Jump to content

Perkins 4.236, får ikke luftet dieselpumpe


Langesund

Recommended Posts

Hørtes kjent ut... Dette skjedde med meg også da jeg skulle hente båten i Bergen i vår. Motoren hadde ikke vært i gang på et halvt års tid, og fikk seg derfor en sprut med startgass. Motoren startet, ruste seg opp og stoppet. Etter flere timers frem og tilbake viste det seg at regulatoren i dieselpumpa hadde kilt seg, slik at den blokkerte for diesel ut fra pumpa. Et kvarters skruing av en kar med magiske fingre og vips så kom det diesel og motoren startet lett som bare det! Kankje det er noe slik hos deg også? Eventuelt så kan visstnok pumpeplungerene henge seg opp, med samme resultat.

 

Mitt råd? Få tak i en som kan dieselpumper, dette er følsomme saker...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill. Jeg har ikke rengjort sila på matepumpen, men kan ikke se at det kan være noe galt der ettersom jeg får diesel ut på filter etc. når jeg pumper. Stopp anordningen er sjekket og jeg har også forsøkt å kinne på motoren med løse dyse rør. Da kom det minimalt med diesel. Har tro på at det kan være noe som har kilt seg i pumpa. Dvs. noe som fysisk sperrer mellom høytrykks og lavtrykksdel på pumpa. :newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Hadde repreatør på motoren i dag. Selv om jeg trodde jeg hadde luftet godt nok så viste det seg at det fortsatt var luft i systemet. :blush: For at vi skulle få start på motoren, måtte en stå å kinne på motoren, mens den andre luftet på dysene. Denne muligheten hadde ikke jeg da jeg var alene om å utføre luftingen. (jeg pumpet manuelt på fødepumpen) :headbang: Til mitt "forsvar" så sa reperatøren at det var sjeldent at han måtte lufte så lenge. Tenkte jeg skulle legge inn løsningen på problemet mitt i tilfelle andre skulle komme borti noe lignende.

Link to post
Share on other sites

Hei

Hvis jeg ikke husker feil, så har denne pumpen en returledning fra høytrykkspumpen og opp til filteret. I denne tilkoblingen til filteret skal det være en innsnevring som er med på å opprettholde riktig matetrykk i pumpa samt slippe ut mindre mengder luft.

Hvis denne innsnevringen - ca 1 mm i diameter- er tett, så blir pumpa vanskelig å lufte da det blir stående luft i røret og "fjære".

 

Arrester meg gjerne hvis jeg husker feil motor..

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei tror også det er riktig at det er reur på toppen av filteret. Mener bestemt at det ikke er hull men en overtrykksventil.som sørger for at dieselpumpen arbeideer under samme trykk fra mate pumpen hele tiden

Jeg hadde en gang en Perkins 4108 med dette system.

Jeg luftet faktisk anlegget via denne ventil uten søl.

DVS Jeg skiftet filter. og satt alt sammen igjen.

Deretter pumpet jeg på matepumpen for hånd helt til jeg hørt dieselen renne inn igjen i tanken. Da ventet jeg 10 minutt slik at papiret i filteret fikk trekke skikkelig med diesel og slippe luften i papiret. Deretter en ny pumpe sekvens til jeg hørte sildring i tanken. Så fyrte jeg igang og lot den gå på litt høy tomgang. I de fleste tilfeller gikk dette fint. Skal jeg være helt ærlig resulterte det også i full lufte prossedyre noen ganger.

Ivertall veldig greit da luftingen ikke førte til unødig diesel rundt i båten.

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

Det har vært endel svar her på tråden som antakelig ikke er til noen særlig hjelp når det gjelder lufting av fordelerpumper. De fleste Perkinsmotorer er utstyrt med engelske CAV fordelerpumper. Lufteprosedyren på disse er filter, fordelerhode og dyserør.

Filteret er enkelt og greit som på andre filtre. Lufteskruen på "hodet" sitter på skrått i aluminiumshuset rett foran fordelerhodet. Her brukes en 8 mm eller 5/16" nøkkel. Dette er den eneste lufteskruen som er nødvendig å lufte på pumpen. Når det kommer ut luftfri diesel stenges denne og alle dyserørene løsnes litt på dysene. Så er det å kinne til det kommer diesel ut oppe ved dysene. Steng rørene og start opp.

Selve pumpehuset, som etterhvert fylles opp, luftes automatisk og har ingen innvirkning på start av motoren.

