Jump to content

Isolatorer vs trafo


btt

Recommended Posts

hei, noen som har erfaring ang. : 
 

Victron Isolation Transformer 3600W 115/230V

 

Victron Galvanic Isolator VDI-16 A 

 

holder det med Isolatorer i en vanlig fritidsbåt ? 
 

tenker ikke på hva som er best for det er nok trafo, men er jo en vesentlig pris forskjell. 

 

 

IMG_0968.png

IMG_0967.png

Link to post
Share on other sites

Absolut transformator - om du har plats och pengar till den.

 

En "Zinc saver" med dioder (som "Victron Galvanic Isolator VDI-16A") fungerar bara om felspänningen på skyddsjorden/ground är lägre än 1,4V. Annars gör den ingen nytta.

 

Med vår berggrund och natur är den ofta mycket högre i hamnar i Skandinavien enligt undersökningar som Svenska Kryssarklubben (SXK) gjorde för några år sedan. Men nere i Europa är den ofta tillräcklig, då potentialskillnaden mellan landströmmens jordtag och vattnet där ofta är lägre än 1,4V.

 

Sedan reagerar jag på namnet som Victron kallat sin enhet. En "galvanisk" isolering innebär att det inte finns någon metallisk förbindelse eller ens "Ohmsk" ledningsförmåga mellan in- och utgång. Enheter som en transformator, optokopplare, relä o.s.v. uppfyller detta, men inte en Zinc Saver. I den sitter bara 2+2 dioder mellan in och utgång, och Victrons namn på denna enhet är därför väldigt missvisande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Galvanic_isolation

https://www.victronenergy.se/isolation-transformers/galvanic-isolator

 

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Det er nok korrekt slik @Ingperfremstiller. Diodeoppsett er og blir en type 'fattigmannsløsning', som hjelper veldig mange. Om man likevel opplever galvaniske problemer, bør man nok titte på egne dioder/opplegg før man lanserer mulige konspirasjonsteorier. Det mest idiotsikre er og blir skilletrafo med to spoler og nulluttak. En dum 'mekanisk' greie der den eneste intelligente dingsen er softstart.

Link to post
Share on other sites

Litt mer forklaring på hva galvanisk korosjon/tæring

Fins det jordfeil i egen båt eller nabobåt eller på selve landstrømsopleggeti brygga, så fins det en stor mulighet for å få galvanisk tæring. Mange tenker at jordledningen er en galvansik separt ledning i for hold til fasespenningen. Det er den ikke. Prøv og måle fasespenngen i forhold til jord da ser man dette Skal være 115V. Etterhver som det er jordfeil vil denne endre seg (Dette gjelder det vanlige norske systemet)

Ett galvansik skille isolerer egentlig bare jordledningen opptil 1,4 volt som Ingper skriver.

Med skilletrafo isolerer du både jord og faseledninger mellom båt og landstrømsanlegg, så uansett hva som skje på landstrømsanlegg nabobåt , så får det ingen invirkning på egen båt.

 

En klassisk jordfeil kan være varmtvannsbereder. man glemmer at tanken er tom og setter i stikkontakten. Elementet blir overopphetet og isolasjon mellom faseledning og kapslingen på elementet får overslag. Dette overslaget kan komme og gå etterhvert som vannet i ettertid er kaldt eller varmt, se selv en megger ser nødvendigvis ikke overslaget on det testes med kald tank. Da finner strømmen fort veien via kjøleveska til motoren og så videre ut til propellen. Om denne strømmen er under 30 mA vil heller ikke jordfeikvernet slå ut. strømmen går ut på propellakslingen og kanskje til jord vi nabobåtens propell - motor -varmvanstank - landstrømsanlegg og til bryggeanlegget, om du selv har dårlig landstrømsjord. Som andre skriver det er bare skilletrafo som hjelper her. 

