Stavangermann53 Startet 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2024 Hei Jeg håper noen her kan hjelpe meg, Jeg har en 14/15 fots båt som jeg mener er en GH selvlensende den veier jo litt. Motoren er en Suzuki df9,9a 2012 modell (denne motoren er den du ikke kan justere opp til 15 hk dette har jeg sjekket) det jeg sliter med er at motoren ikke virker å komme opp i fullt turtall dette gjør at jeg ikke får den i plan. Maksfarten er rundt 8 knop nå å selv om jeg er en røslig kar så burde den jo gått noe bedre. Jeg har forsøkt å lete på nett om hva jeg kan gjøre men finner lite info Kan det hjelpe å bytte propell at det er dette som er problemet og at det rett å slett blir for mye motstand og dette gjør at jeg ikke får opp turtallet når motoren er i gir. For når jeg ruser motoren i fri så fyker turtallet opp men får som sagt ikke samme turtallet når den er i gir. mulig at dette var noe dårlig beskrevet men er ikke veldig båtvant så prøvde å beskrive etter beste evne. Håper noen har noen gode råd til meg her inne slik at jeg kan få litt mer fart på båten som jeg ellers er kjempefornøyd med Link to post
TåT Svart 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Det høres jo ut som du kan ha en propell med for mye stigning, ja. Vet du dimensjonene på den propellen du har i dag? Link to post
subwoofer Svart 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 14-15-fot GH er veldig vagt ift vekt på båten. En GH460s veier 350-400kg, en 430S omtrent 250. Med en liten sprekk i innerliner med påfølgende vann i kjølen hjelper det ikke. Tror kanskje det største problemet kalles "for liten motor". Og standardpropell er nok alt for stor i stigning. Link to post
Stavangermann53 Svart 27.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Ja jeg vet det er noe vagt ang båtmodell men jeg mener det er en GH for når jeg kjøpte båten sto det Askøy 450 men finner jo ingen båt som heter Askøy men det er utrolig lik en GH . Men det du sier er at jeg nok vil få opp turtallet og akselerasjon hvis jeg bytter til en propell med rundt 9 i stigning ?? Link to post
subwoofer Svart 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Sier vel egentlig at du mangler 15hk eller deromkring for et brukbart resultat... Link to post
Stavangermann53 Svart 27.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Ja jeg har i grunnen tenkt det samme men om jeg bare hadde fått den opp i rundt 12 knop så hadde jeg vært fornøyd. Men vurderer også å selge denne 9,9 hesteren og kjøpe en 20-30 hester Link to post
ballistic Svart 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Du må finne ut hvilken stigning du har nå, og så gå ned i hvertfall 2 tommer i stigning. Som nevnt tidligere mangler du nok ca 10 hk for å komme lett i plan. Som sammenligning har jeg en Pioner 14 active (ca 220 kg) m Yamaha 9,9 sport omgjort til 20 hk. Hadde da propell med stigning på 9x9 3/4. Med litt groe og last fikk jeg da ikke mere enn 8 knop, men gikk i plan med bare meg ombord. Forhandler anbefalte å beholde propell på 9x9. Byttet motor til 3 sylindret 25 hk Mercury, fungerer nå bedre med litt last. Link to post
ivar Svart 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Stavangermann53 skrev 45 minutter siden: Ja jeg vet det er noe vagt ang båtmodell men jeg mener det er en GH for når jeg kjøpte båten sto det Askøy 450 men finner jo ingen båt som heter Askøy men det er utrolig lik en GH Legg ut noen bilder av båten, så får vi se hva det kan være Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn