Jump to content

Presenningstativet forskjøv seg akterut i hard vind - vanlige rutiner for å sikre bedre?


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

Denne så jeg ikke komme, men i vinden igår fredag 23.02 ute på Bokerøya, Svelvik, kom det vel opp imot 20 m/s bittelitt på skrått forfra inn på baugen på båten min. Idag oppdaget jeg at stativet har blitt "trykket" hardt akterut, og har forskjøvet seg slik at alle stengene fra rekkestøttene opp til tverliggeren nå har en vinkel akterover. Jeg har forsøkt å illustrere hva som har skjedd på "Donald" tegningen under. Istedet for å peke loddrett opp til tverrligger langs båten, så har de på toppen forskjøvet seg ca 15, kanskje 20 cm. Jeg tror tverrliggeren har fulgt med, men presenningen ligger tilsynelatende på samme sted da den jo er hindret av masta. Presenningen er tett foran, så det har nok vært et vindfang her.

 

Jeg fikk rettet opp noe idag, og sikret også et par av stengene med reimer til både mast og bom.

 

Dog hadde jeg ikke tenkt på at stativet nok bør sikres mot bevegelse i båtens lengderetning. Jeg gjør vel det neste høst med reimer, antar jeg.

 

Men hadde satt pris på om noen kunne dele noen betrakninger her - både om forskyvelsen og metode for bedre sikring.

 

Seilbåtnybegynner:wflag:

Telt.jpg

Båt.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å tape to av t-ene fast til mønestangen med gaffatape. Tar en jekkestropp fra hver av de to t-ene diagonalt ned til beslag på båten. En foran og en bak. De trenger ikke å strammes mye, bare så de ikke er slakke. 
Begynte med det etter at stativet klappet sammen slik som ditt, men alle t-ene (i plastikk) sprakk og måtte byttes.

Link to post
Share on other sites

Da jeg lå på solvik for flere år siden, så var det strengt forbudt å binde presenningen fast i båt eller støtter av samme grunn. Kan fort bli en del krefter hvis vinden treffer riktig. Binde fast stativ og la presenning henge løst med tyngder er vel oppskriften. Ser ikke om du er bundet fast i støtten der eller ikke, men i så fall ville jeg endret det 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Takk @paxo Mønestang er det jeg kalte for tverrligger, antar jeg. Jeg forstår akkurat hva du mener. Dette er andre sesong med båt ute om vinteren, så det skal jeg gjøre til høsten. Det er dyrt å erstatte smådelene på disse "telt-stengene".

 

Tror ikke det er noen regler der vi har vinteropplag, @seilfred. Ser at folk pakker preseningen tett med tau under båten, og noen har kanner hengende. Jeg har gjort en mellomting. Bundet fast presenningen inne på noen steder, og har 15-20 4-5 liters kanner med vann/spylevæske hengende. Det siste jeg gjorde i høst var å tre et langt tau gjennom alle sammen rundet hele båten.

 

For sikring nå har jeg tjoret fast en av de bak masten + den bakerste til enden av bommen. Er jeg heldig så blir det perfekt igjen når det kommer en storm fra nord, kanskje ? :smiley: (Baugen ligger mot syd)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Åja, da har jeg misforstått det Seilfred sa. Men jeg forstår ikke betydningen av denne innfestningen? Båtstøtten står solid.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg trekker tau fra halgattene foran og bak opp til mitten av toppstangen. Bruker også tau fra midtrehalgatt til fremst og bakerst til toppstangentanga. Med andre ord Astativet til bakken er låst til båten. Jeg fester presenningen med tau under båten. Denne er med andre ord også låst til båten. Har prøvd løsningen med vannkanner. Det funker heller ikke i mye vind,  Min erfaring er at dess mindre presenningen blafrer , desto lengre holder den.

Her jeg ligger nå er det noen båter med vannkanneløsning. For noen dager siden lå vinden på det meste på 23-24 med optil 33 i kastene. De med vannkanner slipper å ta av presenningene sine , det gjorde stormen. Den dro også med seg solcelepanel med stativer. Mange av de hvite lettpresenningene revnet og mer eller mindre forsvant med stormen. mener at alle med tung presenning klarte seg rimelig bra 

 

Ellers så har jo sailor en god beskrivelse på hv noen gjr feil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...