Jump to content

"Skreddersydd" monteringsbrakett


pk77

Recommended Posts

Hei, jeg skal montere solcellepanel på båten og har behov for å få skreddersydd et par syrefaste stålrør (ala dem man har som rekke eller håndtak), med monteringsfester til solcellepanelet. Jeg hadde satt pris på tips om "mekaniske verksted" eller tilsvarende i området Oslofjorden, og som kan tilvirke noe slikt på mål.

Link to post
Share on other sites

Den overskriften din sier ikke noe særlig om hva du spør om, den sier ikke egentlig at du spør om noe i det hele tatt:

 

"Skreddersydd" monteringsbrakett

 

Monteringsbrakett kan være omtrent hva som helst og jeg så for meg en tråd om en nevenyttig fyr som hadde laget sin egen brakett til å feks feste påhengsmotor eller noe sånt da disse ofte gjerne kunne hatt litt andre dimensjoner. Har selv montert to slike fra Biltema og måtte modifisere for å få vippet opp motor (krasjer) og byttet den etter to sesonger pga sprekkdannelse. Skruehull var delvis i konflikt med fjærer. Også måtte jeg lage mellomstore for at motor skulle få riktig tilt. Så skreddersydd slik kunne være relevant å lese om tenkte jeg.

 

Hva med denne overskriften:

 

Hvem lager syrefaste braketter for solcellepanel nær Oslofjorden?

 

Tipper at med innkjøpskostnader og timebruk så kommer dette til å bli dyrt så de fleste kunder bare kommer til planleggingsstadiet og bruker en halvtime av bedriftens tid før de trekker seg når de får et tall med kr bak. Og dermed så blir det ikke så attraktivt for mekaniske bedrifter å jobbe opp mot privatpersoner med sine hobbyprosjekter i syrefast der de må bruke mye tid mellom hvert prosjekt det blir inntekt av og dermed ta ekstra godt betalt mår det blir noe og få rykte på seg om at de er kjempedyre.

 

Komodo er vel litt hobbymekaniker innen sånt arbeid, men husker ikke om han brukte rustfritt eller syrefast. Husker ikke hvor han holder til, men lurer på om det kan ha vært et sted nær ytre del av Oslofjorden. Trådene hans viser flott arbeid, men også mange timers arbeid (som jo er nødvendig for å få til slikt med enkle midler), som nok ville betydd mange kr hvis han skulle fått en akseptabel lønn. Også vet jeg ikke om han tar på seg slikt, da man lett ender opp i problemstillingen jeg nevner over.

 

Mange tror nok at emner koster lite og overser at man må kjøpe hele emner og ikke bare de små bitene som trengs av hvert emne. Også tror de at det er bare å mekke sammen i full fart så det koster lite.

 

Selv rørkonstruksjoner laget i jigg i store serier koster jo mange tusen kroner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...