Jump to content

Gøta kanal og Åland sommeren 2024?


Gabi

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...

Da er det snart avgang. Neste lørdag 28. Juni slipper vi tampen og setter avgårde nedover. Vi har sett første film om "Gøta kanal - hvem slapp ut tampen?" så nå vet vi litt mer om kanalen og hvordan vi skal oppføre oss!😉

 

Kartplotterkart over Sverige/Finland er også montert i plotteren, har 2 slots for sd kort så praktisk det.

 

Kommer til å bli rart å kjøre i 5 knop gjennom hele kanalen.....lengste jeg har kjørt i 5 knop sammenhengende før er vel fra Vallø i Tønsberg og ut til Roppestadholmen elns!😂😂🤣🤣

 

Blir gøy å være på langtur igjen!

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 21 timer siden:

Da er det snart avgang. Neste lørdag 28. Juni slipper vi tampen og setter avgårde nedover. Vi har sett første film om "Gøta kanal - hvem slapp ut tampen?" så nå vet vi litt mer om kanalen og hvordan vi skal oppføre oss!😉

 

Kartplotterkart over Sverige/Finland er også montert i plotteren, har 2 slots for sd kort så praktisk det.

 

Kommer til å bli rart å kjøre i 5 knop gjennom hele kanalen.....lengste jeg har kjørt i 5 knop sammenhengende før er vel fra Vallø i Tønsberg og ut til Roppestadholmen elns!😂😂🤣🤣

 

Blir gøy å være på langtur igjen!

God tur :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Blir spennende å følge dere! Skal ta samme tur den 1. august. 
@Tom Rør sin tråd er selvsagt grundig gjennomgått! Og gås gjennom på nytt!😊😊

God tur!!👍🙏😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Skal ta samme tur den 1. august. 

Så gøy! Passer jo fint det, for da er jeg akkurat hjemme igjen og du kan overta skribent-rollen!👍 Blir dobbel dose det!

Tom Rør skrev for 2 timer siden:

God tur :thumbsup:

Takker! Jeg har lest igjennom turen din fra ifjor på nytt igjen, til god inspirasjon!😊

Link to post
Share on other sites

Ikke så bra nei. Forsinkelser koster penger for transportskip!

 

Jeg kan vel egentlig kjøre Nordre elven opp til Fästningsholmen? Kortere når man kommer nordfra som vi gjør. Angeredsbron ligger i Søndre elven sør for Fästningsholmen ser det ut til.

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 8 timer siden:

Jeg kan vel egentlig kjøre Nordre elven opp til Fästningsholmen? Kortere når man kommer nordfra som vi gjør. Angeredsbron ligger i Søndre elven sør for Fästningsholmen ser det ut til.


du kan kjøre Nordre elv opp………

litt forsiktig gjennom småbåtspassasjen ved Ormo skjermanlegg.

Skjermanlegget er store skjermer som ligger på elv-bunn, men som man heiser opp, og bremser vannet i Nordre elv, tvinger mer vann att gå ned Gøta elv, dette for å forhindre saltvann att trenge opp ferskvanns inntaket til Gbg

 

på vest-siden om skjermanlegget ligger småbåtspassasjen, ser ut som en mini-sluse uten sluse-porter, men godt om bildekk på sidene…..den er 5m bred og 1,2-1,8m dyp……..tavler viser aktuellt dyp.

Om skjermene er oppe, så er det opp til 20 cm høyere elv oppstrøms……og mye vann strømmer gjennom småbåtspassasjen

kan bli sterk strøm her !!

 

Når du passeret jernbanebron (Bohusbanen), Motorvegsbron (E6) og Bohusbron, så er du framme ved Bohus festning, Der ligger en flytebrygge, gratis….(men ingen vann eller el) der ligger man fint en natt eller to. Festningen er interessant, Norges sterkeste festning, aldri bli inntatt ! Svenskene prøvde flere ggr, likaså etter freden i Roskilde, da festningen blev svensk, prøvde nordmennene å ta den tilbake, men klarte ikke det.

 

går man videre inn mot Kungelv, så passerer man en trehusbebyggelse fra tid 1800-tal…..veldi flott

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at det er to typer passasjer slik at de som er mer dyptgående kan bestille passering i dypvannsdelen.

 

Ormo-dam.PNG.81dff9da576885deada3e117c39a2357.PNG

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 2 timer siden:

https://www.sjofartsverket.se/sv/tjanster/kanaler-slussar-broar/ormo-skarmanlaggning/

 

Interessant! Er det "vanlig" å bruke denne leden? Vi har drev så 1,2m er ok. De som har pod-er stikker vel 1,5m elns så ikke særlig egnet. Ei heller for seilbåter......

Brukte den da jeg var i Göteborg med Tresfjorden for første gang i 2019. Dro opp Göta älv fra Lilla Bommen og deretter ut gjennom Nordre älv.

 

Skjermene var nede da jeg passerte, så jeg kunne nok ha tatt "hovedpassasjen", men jeg hadde lyst til å prøve den lille småbåtpassasjen, så da ble det slik! :giggle: Jeg stikker 0,95.

 

Passasjen for småbåter ligger på innsiden, om styrbord (på motsatt vei av hva dere skal)!

 

IMG_1401.jpg.c1018ad7eec7cb9fd3e57b4f5af001b1.jpg

 

Og her har jeg gjort meg ferdig...

939A8110.JPG.c229ad30cd129640b4f6b2c40e004a60.JPG

 

Her er for øvrig flytebryggen utenfor festningen. Angrer litt på at jeg ikke dro innom der, men får ha det til gode.

939A8036.JPG.394984fba9350abb8c730abcf7e6068f.JPG

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 7 timer siden:

 

Interessant! Er det "vanlig" å bruke denne leden? Vi har drev så 1,2m er ok. De som har pod-er stikker vel 1,5m elns så ikke særlig egnet. Ei heller for seilbåter.....


vanlig o vanlig……..relativt vanlig for motorbåter, de fleste seilbåter kommer ikke under jernbane-bron mener den er rundt 12m……(den er fast men går att nød-åpne, hvis det skulle gå ett ras i Gøtaelv, så skall man kunne få ut fartøy via Nordre elv……men det kommer ta flere døgn.)

tror de fleste går opp Gøtaelv mange som lokkes av Gøteborg…..Liseberg mm

 

hvis dere ønsker inn til Gøteborg så går bussen over festningsholmen, alltså bare ett par min gangveg fra flytbrygga !

I normalfallet går det en buss hver 5 min, men jeg såg nå under ferien så er det 8-10 min mellom bussene

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

@Pequod kule bilder! Litt av et byggverk og konstruksjon!

 

Gunga Din skrev for 1 time siden:

tror de fleste går opp Gøtaelv mange som lokkes av Gøteborg…..Liseberg mm

Skjønner den. 😊 Men vi har ikke tenkt oss innom Gøteborg og Liseberg så vidt jeg har fått med meg sålangt i planleggingen. Får høre med rederinnen om hun har noen synspunkter på det ene eller andre. Ville vært gøy å se på borgen også.

Link to post
Share on other sites

Både Bohus festning og gamle Kungälv er interessant

 

sen når dere kommer opp til Trollhättan, så er det veldi flott rundt sluse-området, der bør dere absolutt stanne over natt !

Sluse-området er som en stor park, med 3 ulike sluseleder fra ulike tidsepoker

der finnes også ett sluse-museum……. Og på gangavstand fra sluse-området ligger SAAB-museet med alle gamle Saab-biler !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 23 minutter siden:

 

Da er vi vel i traktene, om jeg forstår rett? Skal ta det med i betraktningene videre!


vår favoritthavn i Trollhättan är Åkerssjö

ligger ved øverste slusen, der finns vann og landstrøm

https://www.vastsverige.com/visittrollhattanvanersborg/produkter/gasthamn-akerssjo-trollhattan/

 

man kan også ligge nede vid nederte slusen i Trollhättan, veldi idyllisk, men der finns ikke vann eller landström


og så finnes det ytterligere en borte i sentrale Trollhättan, Spikön, men da er det en bit å gå tilbake om man vill se på sluse-området !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det ser ikke lyst ut på lørdag verken vind eller bølgevarsel. Heller ikke søndag ser lyst ut på bølgesiden, men ting kan endre seg. Slik det ser ut, er sen kveld/nattseilas mest trolig mot mandag. Ikke akkurat stuegulv det meldes neste uke. I tillegg synes jeg værmeldingene stemmer dårlig for tiden. Forrige uke når det var meldt 4, så blåste det 8. Så begynt å bruke det som står i () isteden, samt windy. 

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Yr.no og Windy er ikke helt på linje værmessig. Men begge viser at lørdag blir dårlig med 2m bølger og mer. Søndag ettermiddag omtrent paddeflatt igjen på Windy, men jeg er usikker på om jeg stoler helt på det når lørdagen blir såvidt brutal. Ofte henger det godt igjen.

 

Teoretisk burde vi reist i dag tidlig, men det lot seg bare ikke gjøre. Men vi rydder plass til å dra fredag rundt kl 12. Det er etter torden og lyn og vind har herjet inatt, og før neste kule kommer utover ettermiddagen.

 

Plan A er å peise på utaskjærs ca dersom vi får de meldte snaue meteren med bølger sideveis. Men meldt 3s bølgeperiode taler imot. Uansett skal vi forbi Gula humpen= Tjurpanna.

 

Plan B er å komme forbi Gula Humpen men innaskjærs delvis forbi Hvaler og inn til Strømstad. Kjøre åpne strekk der det er mulig etter Gula Humpen og innaskjærs der vi må.

 

Plan C blir dersom det allerede ved Bolærne føles ugreit med 1m bølger rett imot og 3s bølgeperiode=ikke noe særlig for en planende båt med dårlig tid. Da har jeg lagt opp til "Alle mors innaskjærs kjøring" på kartplotteren, helt ned til Gøteborg. Krinkelkroker inn og ut og vekslende 7knop/20knop fart. Ankommer sikkert ikke da før midt på natta lørdag.

 

Plan D er som plan C, men slå leir når vi blir lei etterhvert. Finne et sted i le og vente ut til søndag ettermiddag.

 

Avgårde skal vi! Blir deilig med ferie!

Link to post
Share on other sites

Uansett må vel summen av alle planene være å ikke stresse samme hva!

Jeg haf bestemt meg for at jeg legger opp til 8-9 knop hele veien med innlagt «nyt alt som er å se» fra Fredrikstad til Mem og tilbake!😁😁🌞🌞

God tur!👍👍🙏🙏

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...