Jump to content

Forskjellige Hydrofoil til mindre påhenger


Swingswong

Recommended Posts

Det finnes mange forskjellige hydrofoiler for å hjelpe jollene opp i plan. Min har litt tung motor som gjør at den ikke planer med mindre man forskyver vekten godt fremover.  
Finnes det noen erfaringer med de forskjellige eller det bare å putte på noe?

Link to post
Share on other sites

Prøvde ei jolle med slik hydrofoil, en form for vinge som var skrudd på kavitasjonsplata. I følge eier gikk båten ikke lettere opp i plan, men den holdt seg i plan lengre, nesten ned i snekkefart (langt lavere enn jeg klarer med mi jolle). Bakdelene, i følge ham, var lavere toppfart og at han måtte borre i påhengsen for å feste hydrofoilen. 
 

Selv kjøpte jeg en slik teleskopisk rorkultforlenger som gjør at sitteposisjonen i jolla naturlig blir lengre framme. Tidligere slet jeg med å få jolla opp i plan med mine over 0,1t, Valiant 270 rib og Yamaha 5hk totakt. Det gikk til slutt, men ved litt bølger og krappe svinger skulle det ikke mye til før jolla sank nedi igjen. Nå, med ny sitteposisjon og vekta litt bedre fordelt kommer jolla raskere i plan, holder seg lengre der og toppfarten har økt fra gode 12-13 knop til i overkant av 14 (målt med Navionics).
 

Bakdelen med rorkultforlengeren er at jeg gjerne må vippe opp hele rorkulten ved finmanøvrering ved tillegging, hvis ikke kommer fort forlengeren i veien. I tillegg opplevde jeg at stramminga på selve teleskopfunksjonen av og til løsnet siden den også vris fram og tilbake, slik man gjør når man gasser og slakker av. Løste det ganske enkelt ved å sette i ei popnagle, så nå har forlengeren fast lengde, noe som for så vidt er helt greit da jeg ikke har behov for å justere lengden hele tiden. Selve festet til gasshåndtaket er foret med gummi og har en solid strammefunksjon som holder det den skal.

 

Kan anbefales å prøve om du ønsker en rimeligere måte å komme i plan på enn å montere hydrofoil:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det går ganske bra når jeg kjører og setter meg fremover, men guttungen veier mindre. Har sett noen tester og man mister stor sett et par knop. De mener også at den skal plane raskere. 
Jolla er 270 og motoren er en nedtunet 20HK så den ligger tungt med hekken

Link to post
Share on other sites

Vi hadde sånne på en gummijolle for en hel del år siden. Husker ikke merket men de ble skrudd og boret fast i kavitasjonsplaten. Kan ikke erindre at vi mistet fart men vi kunne bli sittende på baktoften og jolla gikk i plan allikevel. For montering måtte man ha medvind og gå frem i båten for å komme opp. Tror jolla va 270 lang, hadde oppblåsbar kjøl, ratt og 9.9hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...