Jump to content

Problemer med å få fullt turtall på Suzuki DF9,9A som står på en gh14/15 (selvlensende båt)


Stavangermann53

Recommended Posts

Hei Jeg håper noen her kan hjelpe meg, Jeg har en 14/15 fots båt som jeg mener er en GH selvlensende den veier jo litt. 

Motoren er en Suzuki df9,9a 2012 modell (denne motoren er den du ikke kan justere opp til 15 hk dette har jeg sjekket) 
det jeg sliter med er at motoren ikke virker å komme opp i fullt turtall dette gjør at jeg ikke får den i plan. Maksfarten er rundt 8 knop nå å selv om jeg er en røslig kar så burde den jo gått noe bedre. Jeg har forsøkt å lete på nett om hva jeg kan gjøre men finner lite info

Kan det hjelpe å bytte propell at det er dette som er problemet og at det rett å slett blir for mye motstand og dette gjør at jeg ikke får opp turtallet når motoren er i gir. For når jeg ruser motoren i fri så fyker turtallet opp men får som sagt ikke samme turtallet når den er i gir. mulig at dette var noe dårlig beskrevet men er ikke veldig båtvant så prøvde å beskrive etter beste evne. Håper noen har noen gode råd til meg her inne slik at jeg kan få litt mer fart på båten som jeg ellers er kjempefornøyd med

Link to post
Share on other sites

14-15-fot GH er veldig vagt ift vekt på båten. En GH460s veier 350-400kg, en 430S omtrent 250. Med en liten sprekk i innerliner med påfølgende vann i kjølen hjelper det ikke.

 

Tror kanskje det største problemet kalles "for liten motor". Og standardpropell er nok alt for stor i stigning.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg vet det er noe vagt ang båtmodell men jeg mener det er en GH for når jeg kjøpte båten sto det Askøy 450 men finner jo ingen båt som heter Askøy men det er utrolig lik en GH . Men det du sier er at jeg nok vil få opp turtallet og akselerasjon hvis jeg bytter til en propell med rundt 9 i stigning ??

 

Link to post
Share on other sites

Du må finne ut hvilken stigning du har nå, og så gå ned i hvertfall 2 tommer i stigning. Som nevnt tidligere mangler du nok ca 10 hk for å komme lett i plan. Som sammenligning har jeg en Pioner 14 active (ca 220 kg) m Yamaha 9,9 sport omgjort til 20 hk. Hadde da propell med stigning på 9x9 3/4. Med litt groe og last fikk jeg da ikke mere enn 8 knop, men gikk i plan med bare meg ombord. Forhandler anbefalte å beholde propell på 9x9. Byttet motor til 3 sylindret 25 hk Mercury, fungerer nå bedre med litt last.

Link to post
Share on other sites

Stavangermann53 skrev 45 minutter siden:

Ja jeg vet det er noe vagt ang båtmodell men jeg mener det er en GH for når jeg kjøpte båten sto det Askøy 450 men finner jo ingen båt som heter Askøy men det er utrolig lik en GH

 

Legg ut noen bilder av båten, så får vi se hva det kan være :smiley:

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...