Jump to content

Mister kjølevann status marine


Båteier1

Recommended Posts

Hei, jeg er ny på dette forumet og godt mulig dette er tatt opp tidligere. Har prøvd å søke men finner ikke noe. 

Jeg har da en 42 hk Status marine. Sliter med at kjølevannet forsvinner sakte men sikkert når båten ligger i ro. Det kommer ikke noe ut i båten. 
Har hatt på uv sporing og ser ut til at det kommer ut eksosen når den har startet. 

Når jeg starter og lar den gå på tomgang går den i ca ti minutter før termostaten åpner. Ganske så nøyaktig ett minutt før termostaten åpner går ferskvannsalarmen. Når termostaten åpner slukker alarmen.
Vært oppe med varmeveksler og den virker tett etter å ha kjørt igjennom trykkluft i vann. 
Fikk utslag på gåen toppakning, tatt av toppen men pakningen var det ikke noe galt med.  Er mye tæring ved eksosutløp  da. De to portene som bendet  er festet til. 
Har da et par spørsmål. 

Skjønner ikke helt hvordan dette kjølesystemet virker. Sjøvannet kommer jo inn og går rundt i en sløyfe, men trodde ikke det gikk innom motoren. ?? Men for at det skal komme ut sammen eksosen må det jo det…. Da det jeg kaller eksosmanifold( den i støpejern som er koblet rett på eksosslangen og inn på toppen) og der det er tæring må jo da være i kontakt med sjøvannet?? 

 

Skjønner heller ikke at det skal gå vann i de kanalene der manifolden er festet da det er rett inn til ventilene?? 
 

Har tenkt  på å bytte toppen da jeg har skjønt at det kan være tæring inni den.

Har en md21 topp som har samme nummer inngravert.  Den passer jo, men dysene er ikke de samme på disse toppene. På min går de rett opp, mens md21 går rett ut så rørene passer ikke lengere.  Er det bare tut og kjør med de dysene eller blir det helt feil? Lurer også på om noen har prøvd å bytte dyserørene til den md21 typen. Om de passer nede på statusen tenker jeg. 

 

ble en lang og rotete tekst dette……..

 

hilsen hobbymekaniker som liker å skru men ikke vet helt hva han skrur på. 

 

 

IMG_1122.jpeg

IMG_1124.jpeg

IMG_1123.jpeg

IMG_1125.jpeg

IMG_1121.jpeg

Link to post
Share on other sites

Har du ikke en varmeveksler i manifolden, der sjøvannet avkjøler kjølevannet i motoren? Her kan det oppstå lekkasje, men det kan være så enkelt som en pakning. Hvis du har varmeveksler i manifolden, kan nok denne demonteres og anleggsflater og pakninger inspiseres. Hvis du allerede har tatt av toppen på motoren, så er denne kanskje ferdig demontert og enkel å gå løs på? Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei. Hvis du har noenlunde samme opplegg som MD21 så går kjølingen først gjennom girkassen, så til sjøvannspumpe, varmeveksler, inn i eksosmanifold og så ut via blandebendet. Jeg slet med kjøling på min MD21 og da var det oljekjøler på girkasse og blandebendet som var tett. Så dette bør tat ut og sjekkes. Manifold har og en tendens til å ruste, men skjeldent det tetter seg her da klaringene er ganske store. Så lenge alt er åpent og impeller er i god stand så har disse motorene plenty med kjøling. Men skal ikke mye til for å strupe

Link to post
Share on other sites

Laster opp noen bilder nå om de gir mening. Skjønner jeg riktig at støpejernbendet er det som kalles blandebend? 
eksosmanifolden sitter vel kombinert med varmeveskleren? 
kjøling i øverste kammer og eksos nede
 

tenkte evt å sette på en foring rundt der det er tæret så mye, men det hjelper vel ikke om det er tæring innvendig i toppen. 
 

glemte også å nevne at det bobler i ekspansjonstanken og den fylles opp når motoren går. Vet vel derfor tankene gikk til defekt toppakning. Fikk jo utslag på det røde stoffet som ble gult. Men mulig det er noe annen eksos på avveie som kommer dit siden pakningen så bra ut 

IMG_1128.jpeg

IMG_1127.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hvis det bobler i kjølevannet, så høres det ut som det er et problem med topp-pakningen. Jeg ville stolt mer på det symptomet enn tolkningen av pakningen. Videre ville jeg sjekket undersiden av toppen nøye med rettholdt, eller bare levert den til plansliping nå når den likevel er av.

Ser ikke noen varmeveksler på bildene, men den kan jo gås over i tillegg til toppen.

Link to post
Share on other sites

Så om toppakningen er gåen kan  kjølevæske forsvinne ut i eksosystemet når motoren ikke er igang. ? 
Tanken min var jo at dersom pakningen var gåen mellom eksos og kjøling så slår  eksosen tilbake i ekspansjonstanken?


Har null erfaring med dette. Min første båt.  Men er det stor sannsynlighet at den kan ha tært opp innvendig med tanke på hvor mye som er synlig? Eller er det der de pleier å få det mest. Har jo snakket med flere som sier at det er et problem der det er synlig ihvertfall. 

Link to post
Share on other sites

Må vel ta en sjekk ja. , men hva mener du med at sjøvannet ikke skulle vært der? 
Skal det bare komme ut eksos der? Hvor er det sjøvannet tar veien da? De to portene er jo de eneste som er koblet til eksosslangen som kvitter seg med sjøvannet og eksosen. Har vært litt rundt på nettet og ser at tæringen der er et kjent problem. Er det da selve systemet med kjøle sløyfa som er svakheten. 
MR.stian lengere opp forklarte jo litt om runden til vannet… 

hmmmm ble litt å gruble på der. Men ikke noe som jeg ser er opplagt med den tæringen da. Kan ikke skjønne hvor det ellers skal komme ut
En annen ting jeg ble litt usikker på er det lille hullet. Om det er nok til å få tilbakeslag i ferkvannsdelen? Men det er vel en del trykk i eksosutgangen der kanskje?

 

men blandebend da? Det er vel det støpegodset på øverste bilde. Derifra går det rett ut i sjøen. Eksos i den ene kanalen og sjøvann i den andre da? 
Trodde vitsen med ferkvannskjøling var at sjøvannet ikke skulle innom motoren ??? 

Link to post
Share on other sites

Båteier1 skrev for 1 time siden:

Trodde vitsen med ferkvannskjøling var at sjøvannet ikke skulle innom motoren ??? 

 

Det vanlige er at sjøvannet går fra sjøvannspumpen til oljekjøler, varmeveksler og gjennom en kanal i eksosmanifolien før det blir blandet inn i eksosen i blandebendet. Om det er tæret hull mellom sjøvann og eksos i en av de to siste vil du få skader som dette.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...