Jump to content

Princess P42 - varmtvannsbereder, varm men ikke varmvann, drypping fra "relief valve"


tomcat

Recommended Posts

Hei!

 

P42, 2008 modell der jeg nå etter vinterkulda har fått noe rart med berederen. Jeg måtte bytte vannpumpe nå i februar, da selv varmeovn i skapet ikke hadde holdt med nok effekt for å unngå frostspreng. 

 

Byttet pumpe og grovfilter, alt passer fint sammen og trykkvann fungerer fint, men, jeg får ikke varmvann selv om jeg vet at det er varme i berederen (kjenner på den så er den litt lunken på utsiden av isolasjoen), samt etter maskingang og påslått element en time. 

 

Kan det være noe luft som medfører at blandeventilen på toppen kun slipper igjennom kaldvann?

 

Men, det drypper også vann i fra slangen "calorifier relief valve" inn i oppsamlingsboksen i dørken forut (der vasker og dusjer samles og blir pumpet ut). Det medfører vel at det er en ventil som er gåen eller henger?

 

IMG_0054.jpg.941b5f82dd30a014d30ec01ec6b329ac.jpg

IMG_0055.jpg.939b50473c3738805abbd9ad7a28e0dc.jpg

IMG_0048.jpg.58e9641c1a93d0b86c394e4ce03b915f.jpg

Litt rådvill på hvor/hvordan jeg går frem her:

- ny bereder, 2008 modell noe som snart må/bør byttes uansett?

- lufte bereder, hvordan?

- jeg finner ikke noe sted hvor "calorifier relief valve" kommer fra, virker ikke på være på sidene eller toppen av tanken, er det kanskje under?

Link to post
Share on other sites

Dykker skrev for 6 timer siden:

Står noe om det her.

Interessant, fant ihvertfall navn på produsent. 

 

Tom Rør skrev for 2 timer siden:

Dryppingen er fra sikkerhetsventilen, men hvis det bare drypper burde berederen bli varm uansett. Er varmtvannsrøret på toppen varmt?

 

Nei, ikke varme i røret på toppen. Kjenner antydning til varme ved å holde hånden på isolasjonen øverst.

 

Vet du hvor slagen opp fra pumpeboksen er tilkoblet? Direkte i berederen, eller under på noen måte? Virker til å dryppe mer når vanntrykket er på maks, altså når pumpa akkurat har stoppet, og så mindre etterhvert, men jeg klarer ikke å si helt presist. 

 

Tom Rør skrev for 2 timer siden:

Den sorte på toppen er blandeventil. Har du skrudd på den?

Nei, har forsøktt å skru på den svarte vrideren, men klarer ikke å bevege den med normal håndmakt.

 

Nå etter en times motorgange fikk jeg bittelitt varmtvann i kranene i båten, tappet først fra dusjen på BB (den som sees i bakgrunnen av berederen). Før hadde jeg så varmt vann i kranene at jeg ikke kunne ta på det etter motorgange. Ser det er 

Link to post
Share on other sites

tomcat skrev for 4 timer siden:

Interessant, fant ihvertfall navn på produsent. 

 

 

Nei, ikke varme i røret på toppen. Kjenner antydning til varme ved å holde hånden på isolasjonen øverst.

 

Vet du hvor slagen opp fra pumpeboksen er tilkoblet? Direkte i berederen, eller under på noen måte? Virker til å dryppe mer når vanntrykket er på maks, altså når pumpa akkurat har stoppet, og så mindre etterhvert, men jeg klarer ikke å si helt presist. 

 

Nei, har forsøktt å skru på den svarte vrideren, men klarer ikke å bevege den med normal håndmakt.

 

Nå etter en times motorgange fikk jeg bittelitt varmtvann i kranene i båten, tappet først fra dusjen på BB (den som sees i bakgrunnen av berederen). Før hadde jeg så varmt vann i kranene at jeg ikke kunne ta på det etter motorgange. Ser det er 

Slangen til gråvannstanken med pumpe går fra sikkerhetsventilen i bunnen av berederen. Det kan hende blandeventilen har satt seg siden du ikke klarer å vri på den.

Gulborg skrev 1 time siden:

Har deler av anlegget fryst kansje. Virker sånn..

Går ikke defroster også på vvb. 

Fint å lufte på defroster som ligger i taket på bb stikklugar

Gjorde det på p45 2005 mod som jeg hadde .

Defroster på vår P 42 sitter ved siden av berederen inn mot skutesiden.

Link to post
Share on other sites

Gulborg skrev for 21 timer siden:

Har deler av anlegget fryst kansje. Virker sånn..

Når du skriver at du ikke får varmtvann, er det når du vrir kranene mot varmtvann? Og da kommer det ingenting? Da kan det være at noe har frosset i slangene et sted og det går endel timer før disse kan tine.

Link to post
Share on other sites

Det strømmer vann hele tiden, både fra varmt og kaldt-innstilling, men det kommer ikke varmtvann ut. Virker som blandeventilen er første ting å sjekke nærmere ja.

 

Båten er god og varm, var 20+ grader overalt hele helgen, så jeg tror ikke isplugger er tlstede - vannet strømmer med normalt trykk.

 

Jeg er vant til at man før en del luft ut fra varmvannet i kranene etterhvert som berederen fyller seg. Det har jeg ikke fått her, så derfor jeg lurer på om det er noe galt i selve berederen/blandingsventilen. Og at siden det kommer vann fra overtrykk, om det står en slags luftblære noe sted å stenger...

