Jump to content

Kan ein bruka Topcoat som er gått ut på dato

husky dane 85

Recommended Posts

husky dane 85 skrev 56 minutter siden:

ka er konsekvensen med for gammel  toppcoat?

Den kan klumpe seg. Dersom den ikke har begynt å klumpe seg kan du bruke den. Topcoat/gelcoat er et polyesterprodukt, og herder på samme måte som polyester. Først vil den "gelle", deretter herder den. Denne prosessen starter i teorien straks produktet er produsert, men til all praktisk bruk må man tilsette herder. Både polyester og gelcoat kan brukes selv om den er mange år over dato, men du kan også være uheldig at den har begynt å klumpe seg. 

Jeg har årgangs gelcoat'r, hadde det vært en best før dato på de så var den sikkert for 5år siden. Sålenge beholderen har vært tett, så kansje du slipper unna krystaliseringa av styren'n og voks, blir litt tjukkere, men det kan også være en fordel noen ganger, men vil du ha den litt tynnere så tilsett litt styren, jeg syns det gir mindre porer enn hvis man tynner med aceton

Men skal man ha det stående lenge, så er det bedre med gelcoat enn topcoat 

De har nok ordene sine i behold om at det er datostempling på gelcoat, topcoat og polyester. I alle fall hvis dette kommer fra anerkjente produsenter som Reicchold. 6mnd høres kanskje litt kort ut, men mulig det stemmer. Det jeg forsøkte å få fram innledningsvis er at man ofte kan bruke disse produktene selv om de er flere år gamle. Har hatt stående polyester i sikkert over 10 år på kanne som jeg har brukt opp, men da hadde den også begynt å krystallisere seg, så den måtte siles. Hører også med til historien at den kom rett fra fabrikken på kanne da jeg fikk den. Fikk meg imidlertid en liten overraskelse i dag. Skulle hjelpe en kompis med å reparere en luke, da skulle det støpes litt. Visste at jeg hadde en skvett med polyester stående, dette var en litersboks fra BT. Men da jeg skar boksen i to for å røre inn herder fant jeg ut at den hadde blitt helt seig og gummiaktig. Har aldri sett gammel polyester bli slik, den pleier å krystallisere seg og klumpe seg først. Tror ikke denne BT-polyesteren er av den beste kvalitet. 

Produktene som omtales i tråden her er av typen herdeplast, og de variantene dere omtaler er to-komponent. Man har da en base og en herder. Det typiske er at base har mye lenger holdbarhet enn herder, samt at det kan være store forskjeller mellom ulike baser.

Enkelte baser for polyuretanmaling kan holde i opptil 10 år hvis de er lagret på stabil temp i tørt klima (mange polyuretanmalinger er fuktighetsherdende). Base for epoksymaling har oftest kortere holdbarhet enn polyester og polyuretan.

Herdere vil typisk ha mye kortere holdbarhet, enkelte ned i 6 måneder. For å sikre seg vil produsentene ofte merke et kit/sett med den holdbarheten som er kortest av de to, dvs at det oftest er herderen som brukes som grunnlag for holdbarhet.

Trikset er da å teste ut, og evt kjøpe inn nyere herder hvis man kan få tak i det. For en profesjonell aktør vil det oftest være forbundet med risiko å benytte produkt som har gått ut på dato, med med mindre man har gode rutiner for å teste status på produktet. (viskositet etter utblanding, se på tilstand/flyt, gjøre en maletest og teste vedheft, gjøre en herdetest ved gni over med MEK-tynner etc.) Slike ting må man jo da oftest avtale med kunden. 

Konklusjon: Vanskelig å si noe helt bastant om hvorvidt et produkt som er over datostempel er ok eller ikke. Men man kan nokså enkelt teste ut og de fleste produkter har mye lenger holdbarhet enn offisiell utløpsdato.

Eg brukte siste rest på laurdag på eit 25kg spann,dette var noko eg kjøpte for over 20 år sia var fin konsistens og herda uten noko problem,så eg har ikkje noko problem med gammal Topcoat,da var då eg skulle kjøpa ein boks til pga litt forlite til eit siste strøk at eg blei gjort merkasm på at da var kort holdbarhet på desse produkta.noko som sikkert er sant men eg har aldrig tenkt noko serlig på da.Eg får då forholda meg til da som proffane seier for etter tida:giggle:

Det er forskjell på å bruke gammel polyester og på å selge gammel polyester. Skjønner godt at de ikke er interessert i å sitte med et sortiment med polyesterprodukter dersom de selger lite av det. Blir som å ha melk i sortimentet uten at noen kjøper melk hver uke. Blir mye svinn og liten fortjeneste. At melka kan drikkes en uke eller to etter at den har gått ut på dato hjelper kjøpmannen lite.

HansH skrev for 18 timer siden:

Herdere vil typisk ha mye kortere holdbarhet, enkelte ned i 6 måneder. 

Gjelder det for polyesterprodukter også? Her i huset har jeg motsatt erfaring når det gjelder polyester og gelcoat. Har ikke opplevd at herderen ikke har gjort jobben, men har hatt baser av begge sorter som har blitt dårlig. 

Ser det står best før  26 07.2019 på et Jotun Hardtop AS base 3 A,  3,6l spann,   solgt i butikk  08.05.2016 .

resten av inn holdet er på Glass er like fint. 

Har brukt dett produktet siden 1987 . aldri merket at den klumper seg.

Herdere AS/HB Comp B  hender ar den stivner og må fornyes. der er det holdbarheten 4 år i følge boksen, men har brukt den så lenge den flyter,.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Komodo skrev for 6 timer siden:

Gjelder det for polyesterprodukter også?

Etter over 20 år i overflatebransjen har jeg vanskelig for å se et tydelig mønster. Sikkert flere kjemikere der ute som kjenner detaljene bedre. Men praktisk erfaring er i alle fall følgende for min del.

Kortest holdbarhet i denne rekkefølgen:

- En-komponent polyuretanmaling. Denne herder med luft og vil naturlig nok holde i kort tid - særlig etter at spannet har vært åpnet. Brukes masse i forsvarsindustri og er standardprodukt for US mil-spec på kjøretøyer, missillaunchere osv. Ekstremt bra produkt, men kort holdbarhet. 12-18 mnd både merket på spannet og i praksis.

-Herder til epoksy. Vet ikke hvorfor, men den begynner å reagere (herde) i boksen etter 2-3 år oftest.

-Epoksy baselakk - kan holde i nokså mange år, men har kortere holdbahet enn polyuretanbase.

-Herder til polyuretan - litt varierende men kan holde i minst 3-5 år

- polyuretan baselakk - kan holde årevis, gjerne opp mot 10 år

Holdbarhet henger ofte sammen med lagringstemperatur. Visse typer maling/herder blir ødelagt etter en runde med nattefrost, mens andre typer maling skal oppbevares på minus 20 C (f eks enkelte flyprimere).

Har ikke så mye erfaring med polyester annet enn i pulverlakk, så holdbarhet for den må andre mene noe om. Men jeg vil anta at den likner på polyuretan og derfor generelt har lang holdbarhet.

Generelt vil holdbarhet også kunne påvirkes av hvorvidt produktet skal herde med luft og/eller med fuktighet. Står det tørt og litt kjølig, så er holdbarhet oftest svært mye lenger enn merking på spannet.

Malingprodusentene, som f eks Jotun, operer jo over hele verden, og må ta hensyn til det når de skal merke holdbarhet på produktet. Vårt klima er antaklig gunstig sammenliknet med varme fuktige strøk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...