Jump to content

Enklest mulig montering av lanterner 20 fot seilbåt


Nicolai85

Recommended Posts

Spør for en kompis som er kokk og ikke elektriker :) Tenkte freshe opp lanterne på båten min. Kjører enkel stil med fryseellement i kjøleboks, oppladbare batterier på belysning og manual start på påhengsmotor. Så lanternene er det eneste jeg trenger koble til batteri. Regner med at jeg da klarer meg med minste moped batteriet? Tenker bare vedlikeholds lade dette i klubbhuset. Er det slik at jeg kun trenger trekke pluss kabel til lanternene? Hvordan gjøres det med jording? Er også usikker på rekkefølgene med bryter/sikring/ og bryterpanel. Kan godt få litt veiledning der. Tenker gjøre dette enklest mulig, da jeg kun bruker båten på dagsturer. Tidligere eier bruke kun de batteridrevne nød lanternene. Regner med at dette ikke er lovlig som permanent løsning. Eventuelt om noen har link til noen skikkelige batteri lanterner (ingen planer om å kjøre i mørket med mindre noe skulle gå galt).lanterner.jpg.020d440166ba7bf45143c6616a885ec7.jpg

Link to post
Share on other sites

Har laget permanente fester til batteri lanternene. Kan bruke 1000 kr på ett lite batteri og noen enkle lanterner og ledninger. Men har aldri koblet strøm selv og det er som sakt dagstur skute.

Link to post
Share on other sites

Du får greie bryterpaneler med automatsikringer på båtutstyrbutikker og Biltema. 

 

Du trenger en minusleder, ihvertfall i en plastbåt. Men den trenger ikke å gå via brytere og sikringer.

 

Topplanterne bør du koble på en egen bryter, for den brukes bare under motordrift.

 

Du kan gjerne legge opp til en ankerlanterne på egen bryter også (rundtlysende hvit).

 

Rød-grønn kan være en kombinert lanterne i baugen. 

 

Du kan også ha en tricolor i mastetoppen, men den kommer i tilfelle i tillegg, for den kan ikke brukes for motor.

Link to post
Share on other sites

Men hvor skal minusleder trekkes? Til metall på båten? Båten blir ikke brukt til overnatting. Så hvis jeg i det hele tatt skal gidde. Så blir det lanterner til enkelt batteri og bryter. Det er en 20 foter jeg kun bruker til å sole meg og komme meg litt ut på fjorden med. Ikke noe større greier.

Link to post
Share on other sites

Minusleder trekkes fra minus på batteriet og til minus på alle lanterner og evt andre lys. Du trenger ikke tenke på jording. Men hvis du har motor med dynamo, så kobles minus til minus på denne. Som kan være koblet sammen med gods på motoren. 

Link to post
Share on other sites

Ja minus må du ha.
Kjøp en jordingskinne.
Da trekker du minus i fra batteri til denne også må det gå en minuskabel ut i fra denne til vær lanterne.
Syntes batteriet du hr tegnet inn på 4 Ah er alt for lite også hvis du spanderer på deg ledd lanterner.
Selv om du ikke bruker lanternene er batteriet bortimot flatt hvis du ladere det på våren og skal bruke det en kveld i slutten av august når mørket kommer tilbake her sør på.
Kjøp deg heller ett lite bil batteri på 40-50 amp 
På ett så lite el anlegg hadde jeg droppet hovedstrøm bryter som du har tegnet inn.

Link to post
Share on other sites

Nicolai85 skrev for 6 timer siden:

Tenker gjøre dette enklest mulig, da jeg kun bruker båten på dagsturer. Tidligere eier bruke kun de batteridrevne nød lanternene. Regner med at dette ikke er lovlig som permanent løsning.

Minimum lanterneløsning for båt mindre enn 7 meter som ikke går mere enn 7 knop, er en rundtlysende hvit lanterne, som kan henges opp, eller holdes synlig ved behov.