Link to post
Share on other sites

Bare for å legge til hva Ingper er inne på som gjelder landjord: Granitt leder strøm dårlig, slik vi for det meste har på våre kyster. Vått, mineralrikt (salter) mudder/leire leder strøm meget bedre. Mulighet for å lykkes med diodeløsninger er mao til en viss grad avhengig av hvor man geografisk befinner seg. I tillegg til det som er nevnt over. 

Link to post
Share on other sites

Det viktige er at man ikke forbinder jordingen av landstrømmen med noe som har kontakt med sjøen. Spesielt da motorblokk. (Batterilader må ha intern skilletrafo. F.eks. Ctek.)

I de fleste plastbåter er det ellers ikke noe problem, med unntak av varmtvannsberederen. Den har, slik JRK beskriver, både forbindelse til motor via kjølevann og kan få jordfeil. Da kan man bruke en mindre skilletrafo kun for denne og holde jord i resten av båten isolert fra sjøen.
Men el-opplegget i båten til @btt (Sunseeker 58) er nok så omfattende at det ikke er noe å tenke på, gå for skilletrafo.

Vekten bør heller ikke være noe problem av betydning.
 

På mindre båter kan det installeres "elektronisk skilletrafo" som veier mindre, men koster mye mer og hvor det er elektronikk som kan feile.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå montert skilletraf i tre av de båtene jeg har hatt men noen støy har jeg aldri lagt merke til. Nå har jeg kjøpt standard trafoer fra Noralel og bygd startkretsen selv. Vil vel tro Victron bruker såpas kvalitetsutstyr at det ikke lager sjenerende støy. En switch mode skilletrafo er nok mindre og lettere men den inneholder elektronikk som er mer sårbart og så lager den jo en hel del elektrisk støy.

Link to post
Share on other sites

Hadde den omtalte Victron skilletrafo montert under akterdekket i en Saga 315. Svakt hørbar dersom jeg åpnet akterluken. Så det er ikke noe problem. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Det er litt forskjell på de forskjellige produktene innenfor 'dumme' trafoer som f.eks. Noratel. Min gamle ringkjernetrafo kan ved enkelte belastninger gi fra seg en brummelyd. De nyere fra Noratel skal være tyste uansett belastning. Min trafo begynner vel å nærme seg 20 år. Den bare står baki der og jobber.

 

Måtte sjekket, det er akkurat 14 år siden jeg kjøpte trafoen.

Link to post
Share on other sites

Hvis pris / størrelse har betydning: Jeg hadde den minste 1800 va til Victron i min Fairline. den var stor nok til å dekke 99.9% av tiden på landstrøm. Så hadde jeg koblet det slik at landstrømmen kunne kobles direkte i inntak via trafo - eller i inntak utenom trafo. det siste kunne være aktuelt hvis både støvsuger og varmtvannstank skulle trekke landstrøm samtidig. Men så kunne jeg plugge landstrømmen i "den andre" kontakten, og være beskyttet igjen når behovet for stort strømtrekk var over.

 

Den minste til Victron var på størrelse med en sko-eske. Den laget imidlertid littegranne lyd .

Link to post
Share on other sites

Skilletrafo er helt klart å foretrekke; da har man et 100% galvanisk skille mot landjord, og du vil være trygg for galvanisk tæring uansett forholdene i havna du besøker. Denne øker også sikkerheten om bord, da du etablerer et lokalt jordingspunkt i trafoen.

Dersom du har flere 230VAC kilder om bord må du danne deg et bilde av jordingssystemene de ulike strømforsyningene har, samt sørge for at du har et skikkelig jordingssystem med fungerende jordfeilvern. Jording er ikke alltid enkelt, spesielt ikke i båt. Du finner mange tråder om dette her på bl.a. dette forumet.

Har gode erfaringer med både Victron og Noratel. Vær oppmerksom på at du får en skilletrafo, og ikke en auto transformator hvor det ikke er fraskilt mellom primær og sekundærsiden.

Ta gjerne kontakt på PM dersom du ønsker pris på skilletrafo. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...