Langesund Startet 30.Desember.2005 Del på Facebook Startet 30.Desember.2005 Har en Perkins 4.236 hvor jeg har problemer med å få ut diesel til dysene. Har luftet og fått ut diesel på alle punkter med unntak av utløpet på høytrykksiden av dieselpumpen. Dvs at jeg ikke får diesel til dysene. Er det noen som har noen innspill????? Sitér dette innlegget Link to post
nb 870 Svart 30.Desember.2005 Del på Facebook Svart 30.Desember.2005 Har du gjort rein sila i matepumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 30.Desember.2005 Del på Facebook Svart 30.Desember.2005 Har du kinna motoren med løse dyser uten at der kommer diesel også ?? (husk fille under, griseri!) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 30.Desember.2005 Del på Facebook Svart 30.Desember.2005 Sjekk at stopp-hendel på pumpa går helt tilbake (før du gjør som Perlen foreslår). Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
aanton Svart 30.Desember.2005 Del på Facebook Svart 30.Desember.2005 Disse motorene kan vere vanskelige å få luftet helt, har erfaring med det fra annlegs maskiner, men følg perlens råd, luft het oppe på dysene, ofte må alle dysene luftes Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2005 Del på Facebook Svart 30.Desember.2005 Hørtes kjent ut... Dette skjedde med meg også da jeg skulle hente båten i Bergen i vår. Motoren hadde ikke vært i gang på et halvt års tid, og fikk seg derfor en sprut med startgass. Motoren startet, ruste seg opp og stoppet. Etter flere timers frem og tilbake viste det seg at regulatoren i dieselpumpa hadde kilt seg, slik at den blokkerte for diesel ut fra pumpa. Et kvarters skruing av en kar med magiske fingre og vips så kom det diesel og motoren startet lett som bare det! Kankje det er noe slik hos deg også? Eventuelt så kan visstnok pumpeplungerene henge seg opp, med samme resultat. Mitt råd? Få tak i en som kan dieselpumper, dette er følsomme saker... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Langesund Svart 30.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2005 Takk for gode innspill. Jeg har ikke rengjort sila på matepumpen, men kan ikke se at det kan være noe galt der ettersom jeg får diesel ut på filter etc. når jeg pumper. Stopp anordningen er sjekket og jeg har også forsøkt å kinne på motoren med løse dyse rør. Da kom det minimalt med diesel. Har tro på at det kan være noe som har kilt seg i pumpa. Dvs. noe som fysisk sperrer mellom høytrykks og lavtrykksdel på pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Langesund Svart 3.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Hadde repreatør på motoren i dag. Selv om jeg trodde jeg hadde luftet godt nok så viste det seg at det fortsatt var luft i systemet. For at vi skulle få start på motoren, måtte en stå å kinne på motoren, mens den andre luftet på dysene. Denne muligheten hadde ikke jeg da jeg var alene om å utføre luftingen. (jeg pumpet manuelt på fødepumpen) Til mitt "forsvar" så sa reperatøren at det var sjeldent at han måtte lufte så lenge. Tenkte jeg skulle legge inn løsningen på problemet mitt i tilfelle andre skulle komme borti noe lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Bra du fant ut av det. Riktignok kunne du allikevel gjøre det alene, jeg gjør det, men faren for litt mer dieselgris er tilstede....... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Hei Hvis jeg ikke husker feil, så har denne pumpen en returledning fra høytrykkspumpen og opp til filteret. I denne tilkoblingen til filteret skal det være en innsnevring som er med på å opprettholde riktig matetrykk i pumpa samt slippe ut mindre mengder luft. Hvis denne innsnevringen - ca 1 mm i diameter- er tett, så blir pumpa vanskelig å lufte da det blir stående luft i røret og "fjære". Arrester meg gjerne hvis jeg husker feil motor.. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Langesund Svart 3.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Tror kanskje du har rett der Mons. Det er montert en stiv slange fra pumpen og i retur til filteret. Skal sjekke denne i morgen. Kanskje den har påført meg alt ekstraarbeidet + kostnaden til service mannen. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 4.Januar.2006 Del på Facebook Svart 4.Januar.2006 Hei tror også det er riktig at det er reur på toppen av filteret. Mener bestemt at det ikke er hull men en overtrykksventil.som sørger for at dieselpumpen arbeideer under samme trykk fra mate pumpen hele tiden Jeg hadde en gang en Perkins 4108 med dette system. Jeg luftet faktisk anlegget via denne ventil uten søl. DVS Jeg skiftet filter. og satt alt sammen igjen. Deretter pumpet jeg på matepumpen for hånd helt til jeg hørt dieselen renne inn igjen i tanken. Da ventet jeg 10 minutt slik at papiret i filteret fikk trekke skikkelig med diesel og slippe luften i papiret. Deretter en ny pumpe sekvens til jeg hørte sildring i tanken. Så fyrte jeg igang og lot den gå på litt høy tomgang. I de fleste tilfeller gikk dette fint. Skal jeg være helt ærlig resulterte det også i full lufte prossedyre noen ganger. Ivertall veldig greit da luftingen ikke førte til unødig diesel rundt i båten. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 4.Januar.2006 Del på Facebook Svart 4.Januar.2006 Det har vært endel svar her på tråden som antakelig ikke er til noen særlig hjelp når det gjelder lufting av fordelerpumper. De fleste Perkinsmotorer er utstyrt med engelske CAV fordelerpumper. Lufteprosedyren på disse er filter, fordelerhode og dyserør. Filteret er enkelt og greit som på andre filtre. Lufteskruen på "hodet" sitter på skrått i aluminiumshuset rett foran fordelerhodet. Her brukes en 8 mm eller 5/16" nøkkel. Dette er den eneste lufteskruen som er nødvendig å lufte på pumpen. Når det kommer ut luftfri diesel stenges denne og alle dyserørene løsnes litt på dysene. Så er det å kinne til det kommer diesel ut oppe ved dysene. Steng rørene og start opp. Selve pumpehuset, som etterhvert fylles opp, luftes automatisk og har ingen innvirkning på start av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 4.Januar.2006 Del på Facebook Svart 4.Januar.2006 Det har vært endel svar her på tråden som antakelig ikke er til noen særlig hjelp når det gjelder lufting av fordelerpumper. De fleste Perkinsmotorer er utstyrt med engelske CAV fordelerpumper. Lufteprosedyren på disse er filter, fordelerhode og dyserør. Filteret er enkelt og greit som på andre filtre. Lufteskruen på "hodet" sitter på skrått i aluminiumshuset rett foran fordelerhodet. Her brukes en 8 mm eller 5/16" nøkkel. Dette er den eneste lufteskruen som er nødvendig å lufte på pumpen. Når det kommer ut luftfri diesel stenges denne og alle dyserørene løsnes litt på dysene. Så er det å kinne til det kommer diesel ut oppe ved dysene. Steng rørene og start opp. Selve pumpehuset, som etterhvert fylles opp, luftes automatisk og har ingen innvirkning på start av motoren. Jeg hadde samme motor, Perkins 4.236 i noen år. Denne beskrivelsen er akkurat den samme som jeg brukte ved lufting. Ikke fall for fristelsen til å prøve med å løse bare tre dyser og tro den starter. Det blir sjelden vellykket. Ellers var dette en solid motor så lenge jeg hadde båten. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 5.Januar.2006 Del på Facebook Svart 5.Januar.2006 De fleste Perkinsmotorer er utstyrt med engelske CAV fordelerpumper. Lufteprosedyren på disse er filter, fordelerhode og dyserør. Filteret er enkelt og greit som på andre filtre. Lufteskruen på "hodet" sitter på skrått i aluminiumshuset rett foran fordelerhodet. Her brukes en 8 mm eller 5/16" nøkkel. Dette er den eneste lufteskruen som er nødvendig å lufte på pumpen. Når det kommer ut luftfri diesel stenges denne og alle dyserørene løsnes litt på dysene. Så er det å kinne til det kommer diesel ut oppe ved dysene. Steng rørene og start opp. Høres ut som det er samme type pumpe som BMC bruker. Jeg måtte ihvertfall lufte på akkurat samme måte på den 1,8l motoren jeg hadde en gang. Var et svare strev å få ut all luften hvis en hadde vært uheldig å ikke fått luftet filteret skikkelig etter bytte. Om motoren bare dro inn så lite som en boble luft, var sirkuset i gang. Da stoppet den tvert, og full prosedyre med lufting måtte til. Var ikke klar over at Perkins har lignende pumpe på sin(e) motor, ellers hadde jeg nok nevnt det. Det eneste jeg mener å huske er annerledes er selve luftingen på pumpen. Her var det 2 veldig små skruer som det måtte luftes på hvis en hadde fått skikkelig med luft inn. Tror dimensjonen på skruehodet var 1/4". Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 5.Januar.2006 Del på Facebook Svart 5.Januar.2006 Riktig det, Geir Frode. Det er samme pumpetype på BMC motorene, pluss endel andre engelske motorer. Den eneste lufteskruen som må luftes på disse pumpene er den som sitter i fordelerhodet. Det sitter også en identisk lufteskrue i nærheten av speed - og stopphendelen. Denne er kun til lufting av pumpehuset, og har ingen betydning for å få startet motoren. Begge skruene har hodedimensjon ca 8 mm. ( Engelskmennene måler i tommer, og jeg husker ikke helt tommedimensjonen). Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 5.Januar.2006 Del på Facebook Svart 5.Januar.2006 Hvis det er manuell stoppknapp som man fysisk må dra ut for og stenge tilførselen da er den lett og lufte med to skruer på pumpa den nedre først så den øvre så begge to mens man hele tiden pumper med fødepumpa .hvis den ikke starter da kan du løsne på røret til dyse nr1 hvis den ikke starter da er det feil med pumpa di. eller at kammen står feil i forhold til pumpa Hvis det er automatisk stopper så må tenninga være på så må du muligens begynne og lufte i fra filteret da kan det hende at motoren er selvluftene i fra filteret. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 5.Januar.2006 Del på Facebook Svart 5.Januar.2006 Begge skruene har hodedimensjon ca 8 mm. ( Engelskmennene måler i tommer, og jeg husker ikke helt tommedimensjonen).Mnnjjaaa, vet ikke helt om jeg er enig med deg der. Ikke for å kverulere, men de (den) lufteskruen jeg snakker om på BMC'en hadde 1/4"s hode. Og grunnen til at jeg husker det, er at jeg var i beita for akkurat den fastnøkkelen en gang, og måtte maltraktere en 7mm. Tok hammeren og kakket på ringen slik at den ble urund. Da fikk jeg åpnet skruen og luftet. Sitér dette innlegget Link to post
tresker Svart 21.Juli.2013 Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 har akkurat samma problemet, får ut diesel på nederste lufteskruen på pumpa, men ikke den oppe, og natuligvis ikke på dyserørene, motoren har stått en stund!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.