Jump to content

Hvem har rett angående krympeplast og snø ?


Trawler 42

Recommended Posts

Båten min ble levert til verksted ifb med skader under stormen i fjor høst. 20 Oktober.

Takstmann og rep fra verksted ble enige om utbedringer og  tidspunkt for levering av båten. (6 Desember) Da skulle etter sigende båten løftes på land sammen med en annen større båt den 7de Desember.

Båten ble flyttet til verkstedets brygge tidligere pga isdannelse inne i fjorden og båthavnen. 27 November.

Ba om tilbud på krympeplastring av båten og fikk tilbud og pris på både vinteronservering av motorene og krympeplast fra ripa og opp. Prisen var ok så jeg takket ja på mail.

Pga skader ville jeg ha den dekket så fort som mulig for å slippe vann intrengning og frostspreng.

Den 27 Desember, 10 dager etter avtalt opptak, lå båten ennå og duppa ved bryggen til verkstedet, full av istapper, men ingen snø.

Etter tlf var påskuddet at det var for glatt for mobil kranen til å komme ned bakken til kaien. (jeg har mobilkran sertifikat og vet hva slags bakker de klarer på vinteren, de krabber jo på nesten alt av aksler)

For ikke å bli ufin sa jeg "javel" og la på.

Var ute igjen over nyåret og da var båten på land, men fremdeles ikke noe krympeplast. Imidlertid hadde vi jo fått en god del snø her i sør, ca 60 cm på tidspunket jeg var ute og kikket til båten.

Nå var unnskyldningen fra verksted at man "ikke ville pakke inn snøen i krympeplast !"

"Den vil jo renne ut av båten når det blir mildvær sa jeg." Og tildekket vil det jo ikke komme inn mer snø/regn etter min mening.

Svaret var at "fukten fra snøen ville bli liggende under plasten og gjøre ting fuktig!"

 

Sendte imidlertig mail til verksted om å glemme krympeplastring da jeg heller så for meg å bruke disse tusenlappene på senskader ifb vanninntrengning.

Svaret  på mailen var "Det har vi full forståelse for og lar vær å dekke med krympeplast !"

 

Jeg har tidligere krympet båten i plast selv og brukt lufteventiler til dette formål !

Visste ikke de som skulle ha plastjobben dette ??

Eller har jeg fulstendig feil ??

 

Alle som bor her i Kristiansand vet hva slags vær vi har hatt igjennom vinteren og jeg vil jo påstå at skuta i alle fall ikke blir noe tørrere av å tilbringe vinteren udekket !

Det har nå kommet noen drypp inn fra flybridge og i lugaren fremme under dekk, heldigvis på siden av sengen.

 

Legger ved litt bilder.

Vedkaiutensn17Desember.jpg.ccd0af78f774740a46a712c804acec20.jpgKjlenfullavissrpe..jpg.3213040ab9fd63fd58a7d93cc0e39d1c.jpg

Dryppfraflybridgeisalongen.jpg.e4ce4f7028b248d5c5564b3ac83956a5.jpgFratakisalongognedpteakdrken..jpg.d2ff20c3820fe689eb782f0360e7c4b8.jpg

 

Slik er ståa nå, men regner med at det ikke blir hyggelig start på sesongen.

Blir vel heller å prøve og selge som et prosjekt hvis ikke ting løser seg, jeg har ikke energi til å slåss med denne saken lenger.

 

Håper dette ikke hørtes ut som sutring, men godt å få det ned "på papir" !

 

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Det som også er trist, er at jeg ikke er sjokkert. Med fare for å tråkke mange på tærne, tør jeg påstå at båtbransjen er smekkfull av folk som gir blaffen i andres verdier. Jeg har selv vært borti noen av dem. Det skal også sies at de fleste jeg har vært borti de senere år, har vært bra. Jeg vet ikke om dette med å gi blaffen er et norsk fenomen, men de få jeg har brukt i utlandet(Tyskland og Danmark) har hatt en helt annen tilnærming med tanke på seriøsitet og service. 
Det jeg også syns er utrolig rart er at de folka vi legger verdier for enorme summer opp hendene på, ikke respekterer akkurat dette.

Link to post
Share on other sites

Selv etter alle de årene jeg har i bransjen, så er jeg absolutt ikke overasket. Båtbransjen, den siste cowboy bransje. Null oppsyn, null kontroller, alle og enhver kan starte ett opplag og verksted, uansett om man har ærlige hensikter eller ikke. Gjør man 8 gode jobber, så kan man kaste sammen de 2 siste med gamle deler fra de 8 første, men fortsatt full pris. 

 

Jeg har en liten liste i hodet, hvem som aldri skal få være i nærheten av mine båter 

Link to post
Share on other sites

Utrolig trist at enkelte i brangsjen ikke bryr seg om verdiene til folk!  Her er det tross alt store verdier vi snakker om! I den sammenhengen koster det veldig lite å sende en mann for å se etter! Det aller beste er jo å forberede seg på vinter! Denne vinteren er jeg glad jeg har hatt båten min innendørs i frostfri hall! Har desverre for lite naust til denne båten, men glad jeg selv styrer hvordan vinteropplag skal foregå. Synes det er litt for mange slike hendelser som beskrevet her og at folk ikke tar tilstrekkelig ansvar! På en båt er det små marginer og ting kan gå sikkelig galt når en ventil fryser eller det kommer inn vann i en luke eller tak!

Håper TS får orden på dette og at forsikkringa kan dekke sånnt slurvearbeid fra et verksted!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...