Ttor Startet 3.Mars Del på Facebook Startet 3.Mars Var ute på årets første tur i dag. Har tidligere hatt liten lekkasje på styresystemet, og måtte etterfylle noen ganger i sesongen. Etter å ha funnet lekkasjen for et par sesonger siden har jeg knapt måttet etterfylle. Men opplever at autopiloten oppfører seg merkelig. Den virker som den forsøker å svinge rorene, men får det bare til noen ganger. Får feilmelding når den ikke klarer å rette opp igjen. Ligner veldig på symptomene jeg hadde når det var lekkasje på systemet, men nå er beholderen helt full. Noen som har vært borte i noe lignende? Kan det sitte noe luft i systemet som ikke går ut? Den gamle lekkasjen var like ved styresylinderen. Raymarine 6001 styreenhet. Pumpen er koblet rett på styresylinderen. Etterfyller alltid på den høyeste styreposisjonen. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 3.Mars Del på Facebook Svart 3.Mars Børstene på pumpa som begynner å bli slitt. ? Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 3.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars 11 minutes ago, trixie2 said: Børstene på pumpa som begynner å bli slitt. ? Fikk akkurat noen treff på det, etter et søk på nettet. Da er spørsmålet om den kan åpnes uten å måtte demontere fra slangene. Kan tydelig høre pumpen gå noen ganger når jeg skifter kurs. Bråker litt mer enn jeg er vant med. Andre ganger høres ingen lyd, og rorindikatoren gir da heller ingen respons. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars Del på Facebook Svart 3.Mars Mer bråk enn vanlig skyldes luft i systemet på Hulda. Et hydraulikksystem bør være så tett at etterfylling ikke er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 3.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars 2 minutes ago, Hulda said: Mer bråk enn vanlig skyldes luft i systemet på Hulda. Et hydraulikksystem bør være så tett at etterfylling ikke er nødvendig. Jeg tror systemet er tett. Finner ingen lekkasje, og etter en time med mye ratting og test av autopilot var det ingen endring i reservoaret på rattpumpen. De gangene det kom lyd, så gjorde roret faktisk utslag. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars Del på Facebook Svart 3.Mars Har hatt akkurat samme symptomene. Om børstene er utslitt, vil motoren slutte å virke, den gir ikke støy. Så har vi de feiltilfellene der det ikke er enten eller, men både og. I gamledager, da jeg jobbet med bil, kom det inn 'umulige tilfeller'. Da kunne vi rense forgasser og bytte dieselpumpe, bilen gikk som en klokke etterpå. Eller vi kunne bytte fordelerlokk, pluggkabler, stifter, kondensator, plugger, bilen gikk som en klokke etterpå. Var det 'det ene' eller 'det andre' eller en kombinasjon? Det fant vi aldri ut av. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 3.Mars Del på Facebook Svart 3.Mars @Hulda: Nå har jeg hatt like symptomer, på en lignende autopilotpumpe. Det var børstene; de var ikke utslitte, men gav bare sporadisk kontakt. Hver gang jeg sjekket dem hadde jeg autopilot i ett par timer. Her er bare 12 volt som skal «knekke» igang over en dårlig børste. @Ttor: Sjekk først børstene; kan du få tak i børstebro med børster så er nok det ett alternativ til å komme videre. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 8.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars Fikk omsider tid til å sjekke dette videre. Demonterte motor, og tror ikke denne er problemet. Knapt slitasje på børster, og svært lite innvendig støv. Rengjort, og lett sliping av kontaktflater. Det kan virke som om motor går med to ulike turtall, avhengig av hvor mye rorutslag som forventes. Sving til styrbord går fint. Både når pumpen(motor) kjøres på høy og lav hastighet. Til babord derimot vil roret bare bevege seg når motoren går på høyt turtall. Ved finjustering og retur går pumpen på lavt turtall. Da gir den ikke bevegelse til rorene. Min tanke er at det kan være en lekkasje i pumpen som gir begrenset effekt den ene veien. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 8.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars Fant en annen tråd på nettet med samme pumpe. Ser jeg bør sjekke magnetene i motorhuset også. Der var de løsnet, og måtte limes fast igjen. Men da må jeg ta ut hele pumpen. Får prøve å plugge alle slangene med treplugger. Det rant friskt ut av pumpen når jeg forsøkte å dra ut akslingen på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 9.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars Ser strøkent ut dette. Foreløpig konklusjon er ar jeg muligens har vært for gniten med smøring av rorhylser… bare å skru sammen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.