Jump to content

Tenderflame/fuel trygt i båt?

Skyttern

Recommended Posts

Hei,

Som tillegsvarme og hygge i lukket båt vurderes bordpeis av typen Tenderflame carnation, oppgit til å avgi 1100W varme.

Noen som har erfaringer eller innvendinger mot dette brukt i båt som ligger til kai?

Har flere tenderflame bordlamper hjemme, og har aldri opplevd noe skummelt med disse.

CO varsling, og tilgjengelig brannteppe/brannslukker er selvfølgelig på plass.

Screenshot_20240216_190312_Chrome.jpg

• 2 uker senere...
index skrev On 16.2.2024 at 20.30:

Jeg ville aldri ha brukt noe sånt i båt. Hva andre gjør har jeg heldigvis ingenting med.

Noen spesiell årsak eller bare generellt skeptisk til åpen flamme? Avgasser?
Disse må ikke forveksles med etanol/spritbrennere da Tenderfuel virker være umulig få fyr på uten  forvarming. 

Har forsøkt tømme vesken på åpen flamme, og det virker ikke til at det er mulig få fyr på den uten forvarming. Men jeg har opplevd at det dersom overfylt kan bli tilstrekkelig varme i vesken som flyter på lokket under veken til at denne kan antenne og brenne så man bør nok være litt varsom ved fylling og ikke overfylle. 

tacan skrev On 16.2.2024 at 20.51:

Har bordpeis i min båt. Har brukt den nå i 9 år uten problemer. Normalt sunn fornuft ved bruk så ser jeg ikke noen problemer ved å ta en slik i bruk. 

Takk, jeg gikk til innkjøp av en slik  og har nå testet den et par dager ombord. Tenker fortsatt at så lenge man holder den under oppsikt og sikrer tilstrekkelig tilstrøm av friskluft så virker den være helt grei bruke om bord. 

Skyttern skrev for 1 time siden:

Noen spesiell årsak eller bare generellt skeptisk til åpen flamme? Avgasser?

Avgasser, åpen flamme, flytende brensel, fukt. Å fyre opp noe slikt i et lite lukket rom som kabinen i en båt føles bare ikke trygt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Skyttern skrev On 16.2.2024 at 19.41:

innvendinger mot dette brukt i båt som ligger til kai?

Jeg finner ikke noe sikkerhetsdatablad på dette produktet. Hva forbrennes? Oksygen forbrukes, og vanndamp dannes. Hvis båten står stille, og dere er vant med produktet, så er det vel ikke værre enn hjemme (mindre volum...).

Forsøkte dette en gang fordi vi tenkte det kanskje var koselig. Det ble med den ene gangen, blir fort merkbart fuktig og dårlig luft.
Med tanke på fuktigheten som dannes blir dette som å "pisse i buksa". Du trenger noe som trekker luft inn for å et godt inneklima. Altså enten en Webastolignende sak, vedovn eller lignende. Til nød en glippe i et vindu høyt oppe og en god elektrisk ovn under.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...