Jump to content

yamaha 70 hvilke propell?


jon egersand

Recommended Posts

jeg har en musling 430 med en yamaha 70 hk 2 takt. etter mange år har jeg lyst til å fikse på den, tenkte å starte med propellen først. for øyeblikket er det bare org. propell, gjør ca 37 knop. hører mye om cuppet prop og cleaver. det er ikke noe motorheis og har ikke lyst på heller. hva slags prop burde jeg skaffe. er det noen som vet om noen som er god med sånt?

Link to post
Share on other sites

jon egersand skrev for 11 timer siden:

for øyeblikket er det bare org. propell, gjør ca 37 knop. 

 

for å kunne gi bra propellråd så trenger man gjerne mer opplysninger enn dette.   "org propell" kan være forskjellig.
Ta av propellen for å lese av hva som står innpreget i bosset.    Oppnådd toppturtall er også lurt å oppgi.   

Fart målt på gps, og powertrim på motor?      

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 8 timer siden:

 

for å kunne gi bra propellråd så trenger man gjerne mer opplysninger enn dette.   "org propell" kan være forskjellig.
Ta av propellen for å lese av hva som står innpreget i bosset.    Oppnådd toppturtall er også lurt å oppgi.   

Fart målt på gps, og powertrim på motor?      

farten målte jeg bare på app på mobil. båten er på hytta nå så jeg kan ikke skjekke prop. turtallet ligger på ca 5500 til 5800 omdreininger. 

Link to post
Share on other sites

ut fra veldig mangelfulle data så kommer jeg med et tips til noe som _kan_ funke :confused:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=317102778

 

jon egersand skrev On 19.2.2024 at 0.01:

etter mange år har jeg lyst til å fikse på den, tenkte å starte med propellen først

 

 

dersom fiksingen innbefatter hakk og sår under, 17 lag bunnstopp osv så ville jeg heller ventet med propellen til at bunnen er shina

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev On 20.2.2024 at 9.59:

ut fra veldig mangelfulle data så kommer jeg med et tips til noe som _kan_ funke :confused:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=317102778

 

 

 

dersom fiksingen innbefatter hakk og sår under, 17 lag bunnstopp osv så ville jeg heller ventet med propellen til at bunnen er shina

 

tusen takk! skal se mer på det. bunnen ble shina for noen få år siden. jeg kjøpte av en kompis som tenkte å shine alt men som ikke kom lengre enn bunnstoff og maling av båten. så den skal være grei.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...