husky dane 85 Startet 26.Februar.2024 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2024 Den lokale slippen her tar ikkje inn Toppcoat for di dei har fått beskjed om att den har holdbarhets dato,ka er konsekvensen med for gammel toppcoat? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2024 husky dane 85 skrev 56 minutter siden: ka er konsekvensen med for gammel toppcoat? Den kan klumpe seg. Dersom den ikke har begynt å klumpe seg kan du bruke den. Topcoat/gelcoat er et polyesterprodukt, og herder på samme måte som polyester. Først vil den "gelle", deretter herder den. Denne prosessen starter i teorien straks produktet er produsert, men til all praktisk bruk må man tilsette herder. Både polyester og gelcoat kan brukes selv om den er mange år over dato, men du kan også være uheldig at den har begynt å klumpe seg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
husky dane 85 Svart 26.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2024 Da var da eg har erfaring med,har brukt gammel toppcoat og aldrig hatt noko problem,men da var rimeleg bastante meiningar på slippen,derfor blei eg usikker på om da var noko eg ikkje hadde fott med meg😳 Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 27.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Ingen fleire som har erfaring/kunnskap om best før på Toppcoat? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Jeg har årgangs gelcoat'r, hadde det vært en best før dato på de så var den sikkert for 5år siden. Sålenge beholderen har vært tett, så kansje du slipper unna krystaliseringa av styren'n og voks, blir litt tjukkere, men det kan også være en fordel noen ganger, men vil du ha den litt tynnere så tilsett litt styren, jeg syns det gir mindre porer enn hvis man tynner med aceton Men skal man ha det stående lenge, så er det bedre med gelcoat enn topcoat Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 27.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Eg er svert einige med dei svara eg har fått,men da den bombastiske beskjeden eg fekk på slippen når eg var der for å kjøpa 1liter til noko som eg hadde plasta,takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Siddis plast er jo ikke så langt unna Men jeg skjønner at en vanelig båtbutikk gidder å selge 1litere med gelcoat, det er langt imellom hver kunde som trenger det og da er det sikkert ikke rett farge engang, så det og ha ett utvalg med gelcoat som står der og blir gammel, før den evt bli solgt eller kastet Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 27.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 No er da ikkje ein vanleg båt butikk eg oppsøker her,og siden du nevner eit firma så var da dei som hevdar att da er fersk vare med 6mnd holdbarhet Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 De har nok ordene sine i behold om at det er datostempling på gelcoat, topcoat og polyester. I alle fall hvis dette kommer fra anerkjente produsenter som Reicchold. 6mnd høres kanskje litt kort ut, men mulig det stemmer. Det jeg forsøkte å få fram innledningsvis er at man ofte kan bruke disse produktene selv om de er flere år gamle. Har hatt stående polyester i sikkert over 10 år på kanne som jeg har brukt opp, men da hadde den også begynt å krystallisere seg, så den måtte siles. Hører også med til historien at den kom rett fra fabrikken på kanne da jeg fikk den. Fikk meg imidlertid en liten overraskelse i dag. Skulle hjelpe en kompis med å reparere en luke, da skulle det støpes litt. Visste at jeg hadde en skvett med polyester stående, dette var en litersboks fra BT. Men da jeg skar boksen i to for å røre inn herder fant jeg ut at den hadde blitt helt seig og gummiaktig. Har aldri sett gammel polyester bli slik, den pleier å krystallisere seg og klumpe seg først. Tror ikke denne BT-polyesteren er av den beste kvalitet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
husky dane 85 Svart 27.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Sikkert heilt rett att da er som leverandøren seier,men eg brukte noko på laurdag som eg hadde stående og den var ikkje ny,sikkert utsatt for frost ol men var fin konsistens og herda fint men litt forlite så derfor til slippen og derved denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Det er ett firma på Raufoss, som har sendt mye av produktene sine til Ukraine i det siste, selv om produktene demmes bare sier bang også ligger det spredd utover en omkrets på mange hundre meter, så bruker de ikke vinylester som har gått ut på dato Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 27.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Trur ikkje eg er i nerheten av dei med da som eg brukar dette til Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 28.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2024 Produktene som omtales i tråden her er av typen herdeplast, og de variantene dere omtaler er to-komponent. Man har da en base og en herder. Det typiske er at base har mye lenger holdbarhet enn herder, samt at det kan være store forskjeller mellom ulike baser. Enkelte baser for polyuretanmaling kan holde i opptil 10 år hvis de er lagret på stabil temp i tørt klima (mange polyuretanmalinger er fuktighetsherdende). Base for epoksymaling har oftest kortere holdbarhet enn polyester og polyuretan. Herdere vil typisk ha mye kortere holdbarhet, enkelte ned i 6 måneder. For å sikre seg vil produsentene ofte merke et kit/sett med den holdbarheten som er kortest av de to, dvs at det oftest er herderen som brukes som grunnlag for holdbarhet. Trikset er da å teste ut, og evt kjøpe inn nyere herder hvis man kan få tak i det. For en profesjonell aktør vil det oftest være forbundet med risiko å benytte produkt som har gått ut på dato, med med mindre man har gode rutiner for å teste status på produktet. (viskositet etter utblanding, se på tilstand/flyt, gjøre en maletest og teste vedheft, gjøre en herdetest ved gni over med MEK-tynner etc.) Slike ting må man jo da oftest avtale med kunden. Konklusjon: Vanskelig å si noe helt bastant om hvorvidt et produkt som er over datostempel er ok eller ikke. Men man kan nokså enkelt teste ut og de fleste produkter har mye lenger holdbarhet enn offisiell utløpsdato. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 28.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2024 Den toppcoaten eg nemner er polyester basert den som ein brukar etter div plastrings arbeid(tunell for baugpropell OL) Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 28.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2024 Jeg åpnet ett spann med topcoat og ett med gelcoat for litt over fire år siden. Har brukt av begge spanna frem til nå, er som nytt.. Herderen er ca 2 år gammel. Funker fint hos meg.. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 28.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2024 Da gjer da hjå meg og Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 28.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2024 Er det noe galt med den, så vil det vel vises rent fysisk. Bruk en visp på drillen og se om den blir glatt og fin. Blir den det, så bruk den. Du kan jo selvsagt sette en prøve først, så vil du se om den dekker som den skal. Dato er kun for den tiden produsenten kan garantere for holdbarheten, uten at det går utover produktets kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 28.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2024 Eg brukte siste rest på laurdag på eit 25kg spann,dette var noko eg kjøpte for over 20 år sia var fin konsistens og herda uten noko problem,så eg har ikkje noko problem med gammal Topcoat,da var då eg skulle kjøpa ein boks til pga litt forlite til eit siste strøk at eg blei gjort merkasm på at da var kort holdbarhet på desse produkta.noko som sikkert er sant men eg har aldrig tenkt noko serlig på da.Eg får då forholda meg til da som proffane seier for etter tida Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2024 er vel noe med at idag skal alt være forutsigbart, etterprøvbart og ikke minst dokumeterbart... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 29.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2024 Det er forskjell på å bruke gammel polyester og på å selge gammel polyester. Skjønner godt at de ikke er interessert i å sitte med et sortiment med polyesterprodukter dersom de selger lite av det. Blir som å ha melk i sortimentet uten at noen kjøper melk hver uke. Blir mye svinn og liten fortjeneste. At melka kan drikkes en uke eller to etter at den har gått ut på dato hjelper kjøpmannen lite. HansH skrev for 18 timer siden: Herdere vil typisk ha mye kortere holdbarhet, enkelte ned i 6 måneder. Gjelder det for polyesterprodukter også? Her i huset har jeg motsatt erfaring når det gjelder polyester og gelcoat. Har ikke opplevd at herderen ikke har gjort jobben, men har hatt baser av begge sorter som har blitt dårlig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
husky dane 85 Svart 29.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2024 Då er me sikkert enige om å bruke Toapcoat som er nokre år ikkje er noko stort problem,sjekka på Jotun sine sider og der fann eg att deira produkt har holdbarhets tid på 48 mndr ved 23grader.men nasjonale krav kan avvike fra dette Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2024 Ser det står best før 26 07.2019 på et Jotun Hardtop AS base 3 A, 3,6l spann, solgt i butikk 08.05.2016 . resten av inn holdet er på Glass er like fint. Har brukt dett produktet siden 1987 . aldri merket at den klumper seg. Herdere AS/HB Comp B hender ar den stivner og må fornyes. der er det holdbarheten 4 år i følge boksen, men har brukt den så lenge den flyter,. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
husky dane 85 Svart 29.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2024 Så med andre ord ikkje da stora problemet😁 Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2024 Ut fra min erfaring har topcoat og polyester "ubegrenset" holdbarhet i tett metallspann. Men herder (egentlig katalysator) derimot... Ikke bruk den etter utløpsdato.. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 29.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2024 Komodo skrev for 6 timer siden: Gjelder det for polyesterprodukter også? Etter over 20 år i overflatebransjen har jeg vanskelig for å se et tydelig mønster. Sikkert flere kjemikere der ute som kjenner detaljene bedre. Men praktisk erfaring er i alle fall følgende for min del. Kortest holdbarhet i denne rekkefølgen: - En-komponent polyuretanmaling. Denne herder med luft og vil naturlig nok holde i kort tid - særlig etter at spannet har vært åpnet. Brukes masse i forsvarsindustri og er standardprodukt for US mil-spec på kjøretøyer, missillaunchere osv. Ekstremt bra produkt, men kort holdbarhet. 12-18 mnd både merket på spannet og i praksis. -Herder til epoksy. Vet ikke hvorfor, men den begynner å reagere (herde) i boksen etter 2-3 år oftest. -Epoksy baselakk - kan holde i nokså mange år, men har kortere holdbahet enn polyuretanbase. -Herder til polyuretan - litt varierende men kan holde i minst 3-5 år - polyuretan baselakk - kan holde årevis, gjerne opp mot 10 år Holdbarhet henger ofte sammen med lagringstemperatur. Visse typer maling/herder blir ødelagt etter en runde med nattefrost, mens andre typer maling skal oppbevares på minus 20 C (f eks enkelte flyprimere). Har ikke så mye erfaring med polyester annet enn i pulverlakk, så holdbarhet for den må andre mene noe om. Men jeg vil anta at den likner på polyuretan og derfor generelt har lang holdbarhet. Generelt vil holdbarhet også kunne påvirkes av hvorvidt produktet skal herde med luft og/eller med fuktighet. Står det tørt og litt kjølig, så er holdbarhet oftest svært mye lenger enn merking på spannet. Malingprodusentene, som f eks Jotun, operer jo over hele verden, og må ta hensyn til det når de skal merke holdbarhet på produktet. Vårt klima er antaklig gunstig sammenliknet med varme fuktige strøk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.