Jump to content

isolasjon av seilbåt

clint eastwood

Recommended Posts

Har nylig lagt armaflex i båten min. Brukte 10mm bare for det er en del lister og sånn som skal klemmes/skrus rundt. Men man får de tykkere hvis det passer bedre hos deg. Brukte casco våtromslim mot glassfiberen, og limte fast. Kjøpte med lim på ene siden og brukte limsiden ut. Da var det veldig greit å få skrogtrekket på.

Her står det litt om hvordan jeg gjorde det for en del år siden. Brukte skrogisolasjonsplatene fra Maritim, men også Armaflex og andre med lukket cellestruktur (og som helst er selvslukkende, i tilfelle brann) fungerer. Skrogisolasjonen til Maritim har en selvklebende side, men jeg fant ut det var greit å spaye på kontaktlim (sprayboks) på skroget for mest varig resultat. Isolasjon og skrogtrekk henger fremdeles som det skal etter 12-13 år og har gitt en langt lunere båt. Det er litt jobb, men anbefales om du ønsker lunere båt og mindre kondens.

Hvis jeg ikke hadde brukt Maritims selvklebende skrogisolasjon og skulle gjort det i dag hadde jeg nok gjerne prøvd meg med våtromslim, da kontaktlimen biter seg fast med en gang, umulig å justere etterpå. Hos meg gikk det bra, men måtte være påpasselig med å feste isolasjonen kun i et hjørne om gangen, før neste hjørne ble linjet opp og så resten. Kontaktlim gasser også en del, så fordel å gjøre denne jobben med åpne luker og når det er noenlunde grei temperatur ute.

Da jeg tok ut isolasjonen fra båten min, testet jeg med å tenne på litt av den og den var i hvert fall ikke «brannsikker»; det ble veldig fort mye sort røyk, flammer og dryppende brennende «dråper». Jeg vet ikke når dette ble montert, men uansett lurt å forsikre seg om at man ikke installerer/har noe slikt ombord, ja. 

Jannmar skrev for 11 timer siden:

Isopor: Det er avgassene fra isopor som brenner/smelter, som er vilt farlige. Du dauer av de, før flammene tar deg.

Ja. Det gjelder vel det meste båten er laget av, det er avgassene ved brann som er farligst. Så jeg prøver å unngå å sette fyr på båten:lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har brukt 20 mm Armaflex i akterkabinen, og har et par tips. 

Materialet er fleksibelt og tilgivende til litt unøyaktig måling/skjæring. Bruker man Cascoflex og venter til materialet henger, kan det sklis og tilpasses ganske lenge. Jeg er en gris med alt som har med lim å gjøre, men fikk til steder der jeg bare fikk inn en arm i blinde. Rull og vinkelkost og skli inn matta. Tapen er veldig god å bruke og var lett å vikle rundt rør etc.

Armaflexen er mekanisk skjør og rives lett i stykker. I tillegg vil den komprimeres og miste isolasjonsevne under press. Så under benker og køyer - alle steder man lagrer ting - må den beskyttes på et vis. I benkerom der jeg har mange lette ting har jeg bare lagt god bølgepapp løst. 

Bildet viser akterspeilet.

20230410_135229.jpg

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...