Jump to content

Hvordan koble fjernstyrt forbruksbryter til REC 4S BMS?


Larss1

Recommended Posts

Hei :smiley:

 

Jeg driver å installerer nytt el-system ombord og lurer på hvordan jeg skal koble min eksisterende fjernstyrte BEP hovedstrømsbryter mot relè-utgang i REC 4S BMS.

Slik jeg har tegnet det nå, så benyttes utgang "Relay 1 - User defined, Normaly open" (Relay CH NO), og "Relay 1 - user defined, fused input (Relay CH F). Dette er altså ett normalt åpent relè, men jeg lurer på om jeg skulle hatt ett NC normalt lukket relè? Slik ser den fjernstyrte bryteren ut:

 

Bryter.jpg.f8c915e8cd75d9f1dcb6ad94c7cc6c2b.jpg

Slik jeg tolker tegningen så skal bryteren ha tilførsel av system minus for å være aktiv? Altså styrt fra ett NC relè som tilføres system minus, eller tenker jeg feil? Kan ikke se att det er NC- utgang fra REC BMS 4S. Her er skjematisk fremstilling:

 

KontrollovervkningLiFePo4.jpg.bb8f31f236ca21e851dd915e5172202c.jpg

 

Kan lastes ned HER for bedre oppløsning (.pdf).

    

Link to post
Share on other sites

Det stemmer at BEP opereres ved å lukke/bryte den kretsen. Den har intern forsyning av pluss og må derfor monteres i riktig retning. Den hvite ledningen er kun for indikatordiode. Om REC-releutgang ikke kan redefineres til NC så trenger du vel da et NC relé som du åpner med REC sitt NO relé når du vil bryte strømmen over BEP.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 14.2.2024 at 13.48:

Det stemmer at BEP opereres ved å lukke/bryte den kretsen. Den har intern forsyning av pluss og må derfor monteres i riktig retning. Den hvite ledningen er kun for indikatordiode. Om REC-releutgang ikke kan redefineres til NC så trenger du vel da et NC relé som du åpner med REC sitt NO relé når du vil bryte strømmen over BEP.

 

Takk Fantino da toller jeg tegningen fra BEP riktig.

 

Ser på databladet det er inngang for NC relé (connection 1), men ingen ledning tilkoblet kontakten. Lenger ned står beskrevet hvordan man monterer flere pin i kontakten, så da regner jeg med signalet er der, bare jeg setter inn pin på riktig sted..? 

 

Screenshot_20240215_202139_Dropbox.jpg.1ac44f1c2e010db97fe9c2f83fcdc9ca.jpg

Link to post
Share on other sites

Litt rubiks kube denne REC’en, men så vidt jeg kan se har du fused input til hhv relé 1 og Main på pinne 2 og 5. I praksis er BEP-bryteren din minusstyrt så da må du fore minus til den aktuelle fused inputen og ta minus til rød kontrolledning på BEP fra NC utgang fra det aktuelle releet. Men relé 1 ser ikke ut til å ha en NC utgang nei, så dersom du er låst til å bruke relé 1 for BEP så må du gjøre det via et eksternt hjelperelé. Dersom du kan bruke Main relé for BEP skulle du kunne bruke NC utgang direkte til BEP. Er i alle fall slik jeg forstår tegningene. 
 

 

IMG_1195.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...