jake Startet 19.Februar Del på Facebook Startet 19.Februar Har lav spenning på tomgang på min Mando 65 amp dynamo. 12,7V på tomgang og man må opp endel i turtall før den kommer opp i over 14V dette selv om batteriet er helt fullt. Er det normalt på denne dynamoen og motoren (Mercruiser 4,2l 2005 modell) eller er det noe feil med regulatoren. Er det i tilfelle enkelt å sette på en ekstern regulator eller er det like greit å kjøpe ny dynamo. Ser at man kan få en ny fra ebay for 142 USD. (https://www.ebay.com/itm/324358508560) men gidder ikke det dersom den er likedan. Sikkert mulig å sette på et mindre reimhjul som gir høyere omdreining men det er jo ikke bare positivt det heller. Ønsket er å lade bra på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Februar Del på Facebook Svart 19.Februar 12,7 ligner på batterispenning noe som tyder på ingen lading. Når du øker turtallet og oppnår 14 V, faller spenningen ned til 12,7 igjen når motoren går på tomgang? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jake Svart 19.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar Brigg skrev 7 minutter siden: 12,7 ligner på batterispenning noe som tyder på ingen lading. Når du øker turtallet og oppnår 14 V, faller spenningen ned til 12,7 igjen når motoren går på tomgang? Ja den faller ned igjen på tomgang så i praksis så lader den omtrent ikke på tomgang men kommer opp i 14,3 eller noe på relativt høyt turtall (2000 ish) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Februar Del på Facebook Svart 19.Februar Ved nærmere ettertanke: Du har vel nettopp hatt motoren i biter? Om den fremdeles står på pall uten instrumentpanelet tilkoblet er det du beskriver akkurat som forventet. Dynamoen er avhengig av spenning fra ladelampe (evnt fra en motstand på moderne motorer) for å starte lading. Uten denne spenningen må dynamoen opp i turtall for å selvmagnetisere slik at ladingen starter. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lars H. Svart 19.Februar Del på Facebook Svart 19.Februar Hvordan oppfører ladelampen seg? Lyser den før du gir på turtall? Hva når du har en del turtall? Hva når du slipper opp gassen og er tilbake på tomgang? Edit: se også Brigg sitt innlegg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jake Svart 19.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar Ja jeg har den jo på pall og uten ladelampe men jeg kjører 12V inn direkte på exiterings feltet så den starter lading. Dessuten har vel denne dynamoen en viss remanent magnetisme som uansett vil "starte opp" feltviklingene selv uten tilført strøm inn på exiterings inngangen (trur eg). Men uansett så skal den vel ikke slutte å lade når den først har fått opp spenningen. Mistanken min var vel at børstene/sleperingene er slitt slik at feltstrømmen blir så svak at den ikke lader ved lave turtall men etter min erfaring så slutter dynamoer å lade helt når børstene svikter. Det er liksom enten eller. Var egentlig derfor jeg lurte på om det kan være slik at disse dynamoene ikke er bygget for å levere høy spenning på tomgang men det gir vel ikke helt mening det heller... Hmmm. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.Februar Del på Facebook Svart 20.Februar 12V inn på feltviklingene er vel i meste laget, bør ikke være så høy spenning mer enn et kort øyeblikk for å få i gang ladingen. Når du har enkel tilgang er det vel ikke store jobben å plukke løs dynamoen og inspisere børster og sleperinger. Så får du i alle fall sjekket ut dette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jake Svart 20.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar Ja må nok ta den opp og sjekke børstene tenker jeg. Den var slik når den stod i båten også at ladelampen glødet svakt når den gikk på tomgang men spenningen tok seg fint opp ved gange når turtallet steg. Viste ikke om denne innstallasjonen er laget slik at den trenger litt turtall for å lade. Uansett vil jeg ikke ha det slik da jeg ønsker å kunne lade batterier på tomgang så noe må gjøres. Bare litt kjedelig å kjøpe ny dynamo og finne ut at den fungerer helt likt... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Februar Del på Facebook Svart 20.Februar At ladelampen lyser svakt, er jo et tegn på at ikke alt er som det skal være. Nå er det imidlertid ikke mange dynamoer med original regulator som gir noe særlig lading ved lavt turtall. Her kurven for en Hitachi 12V 55A dynamo. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jake Svart 20.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar Nei kan vel ikke akkurat forvente den store strømleveransen på tomgang men skulle gjerne ha fått vekk glødingen i ladelampen og murringen i buzzeren ja :-) Ellers så vet jeg ikke utvekslingen på reimhjulene på dynamo og veiv så litt vanskelig å si hvilken omdreining dynamoen går med på 700 rev på motoren men det kan jeg jo måle ut. Ser at den du viser til @Lars H. leverer full spenning fra ca.1700 rev/min Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart 20.Februar Del på Facebook Svart 20.Februar Det aller første jeg ville ha gjort er å sjekket at tomgangsturtallet var i henhold til produsentens anbefalinger. Jeg har erfart at selv 100 omdreininger for lavt tomgangsturtall påvirker ladingen. Deretter ville jeg ha forsikret meg om at reimer og sånn var helt i orden. Hvis alt i av det overnevnte i orden så ville jeg ha begynt å feilsøke på dynamoen og da med børster som sterkt mistenkt, men også sjekke alle tilkoblinger nøye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.