snekka-malin Startet 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2024 Hallo og god dag båtvenner. Er det noen som kan gi litt info / råd for dette? Marna R2 - Lav kompresjon på stempel nærmest svinghjul. (Dette stemplet har kun 4,3 bar men det bakre har 7,5 bar) De skal jo egentlig være tilnærmet like. Spørsmål (hva anbefales) 1. Bytte stempelringer ? 2. Rengjøre ventil / ventilseter ? 3. Noe annet som dere kan gi info om som kan gi lav kompresjon på stempel? På forhånd takk for informasjon Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Hei. Ville begynt med å slipe ventilene, da selv en liten ujevnhet/slitasje der kan føre til lavere kompresjon. Forholdsvis grei og rimelig jobb som kan gjøre underverker for en sliten motor. Slipepasta selges blant annet hos Biltema. Sist jeg slipte ventiler (Marna M2 diesel, en nydelig motor jeg angrer på at jeg solgte) satte jeg bare batteridrillen på enden av ventilstammen og dro lett mot meg mens jeg kjørte drillen vekselvis begge veier (husker ikke helt hvorfor man burde kjøre drillen begge veier, men det var i alle fall rådet jeg fikk fra motormekanikeren der jeg jobbet tidligere). Det går også an å bruke en form for sugekopp med skaft fra nedsiden av ventilene, men kommer man til med å bruke drill går jobben langt raskere. Viser det seg at det ikke er her problemet ligger kan du begynne å se på stempelfjærene, eventuelt om sylinderveggene bør hones i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Ville nok også begynt med ventiler som Hakkanen beskriver og samtidig sjekket ventilstyringene. Når ventilfjærene er av vil du nok kunne kjenne bittelitt slark sideveis men det skal i prinsippet være så lite at du ikke kjenner noe. Er der mye slark er det enkelt å skifte ventilstyringene om du får tak i nye. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Poseidon Svart 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Bra beskrivelser ovenfor, men jeg hadde kanskje brukt noen minutter på det aller enkleste: Fylle ca 1 skje olje ned i hver cylinder og så måle kompressjonen umiddelbart etterpå. Litt olje hjelper med å tette langs cylindervegger og stempelfjærer. Dvs hvis du forsatt måler ca samme forskjell som du nevner, da er det nok topp og ventiler som står for tur. Men hvis oljeskvettene gjør at forskjellen jevnes ut, tilnærmet like bra kompressjon i begge, da bør du satse på nye stempelfjærer, og honing av cylinderne. Du har en kjempeflott motor, lykke til med arbeidet! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
snekka-malin Svart 28.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2024 Takker og bukker for raskt svar, skal prøve dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.