Jump to content

Simrad ekkolodd S2009.....valg av svinger


janina2

Recommended Posts

Jeg har kjøpt nytt ekkolodd (Simrad S2009) til båten, men er usikker hvilken svinger som egner seg best til dypvannsfiske på dybder 500 til 600 meter.

Sendereffekten til loddet er 1 Kw og Simrad angir max. dybde opptil 3000 meter (svingeravhengig).

Er det noen med erfaring og kompetanse som kan gi meg et tips om saken?

Link to post
Share on other sites

Dårlig med kompetanse her, men noen dårligere svinger enn Simrad sin egen

kombisvinger hadde jeg ikke gått for. Om du får se så mye fisk så dybt vet jeg ikke.

Forholdene må nok da være ganske gode.

@abbor har peiling på dette.

Kombisvingeren koster mer enn loddet du har kjøpt, en bedre svinger enn denne tror jeg kan bli dyrt.

Link to post
Share on other sites

Kompetansen er heller ikke her men har samme lodd og denne svingeren:

 

https://www.simrad-yachting.com/nb-no/simrad/type/ekkolodd-og-svingere/xsonic-bronze-hdi-xdcr-0-deg/

 

ser fint bunn på 550m (dypeste jeg har vært over) selv i 11 knop her, og har sett fisk ned på 140m. Men det finnes nok bedre svingere også, kommer sikkert flere på banen etterhvert. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd mtp pris.

Link to post
Share on other sites

Det står mellom B175M og B175L (de finnes også i rustfritt stål, SS175M og SS175L). 

 

B175M vil ikke vise fisk på 500-600m, den viser bunnen på 700m her i Norge. B175L har for vid signalkon for bunnfiske. 

 

NSS Evo3S hadde vært et bedre valg siden den er tokanal og kunne brukt B265LM eller TM265LM. Disse kan brukes sammen med S2009 også, men da trengs S5100 ekkoloddmodulen. Low delen av x265LM er litt bedre enn B175L. Medium elementene i B175M og x265LM er identiske. Jeg har TM265LH, ekkoloddet jeg hadde for 11 år siden da jeg kjøpte denne støttet ikke Medium på den tiden. 

 

Jeg som har NSS Evo3, Evo3S og S5100 hadde uten tvil valgt TM265LM for dette fisket, men måtte jeg velge en enkanal svinger hadde valgt B175M. 

 

Det er mulig å bruke 2kW svingere med 2009, dette hadde vært ideelt. Disse er tokanal, svært dyre og vanskelige å installere. 

Link to post
Share on other sites

Pr i dag så støtter ikke S2009 S3100 offisielt, kommer nok i en framtidig software oppdatering. Sannsynligvis vil S3100 fungere sammen med S2009, men en vet ikke hvilke problemer som kan oppstå. 

 

Jeg antar S3100 har et ekkolodd som ligner mer på det i NSS Evo3S enn S5100. For bruk på 300m og dypere så anbefaler jeg S5100 siden denne har større kondensatorer, noe som gjør at effekten holdes bedre ved lange sendepulser. Jeg har sett på signalene fra S5100 og diverse NSS modeller med oscilloscope med differensiell høyspenningsprobe og S5100 ser mye bedre ut ved lange pulser. Jeg har ikke S3100, men den er en erstatning for SonarHub som jeg også har studert sendesignalene fra. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...