotter og bakover gjennom innredningen, til det punktet du vil bore hull for svingeren i skrogbunnen?  
 

Når du borer hull og monterer svinger fester/teiper du svingerkabel til trekkewire og drar svingerkabel tilbake/fremover til plotter og kobler - uten skjøteledning overhodet?

Eller har jeg misforstått ditt innlegg?

Link to post
Share on other sites

Ja, det er 10 meter kabel på svingeren, som er mer enn nok, 3 meter tror jeg kommer helt frem, det skal ihvertfall ikke mangle mye. 

 

Jeg har tenkt tanken på trekkewire, men gitt det opp, for det er jo en tykk plugg i enden, og jeg tipper jeg må fylle i tettning rundt kabelen minst ett sted etter trekking, samt stripse/feste osv rundt forbi, bla under lukegatasjen. 

 

Jer tror jeg tar sjansen på 3 m skjøtekabel som begynner fra ute og så langt inn jeg kommer da, så er det klart for tilkobling senere. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...