Jump to content

Motorolje for bil på firetakts påhengsmotor?


sirtroen

Recommended Posts

Hei!

 

på motoren min står det SAE 5w-30 API SG, SH eller SJ.

 

jeg fant ei kanne på thansen med denne påskriften, men så sier han som jobber der at jeg trenger en olje med påskriften «4T», altså firetaktsolje. Jeg trodde det var underforstått at oljen var beregnet for firetaktsmotor når det var ordinær bilolje det var snakk om. Kan dette virkelig stemme?

Link to post
Share on other sites

Specen du lister er spesifikk. Så om kanna du fant tilfredsstiller spec som er oppgitt for motor skal du trygt kunne bruke den. 4T er ikke en spec og settes vel på småflaskene som står sammen med olje for 2T motorer slik at en ikke skal ta feil.

Link to post
Share on other sites

sirtroen skrev for 2 timer siden:

Hei!

 

på motoren min står det SAE 5w-30 API SG, SH eller SJ.

 

jeg fant ei kanne på thansen med denne påskriften, men så sier han som jobber der at jeg trenger en olje med påskriften «4T», altså firetaktsolje. Jeg trodde det var underforstått at oljen var beregnet for firetaktsmotor når det var ordinær bilolje det var snakk om. Kan dette virkelig stemme?

Nei det stemmer ikke og du har helt rett.

Link to post
Share on other sites

Det finnes egne oljer for utebords 4-takt. Står ofte Outboard på de. Hva som er så spesielt aner eg ikkje, men det er så lite olje som går med at eg bruker det. 

Du nevner ikke hvilken motor du har, men på min 2000 F50 Yamaha står det spesifikt "only mineral oil". Så dette bør du sjekke og .... Trolig har det noe med at min motor er så gammel at den har mekaniske ventilløftere.

Link to post
Share on other sites

Mek. løftere går like bra på mineral som syntetisk olje. Men for all del, følg fabrikantens spec.

 

 Motoren til Hulda er så gammel at oljen som er spesifisert som førstevalg, eksisterer ikke lenger. Men motoren tutler og går allikevel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...