Jump to content

Furuno "Blackbox"


sveno

Recommended Posts

Jeg gikk akkurat til innkjøp av en slik sak, har ikke hatt den i operasjon annet enn på kontoret foreløpig. Du har store muligheter med denne, du feller inn tastaturet der du måtte ville, og velger flatskjerm med passende størrelse. Jeg skal ha 17" i min, det er testet og helt genialt.

Videre er denne plotteren utstyrt med navnet slik at den kan kobles mot pc for utveksling av navigasjonsdata og radaroverlay. Har du flere displayer kan alle nyttiggjøre utstyret som er tilkoblet.

Eksempelvis kan en ha en blackbox nede og en 7" på taket, begge to kan benytte seg av radarbildet eller kartet som ligger på den ene enheten. Kobles blackbox ekkolodd til vil begge displayene ha denne funskjonen. Blackboxen har også video inngang for tilkobling av kamera (motorrom el.) Jeg skal legge ut mer info når prosjektet mitt kommer så langt.

 

Vær obs på at furuno sine skjermer er dyre men at hvilken som helst vga skjerm kan nyttes.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde Furuno GD 1900C i båten jeg solgte i år. Fungerte utmerket. Ser det har kommet nye nå som ser helt like ut beregnet for C-map Max. Men siden det er NavNet så må alt perifert utstyr kobles via en liten Ethernet-boks (svinger,radar,antenne etc.) Synes det er en fordel at de ikke benytter proprietær hardware, da kan i utgangspunktet et hvilket som helst nettverksprodukt tilkobles.

Kjekt hvis du skal bruke pc ombord i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Ville undersøkt om andre systemer kunne passet også.

Mine erfaringer med Furuno er ikke bare positive.

Var på en båt, da det ble installert Furuno NAVnet der (M-1934C for lystbåt). Så fin ut og at det der, men det endel software bugs som det tok laaaaang tid før ble fikset. Systemet er mer eller mindre et h*****e å sette opp selv med mindre man er Furuno service mann.

 

I bruk fant jeg systemet tungvint å bruke, noen funksjoner var lett tilgjengelige mens andre var gjemt bort i menyer(funksjoner som man ofte trengte). Informasjonsboksene var uforholdsmessig store og dekte mye av kart/radar bilde hvis de ble benyttet. Modellen var treg å bruke. Furuno hadde vert mye bedre hadde de lagt mer vekt på brukervennlighet, der taper de mye, i den senere tid har de blitt bedre på proffe radarer, men de har fremdeles litt igjen. Bruker i Furuno i yrkessammenheng og noe av utstyret deres er h*****e å bruke.

Selve ytelsen på radarene deres er ok, det finnes både langt bedre og noe dårligere. Furuno er ok å velge hvis man skal ha ”mye for pengene” og er man glad i lese TYKKE manualer.

 

For eks er Raymarine sin seatalk noen jeg ville sett nærmere på (CAN basert), dat det skal være enkelt å bruke. Men egentlig er det som er viktigst, er at radaren er god, så søk lit på nettet etter tester osv å velg den antenna som har størst sender effekt og mist skille vinkel, som budsjettet deres klarer. Og klarer den radaren/kartplotteren å ta inn AIS er det er pluss, slik at du kan koble en senere.

Link to post
Share on other sites

Radar. Plotter og kart. Ekkolodd. Overvåking. Kanskje til og med styring av vitale funksjoner ombord. Hva med kompass og styring av VHF også?? Over Can-bus, ethernett eller lignende...

Hmm.

Hva hvis noe SKJER med "vidunderet"?...

Mulig jeg er gammeldags og lite "fremtidsrettet", men JEG sverger til separate "bokser"!

Ryker EN av dem, er jeg i hvertfall ikke HELT hjelpeløs!

Men bevares, det ser stilig ut og forenkler instrumentbordet.

 

Litt OT:

Svigers var fremtidsrettet; Kjøpte sånn "musikkmaskin" for 30 år siden; TV, radio med FM og kasettspiller samt platespiller i et kabinett. Flotte greier! Helt til platespilleren røyk etter 2-3 uker!

Vel, hele stasen måtte på verksted, og gubben satt uten noe som helst i 3 uker mens de ventet på reservedeler.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Radar. Plotter og kart. Ekkolodd. Overvåking. Kanskje til og med styring av vitale funksjoner ombord. Hva med kompass og styring av VHF også?? Over Can-bus, ethernett eller lignende...

VHF kan tilkobles på nytt plotterutsyr, får du for eksempel en dsc nødmelding vil båten dukke opp i kartet og maskinen vil komme med eta og peiling til havaristen.

 

Det fine med navnet er at det er separate bokser men de kan snamme med hverandre og annet nettverksutstyr.

 

Joda, det krever selvsagt at du stiller inn utstyret og setter det opp med ip adresser og annet, du kan selv velge hvilke opplysninnger som skal vises på skjermen.

 

Ble også referert til imo radarene til Furuno her, jeg har pratet med mange brukere som er fornøyde med disse, og da er det ofte brukervennlighet som settes stor pris på.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...