Link to post
Share on other sites

Det har vært endel svar her på tråden som antakelig ikke er til noen særlig hjelp når det gjelder lufting av fordelerpumper. De fleste Perkinsmotorer er utstyrt med engelske CAV fordelerpumper. Lufteprosedyren på disse er filter, fordelerhode og dyserør.

Filteret er enkelt og greit som på andre filtre. Lufteskruen på "hodet" sitter på skrått i aluminiumshuset rett foran fordelerhodet. Her brukes en 8 mm eller 5/16" nøkkel. Dette er den eneste lufteskruen som er nødvendig å lufte på pumpen. Når det kommer ut luftfri diesel stenges denne og alle dyserørene løsnes litt på dysene. Så er det å kinne til det kommer diesel ut oppe ved dysene. Steng rørene og start opp.

Selve pumpehuset, som etterhvert fylles opp, luftes automatisk og har ingen innvirkning på start av motoren.

Jeg hadde samme motor, Perkins 4.236 i noen år. Denne beskrivelsen er akkurat den samme som jeg brukte ved lufting.

 

Ikke fall for fristelsen til å prøve med å løse bare tre dyser og tro den starter. Det blir sjelden vellykket. Ellers var dette en solid motor så lenge jeg hadde båten.

Link to post
Share on other sites

De fleste Perkinsmotorer er utstyrt med engelske CAV fordelerpumper. Lufteprosedyren på disse er filter, fordelerhode og dyserør.

Filteret er enkelt og greit som på andre filtre. Lufteskruen på "hodet" sitter på skrått i aluminiumshuset rett foran fordelerhodet. Her brukes en 8 mm eller 5/16" nøkkel. Dette er den eneste lufteskruen som er nødvendig å lufte på pumpen. Når det kommer ut luftfri diesel stenges denne og alle dyserørene løsnes litt på dysene. Så er det å kinne til det kommer diesel ut oppe ved dysene. Steng rørene og start opp.

Høres ut som det er samme type pumpe som BMC bruker. Jeg måtte ihvertfall lufte på akkurat samme måte på den 1,8l motoren jeg hadde en gang. Var et svare strev å få ut all luften hvis en hadde vært uheldig å ikke fått luftet filteret skikkelig etter bytte. Om motoren bare dro inn så lite som en boble luft, var sirkuset i gang. Da stoppet den tvert, og full prosedyre med lufting måtte til. :headbang:

Var ikke klar over at Perkins har lignende pumpe på sin(e) motor, ellers hadde jeg nok nevnt det.

Det eneste jeg mener å huske er annerledes er selve luftingen på pumpen. Her var det 2 veldig små skruer som det måtte luftes på hvis en hadde fått skikkelig med luft inn. Tror dimensjonen på skruehodet var 1/4".

Link to post
Share on other sites

Riktig det, Geir Frode. Det er samme pumpetype på BMC motorene, pluss endel andre engelske motorer.

Den eneste lufteskruen som må luftes på disse pumpene er den som sitter i fordelerhodet. Det sitter også en identisk lufteskrue i nærheten av speed - og stopphendelen. Denne er kun til lufting av pumpehuset, og har ingen betydning for å få startet motoren. Begge skruene har hodedimensjon ca 8 mm. ( Engelskmennene måler i tommer, og jeg husker ikke helt tommedimensjonen).

Link to post
Share on other sites

Hvis det er manuell stoppknapp som man fysisk må dra ut for og stenge tilførselen da er den lett og lufte med to skruer på pumpa den nedre først så den øvre så begge to mens man hele tiden pumper med fødepumpa .hvis den ikke starter da kan du løsne på røret til dyse nr1 hvis den ikke starter da er det feil med pumpa di. eller at kammen står feil i forhold til pumpa

 

Hvis det er automatisk stopper så må tenninga være på så må du muligens begynne og lufte i fra filteret da kan det hende at motoren er selvluftene i fra filteret. :flag:

Link to post
Share on other sites

Begge skruene har hodedimensjon ca 8 mm. ( Engelskmennene måler i tommer, og jeg husker ikke helt tommedimensjonen).

Mnnjjaaa, vet ikke helt om jeg er enig med deg der. Ikke for å kverulere, men de (den) lufteskruen jeg snakker om på BMC'en hadde 1/4"s hode. Og grunnen til at jeg husker det, er at jeg var i beita for akkurat den fastnøkkelen en gang, og måtte maltraktere en 7mm. Tok hammeren og kakket på ringen slik at den ble urund. :eek::blush: Da fikk jeg åpnet skruen og luftet. :lol:
Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...