Jump to content

20-25 hk, andre grunner enn E10 til å velge 4-takt fremfor 2-takt?


skagenekspressen

Recommended Posts

Kan jo være heldig å finne en pent brukt totakter om man følger med litt. Kom over en særdeles pen 30hk Mariner 2006 (made in Japan, av Tohatsu) i fjor høst, som bare hadde svevet 50 timer. Pen, sprek, lett (kun 51kg) motor, men den skal få gå på 98-oktan, i alle fall så langt det går. Skulle jeg hatt tilsvarende vekt med firetakter måtte jeg gå ned en del i effekt.


Den største bakdelen med totakt synes jeg er bensinforbruket. Firetakt er langt mer økonomisk forbruksmessig sett. Fordelen med totakt framfor firetakt (forutsatt at begge er i god stand) er totakterens enkelhet, her slipper man skifte motorolje, registerreim og løpehjul. Så totalt sett, i alle fall hvis man ikke skal bruke motoren daglig, spørs det om det blir så mye rimeligere med firetakt likevel, på tross av totakterens høyere forbruk. Litt avhengig av merke tåler de nye totakterne (fra de siste årene de var i salg) etanolnnblanding i bensinen, tenker da på pakninger og slanger, men man bør selvsagt ikke la denne gifta få stå og bli gammel i forgasseren.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 10 timer siden:

Vet ikke hva budsjettet er men 2-takter begynner jo å dra på årene.

Evinrude E-tec totaktere gikk ut av produksjon for et par år siden, så der kan man vel finne nyere. Men mine erfaringer med de er ikke de beste.  

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 1 time siden:

Evinrude E-tec totaktere gikk ut av produksjon for et par år siden, så der kan man vel finne nyere. Men mine erfaringer med de er ikke de beste.  

Større e-tech motorer har jeg sansen for, spesielt G1 med sekser, men jeg mente å huske at e-tech ikke lagde så små motorer som 20 hk. Nå demrer det at jeg tok feil, hva var den minste e-tech motoren? 

Tror for øvrig at E10 er et like stort eller lite problem uavhengig av 2 eller 4-takt, muligens at alderen har litt å si da nyere motorer har slanger, pakninger og lignende som er forberedt for E10. Amerikanerne har vel kjørt med ganske høy etanolinnblanding en stund nå.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 46 minutter siden:

Større e-tech motorer har jeg sansen for, spesielt G1 med sekser, men jeg mente å huske at e-tech ikke lagde så små motorer som 20 hk. Nå demrer det at jeg tok feil, hva var den minste e-tech motoren? 

 

Jeg tror den minste var 2-sylindret 575 cm3, som ble levert som 30,25 og 15 hk. De er litt krevende å mekke på, mange sensorer og avanserte injectorer.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 2 timer siden:

Har nå kjørt begge mine gamle 2t påhengsmotorer på E10 siden den kom uten at jeg har merket noe som helst problem med det.

 

Da har du vært heldig. Evt så bruker du båtene så ofte at problemene ikke har meldt seg ennå. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

skagenekspressen skrev for 2 timer siden:

litt motstridende på E-bensin

 

Grunnen til skepsisen til E10 er at denne kan være hissig mot pakninger og slanger, og ikke minst levre seg (reagere med aluminiumen) i forgasseren. Pakninger og slanger kan gjerne tåle E10 over en tid, men blir bensinen stående i motoren får du nesten garantert et problem etter hvert. Jeg har renset forgasserne på motorene mine en del ganger, både mekanisk og i ultralydsvasker, og har aldri opplevd maken etter E10 kom. Gulaktig saltlignende, til dels slimete gugge som tetter alt som er. Men, skulle du kjøre gjennom en tank med E10 i nøden (fordi du ikke får tak i annet der og da), og passer på å så kjøre gjennom 98 oktan rimelig kjapt etterpå (så ikke motoren blir stående med E10 i seg) går det fort godt, så lenge motorens pakninger og slanger tåler drittsuppa. Det som er viktig er å ikke la E10'en få tid til å begynne å herje inni motoren, noe som skjer ved stillstand og over lengre tids bruk, noe man unngår hvis man får kjørt 98 oktan gjennom innen rimelig tid. Det beste er helt klart å bruke 98 oktan på det jevne, så kan heller E10'en få bli stående igjen i tankene på bensinstasjonen (signaleffekten må jo påvirke oljeselskaper og styresmakter etter hvert, håper jeg:pray:).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...