Jump to content

Holder det å forsegle kantene på fibersementplater med murgrunning?

Mastiff

Recommended Posts

Det høres ut som om jeg er på feil forum, men egentlig ikke. :giggle: Jeg lager nytt sete til båten (plater nederst, så skumgummi og så regntøystoff som trekk), og jeg vil bruke fibersement fordi det ikke mugner. Det forrige plata var av vannfast kryssfiner, men det ble likevel et lag av mugg på den. Det er naturlig nok mye fuktighet i en åpen båt... Jeg vet at fibersementplater bør forsegles på kantene, og gjerne et lag over hele plata også, for godt mål.

Kan jeg da bare kjøpe en liter med murgrunning og smøre det på og gi meg med det? Eller trenger jeg også en murmaling utenpå? Det blir jo veldig sløsing, siden murmaling stort sett bare fins fra treliters bokser og oppover, og her trengs det ikke mye. Seteplata er riktignok dekt på kantene av regntøystoffet som puta er trekt med, men jeg ser likevel for meg at det kan samle seg kondens. Eller kanskje det er enda bedre å bruke murgrunning og så smøremembran på hele greia? Biltema har jo sånt der man slipper å kjøpe så mange liter. Jeg heller litt mot det, med våtromsprimer først og så smøremembran. Det brukes jo sånn som underlag for fliser i våtsoner. Jeg er bare litt usikker på om det er greit å forsegle plata på alle kanter sånn, eller om den må være diffusjonsåpen på en side.

@index Stemmer. Bare ikke så tynne, 12 mm SCG cementboard.

@BØstrøm Hvis jeg skulle stiftet, så ville det vært vanskelig, ja. Men jeg tror jeg har det nå:

Jeg skal prime platene med våtromsprimer, legge smøremembran på dem og så lime trekket fast med Tec7. Jeg holder på plass og dobbeltsikrer med teip av den kraftigste typen som brukes for å teipe fast dampsperre mot betong. Når limet har tørket, skal jeg så legge et gummiark, eventuelt sånn tynn isopor som brukes under laminatgulv, der det ikke er trekk for å få samme høyden på alt. Deretter skrur jeg sammen de to platene med syrefaste skruer, så den nederste klemmer fast trekket, med en fuge Tec7 langs ytterkanten for å forsegle dem. Da burde det være fullstendig tett ovenfra. På undersiden er det boret igjennom seks hull på 20 mm hver som slipper ut eventuell kondensfuktighet. I mitt hode vil det iallfall fungere. Platene er ferdig tilskåret, og jeg går på primer og membran senere i dag.

@Komodo Jeg gjør det som jeg alltid gjør ting: Unødvendig tungvint, unødvendig mye arbeid, og skuddsikkert på alle bauger og kanter! :lol:

Men platene er en sånn som hovedplate:

https://www.jemogfix.no/scg-smartboard-mini-12-x-596-x-1196-mm/4115/9060088/

Og en sånn som avstandsplate/klemplate:

https://www.jemogfix.no/scg-smartboard-6-x-596-x-1196-mm/4115/9055931/

Det var særlig dette som lokket meg, for fuktighet inni er nok ikke til å unngå:

Sitat
  • Værbestandig
  • Angripes ikke av råte og sopp
  • Angripes ikke av insekter

Riktignok er ikke insekter det største problemet på fjorden, hvis man da ikke regner med sånne "insekter" som denne, som fulgte med krepselenka opp:

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Mastiff skrev for 4 timer siden:

Jeg skal prime platene med våtromsprimer, legge smøremembran på dem og så lime trekket fast med Tec7. Jeg holder på plass og dobbeltsikrer med teip av den kraftigste typen som brukes for å teipe fast dampsperre mot betong. Når limet har tørket, skal jeg så legge et gummiark, eventuelt sånn tynn isopor som brukes under laminatgulv, der det ikke er trekk for å få samme høyden på alt. Deretter skrur jeg sammen de to platene med syrefaste skruer, så den nederste klemmer fast trekket, med en fuge Tec7 langs ytterkanten for å forsegle dem. Da burde det være fullstendig tett ovenfra. På undersiden er det boret igjennom seks hull på 20 mm hver som slipper ut eventuell kondensfuktighet. I mitt hode vil det iallfall fungere. Platene er ferdig tilskåret, og jeg går på primer og membran senere i dag.

@Fantino Jepp, det har både du og jeg helt rett i. :giggle:

• 2 måneder senere...

Ting tar tid, særlig når det ikke er noe som haster, men nå er setet ferdig. Jeg brukte denne typen fibersementplater, kjøpt på Jem & Fix:

Én på 12 mm som hovedplate og en på 6 mm som underplate og til å gjemme mutterne. Først sagde jeg dem til i riktig fasong og brukte hullsag for å bore kondenshuller i begge (noen millimeter større i underplata), 6 mm huller til skruer i hovedplata og 10 mm huller for å tre underplata på mutterne.

Så brukte jeg først Biltemas våtromsprimer.

Og deretter våtromsmembranen, til sammen nesten hele boksen på 1,3 kilo. Det ble en del lag på hver side av platene.

Så var det på med tilskåret skumgummi, med vanntett lerretspresenning rundt, festet med byggteip beregnet på dampsperre. Den sitter veldig godt. Før det ble også de gjennomgående skruene som fester setet til rammen skrudd igjennom med både låsemuttere og Nord-Lock-skiver, så jeg kan skru fast setet med låsemuttere på undersiden uten at skruene spinner.

Her er presenningen ferdig teipet fast.

Så ble underplata lagt på for å klemme fast presenningen og teipen, og så mutterne som holder festeskruene ikke stikker lenger ned enn selve setet. Jeg brukte Tec7 rundt kondenshullene, så dråper ikke skulle bli liggende mellom platene. Jeg spente fast platene mot hverandre midlertidig med skiver og muttere på de fire festeskruene og boret hull til skruene som skulle holde dem sammen. Jeg brukte forsenker på hullene og smurte mer smøremembran på før jeg skrudde inn skruene.

Sånn ble den ovenfra:

Og nedenfra, med Tec7 smurt godt rundt kanten rundt platene:

Og etter at jeg hadde satt byggteip også over skruehodene og over kanten:

Her er den montert i båten:

Og så sydde fruen et varetrekk av bevernylon fra Selfmade (tidligere Stoff & Stil), i samme oransje farge som siden av taket på båten.

Og til slutt kom samme trekk til ryggen.

image.png.dd43d42e0ee13eb1d0413f1fdcf8e641.png

Det som ble igjen av bervernylonen brukte hun til å sy nye, større og veldig synlige flagg til flaggbøyene, med en stor M for Mad Max i refleksbånd. Alt i alt et prosjekt som tok lang tid, men ikke så mange timene effektivt arbeid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...