Link to post
Share on other sites

nor star 290.. skrev 14 minutter siden:

Røret for varmtvann i bereder kan ha brukket av inni tanken. Da vil vannet løpe rett i mellom stussene på innsiden. Skjedde på min bereder. 
normalt går det et rør inni tanken til toppen hvor varmt vannet hentes. 

Ikke på denne. Kaldtvann går inn i bunnen, og varmtvann ut på toppen:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kanskje veldig bra isolasjon, men TS sier jo at blandeventilen sitter bom fast. Den må det vel uansett være greit å se litt nærmere på?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 5 timer siden:

Kanskje veldig bra isolasjon, men TS sier jo at blandeventilen sitter bom fast. Den må det vel uansett være greit å se litt nærmere på?

De er ikke spesielt godt isolert, og det burde vært varmt på stussen på toppen hvis berederen har varmet seg opp. Det er uavhengig av om blandeventilen er i orden eller ei :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 1 time siden:

De er ikke spesielt godt isolert, og det burde vært varmt på stussen på toppen hvis berederen har varmet seg opp. Det er uavhengig av om blandeventilen er i orden eller ei :smiley:

Jo, men en blandeventil som sitter fast er vel moden for sjekk/bytte uansett.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå ser jeg at det også kommer noe vann ut fra selve innfestingen til varmeelementet på berederen - når det er trykk på systemet.

 

Jeg fikk ikke tid til å tappe ned hele systemet idag. Tenkte det kunne være greit å se om det er noen form for luftbobler som blokker, men så at det kommer fukt ut fra elementet. Så det er kanskje frostspreng her som har hendt?

Link to post
Share on other sites

tomcat skrev 20 minutter siden:

Nå ser jeg at det også kommer noe vann ut fra selve innfestingen til varmeelementet på berederen - når det er trykk på systemet.

 

Jeg fikk ikke tid til å tappe ned hele systemet idag. Tenkte det kunne være greit å se om det er noen form for luftbobler som blokker, men så at det kommer fukt ut fra elementet. Så det er kanskje frostspreng her som har hendt?

Det er ikke umulig, men jeg hadde også lekkasje der uten at det hadde frostsprengt. Jeg måtte skru ut kolben og fikk kjøpt pakning hos Tess eller hydroscand. Husker ikke om det faktisk var en stor o-ring. 
Jeg tok ut berederen for å komme skikkelig til den store mutteren. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så nå er berederen endelig ute:

IMG_0117.jpg.5ee9d0ebe20e387f40b85f23688217a4.jpg

 

Første spørsmål: kan det være at den ventilen nederst, til venstre, er overtrykk, som hvis den slipper ut overtrykk, gjør det i røret rett før, som peker nedover (med grå fitting)?

 

Det kommer ikke noe varmvann ut av blandeventilen på toppen, og den sorte kranen står bom fast. Så det er nok noe galt der. 

 

Det lekker også mer og mer rundt varmeelementet, så selv om det er kanskje mulig å pakke om dette - så er jeg nok kanksje best tjent med en ny bereder nå. Denne er jo bare isolert med noen millimeter tjukt belegg, ikke mye.

 

Slik ser det ut der berederen stod:

nyplan.jpg.f49b4ed673b182bf041b5a95b9201f23.jpg

 

Den grønne ringen viser ca hvor den originale bereden stod, festet til bunnen med de tre boltene (eller skruene?) i bunn.

En ny bereder må henge på veggen viser det seg, det er ikke vertikale beredere som kan stå slik som den gamle. Bestille ny på produksjon fra England tror jeg er både for dyrt og for tregt - så det blir nok å gå for en Isotemp eller Quick.

Tenker å lage gjennomgående bolter i den lyse kryssfineren (som ender opp på BB-bad, i skap og rett ved skap, der jeg kan ha flathode-bolt inn og feste med muttere. I tillegg tenker jeg å understøtte med en kloss fra undersiden ned til dørken, og kanskje noe skummateriale som hjelper å holde den helt i ro - og får alle krefter vertikalt inntil der man ser at platen i skapet er tatt bort.

 

Noen tanker eller ideer på om dette går, eller bedre forslag?

 

Jeg antar jeg klarer å få inn noe som er maks 35-40 cm i diameter samt maks 60cm i høyde (for å ha plass under til tilkoblinger). Isotemp slim 25 ser ut til å passe, samme med Quick 25.

 

Alt av rør er slike 15mm grå plastrør med "hapworth" koblinger. Er dette noe tilsvarende man får på maritim eller andre? Jeg må endre - og forenkle - rørføringer fra dusjen og inn/ut fra berederen endel og da blir det litt behov for både rør og koblinger.

IMG_0118.jpg.6bf1cca8b4e53e5917573086f715d02e.jpg

 

IMG_0116.jpg

IMG_0115.jpg

IMG_0113.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også tenkt til å bytte berederen da jeg hadde lekkasje, men jeg fikset lekkasjen  istedenfor. Det er en stusselig bereder den originale ja, og som du sier så er den dårlig isolert.
Det er sikkerhetsventilen som har rødt ratt. De delene du får hos f.eks Maritim, og som er 15 mm. går til disse rørene. Bruk støttehylser 👍😊

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...