Jump to content

Levetid Wallas kokeapparat med viftelokk.


Kotnes

Recommended Posts

Har et Wallas dieselkokeapparat med keramisk topp og vifte i lokket som jeg bruker til oppvarming av cabinen. Apparatet er nytt i 2005. Dette bruker jeg hver dag nå og det står på min 6 timer hver dag og av og til over natten sånn som i natt da jeg har limt nytt dørkbelegg på badet og vil ha det varmt når limet skal tørke. Noen som har erfaring med disse kokeapparatene og vet om jeg driver rovdrift på det eller er det bare og fortsette som jeg gjør nå. Gjelder både vifta i lokket og selve kokeapp og spesielt de keramiske platene. Venter spent.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Har et av samme type, men med vanlig kokeplater. Fikk beskjed om at platene kunne tørke ut og ruste. De vel i støpjern. Det er nok bedre med keramsik topp m.h.t. dette problemet, men om viftene og resten er beregnet for daglig bruk så lenge vet jeg ikke. Du kan jo sende spørsmålet til Wallas Norge. De har sikkert en svar å gi deg.

Link to post
Share on other sites

Ikke Wallas men:

 

Leste tidligere i kveld i bruksanvisningen til vår Ardic 42D dieselvarmer (for eventuelle petimetre: Dieseldrevet luftvarmer). Her er det anført at varmeren ikke er beregnet for kontinuerlig drift i vinterhalvåret. Dersom man bor fast ombord skal man kontakte Volvo for info om andre løsninger.

 

Vår varmer har tuslet å gått når vi har hatt behov for oppvarming uten noen problemer. Vi kjøpte båten i 2003, og selv om vi ikke bor om bord blir det noen timer med varmeren på i løpet av vinterhalvåret.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har en følelse av at denne type bruk kankje ikke er ideelt for en Wallas med viftetopp. Jeg har studert oppbyggingen litt, og jeg går ikke fra min, for å si det sånn. Mener også at det var en eller annen her som hadde hørt at de ansatte hos Wallas heller ikke var noe særlig begeistret for viftelokket. Men for all del, for en kjapp oppvarming nå og da fungerer det helt greit. Det jeg ville vært litt betenkelig til er disse nettene uten tilsyn. Men du har jo en nyere modell, kanskje denne tåler det bedre. Sjekk med Wallas.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har snakket med Wallas idag og det var bare og bruke apparatet så mye jeg ønsket. Det eneste som ville slites var viftene i lokket og de måtte jeg antageligvis regne med å bytte hvert annet år med den bruken jeg hadde. 2 stk vifter til kr 168 pr stk og bytte dem selv. Det kan jeg leve med. Da er det bare å komme seg ut i skuta og fyre opp igjen. Alltid noe som skal gjøres der.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at dieseldrift medfører en del soting. Siden du har keramisk topp vil du se flammene tydelig når den brenner. Hvis det kommer frem mørke felt og områder i flammeområdet (som ved nytt, rent apparat skal brenne jevnt rundt hele), har soten begynt å pakke seg. Har selv opplevd dette med tilsvarende apparat.

 

Løsningen er likevel såre enkel: koble fra "sugerøret" i dieseltanken og stikk dette i en kanne lampeolje. Kjør apparatet i ca. en times tid, og all dieselsot er brent vekk og forduftet! Koble så tilbake til dieseldrift

 

Wallas anbefaler at man gjør dette en gang i året for å holde apparatet sotfritt.

 

Mvh. Caluna

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte mitt koke/varmeapparat hele året så lenge jeg eide båten. (fra 93)Wallasen startet og gikk og gikk og gikk. Hadde den med støpejernsplater og lampeparafin.

Eneste var at viftene måtte skiftes etter noen år. Så komplisert ut, men når du først fikk skrudd det fra hverandre var det ikke så vanskelig. Men selvfølgelig kom jeg akkurat i et skille på delene slik at jeg hadde fått feile vifter, eller hva det nå var. Satt ikke med viftene foran meg da jeg ringte.....

Wallas Norge var hjelpsomheten selv og det var bare godord å få, selv om vi måtte bytte deler.

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at dieseldrift medfører en del soting. Siden du har keramisk topp vil du se flammene tydelig når den brenner. Hvis det kommer frem mørke felt og områder i flammeområdet (som ved nytt, rent apparat skal brenne jevnt rundt hele), har soten begynt å pakke seg. Har selv opplevd dette med tilsvarende apparat.

 

Løsningen er likevel såre enkel: koble fra "sugerøret" i dieseltanken og stikk dette i en kanne lampeolje. Kjør apparatet i ca. en times tid, og all dieselsot er brent vekk og forduftet! Koble så tilbake til dieseldrift

 

Wallas anbefaler at man gjør dette en gang i året for å holde apparatet sotfritt.

 

Mvh. Caluna

Dette var jeg ikke klar over så takk for tipset. :smiley:

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et Wallas Cheramic, skulle skifte veke på det og hele innmaten (brennern)rauste ut, opprustet. Det var jevnet over trubbel med dette så lenge jeg hadde før det ble et lite oppveksthus for bergjyltyngel.

Kjøp det for all del ikke:

Jeg åpnet også min og tok ut hele innmaten for rens før jeg kjørte den på lampeolje. Den er nå 6 år gammel, og det var ikke antydning til rust eller andre slitasjeskader inni. Men så står den da også i pentryet nede i kabinen. Mulig din stod ute og at kanskje hadde et generelt fuktproblem i båten din?

 

Jeg har ingen problemer med å anbefale dette kokeapparatet. Har fungert suverent i 6 år så langt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kan være at du har en nyere og forbedret modell - på min Wallas var brennerdelen av svart blikk. Jeg vet heller ikke historien til apparatet før min tid,men jeg hadde det i 12 år hvor det fungerte tilfredstillende ca 1/2 tiden, dvs også mye el. problemer.(snitt 2 mnd. bruk i året) Det stod nede i en relativ tørr seilbåt.

En anne side var lang oppvarmingstid og svak effekt. Ikke åpen flamme var selvfølgelig en fordel sikkerhetsmesig. Jeg akseperer at erfaringene kan være ulike.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...