 

En fast løsning med rød/grønn/hvite lanterne er imidlertid sterkt å anbefale om du ferdes i mørke der der er en del andre båter. Én tre-farget lanterne i mastetoppen kan være praktisk om du seiler i mørke, men er egentlig ikke godkjent om du går for motor, da skulle du også hatt hvit topplanterne forover - eller bare bruke den hvite rundtlysende.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig disse kan være lovlige i en båt under 7m. Men om båten er 6m eller 8m så er det jo like viktig å bli sett. Så jeg ville nå minimum gått for lanterner som er godkjent for en båt mellom 8m og 12m. Se også Sjøveisregel 43.

 

Sitat

Båter kortere enn 12 meter:

Topplanterne: 2 nm

Sidelanterner: 1 nm (kan være én kombilanterne som lyser rødt og grønt til hver sin side)

Akterlanterne: 2 nm

 

Aktuelle produkter er merket ihht dette.  Det enkleste er trolig å koble disse til et felles batteri. 

 

Det ser ut til å komme løsninger med integrerete batterier og solceller, og selvsagt kontrollerte fra en app.  Det er et produkt som heter  Carmanah, men jeg tror kanskje det så langt er bare blinkende lanterner for bøyer og lignende.

 

Link to post
Share on other sites

Fra sjøveisreglene Regel 25:

Sitat

Et seilfartøy på mindre enn 7 meters lengde skal, hvis praktisk mulig, vise de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) eller (b) i denne regel. Hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges.

 

Greit å ha denne løsningen i bakhodet hvis du bare ønsker å rigge lanterner for tilfeller der du ikke kommer i havn i tide. Det er ikke pliktig å ha lanterner montert, men plikt til å føre lanterner når lys og sikt tilsier det.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så hvis jeg har forstått dette ca riktig. Så er tegningen min riktig. Men jeg må bare trekke minus ledning i tillegg tilbake til byter panelet? Vurderer å hoppe over hele bryter panelet ( siden det ser 100 år gammelt ut) og heller bare kjøre sikrings boks og hovedbryter. Da man enten bruker lanterner eller ikke bruker lanterner.  Tidligere eier lagde permanente fester til midlertidige lanterner og vurderer det samme. Da båten kun er ment for solskinnsturer i godt vær.

Link to post
Share on other sites

Som @pipe sier kobler du sammen minuslederene på en dertil egnet koblingsskinne (som gjerne ikke bør betegnes jordskinne i den funksjonen).

 

Du trenger ikke topolte brytere. En felles automatsikring er vel greit, men du bør som sagt kunne slå av topplanternen når du seiler. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Så dette ser riktig ut? Overnatter ikke i båten. Så jeg kan droppe topp lanterne ( har backupt kraftig lykt til å heise opp), også. Hoved grunnen til at jeg vil ha faste lanterner er at det ser penere ut enn løse. Dette er en liten billig båt, så gidder ikke bruke en formue på lanterner. 20 fots 78 mod Leisure seilbåt. 

Holder ikke 4ah batteri? Har mulighet til å vedlikehold lades i klubbhus regelmessig. Ingenting annet går på strøm i båten, kjøler går på is, gps på eksternt batteri osv.lanternerny.jpg.4d5771e4d739f6505c43303de8ed0679.jpg

Link to post
Share on other sites

Om du går for LED lanterner så holder det nok en stund. Vanlige blybatterier bør ikke tappes mer enn 50% om de ikke skal ta skade. Mine lanterner med vanlige glødelamper trekker ca 4A totalt, så da ville batteriet du tenker på ha holdt en halvtime før det må lades. Litt snaut. Men som sagt, med LED kommer du fort nærmere tigangen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått for et vanlig 12V (ikke 24) bly bil-batteri og bryterpanel fra Biltema med integrerte sikringer. En kombi trikolor + ankerlanterne i toppen av masten er en god løsning. LED-pære selvsagt.  Du trenger ikke noe rele til dette, men antar du på tegningen mener minus-skinne.  :-D

 

Link to post
Share on other sites

Mente minus skinne ja. Det står at mange vanlige pærer bruker 1ah, men flere LED står oppgitt i 0,25 w? Kompisen min er en betydelig bedre kokk en elektriker. 

