Jump to content

Fryse ned girolje, mht sjekk eventuelt vann. Yamaha 9.9D.1995 mod.


AskeladdenC65

Recommended Posts

Har tappet av giroljen, og lagt noe i fryseren mht sjekk av vann i oljen. Er dette en test som kan funke? Oljen er etter 5 dager i fryseren seig, men ikke fryst. Valgte å gjøre dette, da jeg er usikker om jeg har vann i oljen, da jeg syns fargen er noe gulaktig. Snakket med ett båtverksted, og fikk høre at det var ingen fare, selv om det skulle være en liten lekkasje. Liten påkjenning på drevene i undervannshuset, da det bare er 9.9hk. Skift olje hver høst, tut å kjør sa di.... Og trykkteste gjorde dem ikke. 

IMG_20240226_155702.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt hensikten med å sette den i frysa, med den fargen der kan du være helt sikker på at det er vann i den. Og uansett blander dette seg så det vil ikke fungere slik at vannet fryser mens olja holder seg flytende.

 

Ellers, bytt hver høst (gjelder alle påhengere/drev) så oppdager du vann tidlig så det ikke står med dette over vinteren. Her ville jeg begynt med å bytte pakningene på skruene til påfylling og sjekket igjen til høsten 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hva mener dere om uttalelsen fra båtverkstedet da? At girhuset ikke tar skade med å kjøre med vann i giroljen? Og ja, bytter bestandig girolje til ny sesong. Og jeg skiftet pakninger på påfyllings og avtapningsskruen forrige sesong. 

Link to post
Share on other sites

En stor andel av små påhengere går nok rundt med mer ellet mindre vann i gearolja. Olja beholder tilstrekkelig smøreeffekt selv med en del vann og gearhus på påhenger er ikke det mest kritiske mtp. smøring. Så lenge du bytter hvert år så går det helt fint. 

Link to post
Share on other sites

gulaktig farge er det vel på ny girolje også.    Er det emulgert inn vann i den så blir den blassere og tilslutt temmelig grå iflg min erfaring

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Absolutt ingen grunn til å hverken fryse ned eller varme opp oljen for å finne ut om det er vann i den. Er det spor av vann, så ser du det uten tvil. Det er også et krav om at all olje skal overholde sin smøreevne med en hvis innblanding av vann, så oljen kan se veldig stygg ut før det er fare for å miste smøreevnen til oljen.

Link to post
Share on other sites

Furu skrev for 13 timer siden:

er gammelt triks før var å varme olja i en skje med en flamme under. knitrer/popper det er det vann i olja

 

Bare pass på å lukke garasjedøra først, så ikke naboen ser deg sitte der med teskje og lighter...:lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Måtte bare prøve metoden med å varme opp giroljen, i en skje, med varme under. Det begynte å knatre/boble etterhvert ja. Prøvde metoden med ny olje også, og det skjedde ingenting, bare sur lukt😄

Så da har jeg litt vann i oljen tydeligvis, men tar ikke kostnaden med å fixe det. Skifter olje hver høst og krysser fingrer👍

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...