 

Men kjører jeg 3 av de her:

 

https://seatronic.no/hella-babord-lanterne-modell-3562-med-sort-hus-1-nm 

 

Hvor lenge holder da ett 4ah batteri?
Eller så er alternativet ett 8ah. veier ca 3 kg. Litt av utfordringen er vekt. Kjører ikke bil selv og tenker lade batteriet i klubbhuset, uten om vinteren.

Link to post
Share on other sites

Leisure har vel opprinnelig en lanternebrakett foran? Dvs 1 stk felles rød/grønn lanterne der? (enklest), og egentlig nogenlunde ute av veien.. . Regel (nr 863): for seilbåt som en må huske på; "alt er i veien, alltid, hele tiden...". Sidelanterner tåler nesten neppe aldri et fokkeskjøte som flapper forbi i god fart... Og jeg hadde droppet bryter: 50 Aht 12 vdc bilbatteri i en plastkasse fra BT, med bærehåndtak og hurtigkontakter til batteri. Da har du 12 v uttak og kan lade mobil også. Og ikke noe annet enn diodepærer. Husk sikring på pluss ut. 

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Har separate lanterner. De originale er knust og forrige eier monterte permanente fester til batteri lanterner. Men ser sykt stygt ut .Dette som sakt en ren skjønnhets/ocd løsning. Da jeg kun bruker skuta på godværsdager i dagslys.

Link to post
Share on other sites

Nicolai85 skrev 40 minutter siden:

Mente minus skinne ja. Det står at mange vanlige pærer bruker 1ah, men flere LED står oppgitt i 0,25 w? Kompisen min er en betydelig bedre kokk en elektriker. 

 

Men kjører jeg 3 av de her:

 

https://seatronic.no/hella-babord-lanterne-modell-3562-med-sort-hus-1-nm 

 

Hvor lenge holder da ett 4ah batteri?
Eller så er alternativet ett 8ah. veier ca 3 kg. Litt av utfordringen er vekt. Kjører ikke bil selv og tenker lade batteriet i klubbhuset, uten om vinteren.

Disse tre av disse vil trekke ca 2,5 ampere og siden et blybatteri ikke bør tappes lavere en 50 % bør du da ikke kjøre de lenger en ca 45 minutter.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 19 minutter siden:

Disse tre av disse vil trekke ca 2,5 ampere og siden et blybatteri ikke bør tappes lavere en 50 % bør du da ikke kjøre de lenger en ca 45 minutter.

 

Det stemmer ganske så bra. Jeg ville ha gått for et batteri rundt 60Ah. Så holder det i det minste en kveld. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nicolai85 skrev for 1 time siden:

Men kjører jeg 3 av de her:

 

https://seatronic.no/hella-babord-lanterne-modell-3562-med-sort-hus-1-nm 

 

Hvor lenge holder da ett 4ah batteri?

 

Med dine "krav" bør du absolutt gå for LED-lanterner i stedet for de du viser til, som bruker 8 til 10 ganger så mye strøm.

Nicolai85 skrev 1 time siden:

Dette som sakt en ren skjønnhets/ocd løsning. Da jeg kun bruker skuta på godværsdager i dagslys.

 

 På godværsdager i dagslys trenger du ikke lanterner i det hele tatt, og du kan bare fjerne det du mener ser så stygt ut.

Om du skulle komme ut for kveldsmørke, eller annen type dårlig sikt, har Biltema nødlanterner som du enkelt og raskt henger opp ved behov. Koster kr 99,- for et sett (3stk) og har interne batterier. Har du ei lommelykt i tillegg er du godt forspent i mange timer.

(PS. Det er ingen som legger merke til om du har pene eller stygge lanterner i mørket. Det er kun lyset som er synlig).

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...