Jump to content

Rekkenett/letrekk


LarX

Recommended Posts

jeg har problemer, med at knutene går opp, på diverse sånne surringer. Husker ikke navnet på lina, men den er alt for glatt. Samma hva jeg forsøker, går knutene opp. Siste alternativ har vært å forsegle knuten med litt lim. Hva slags linekvalitet egner seg egentlig ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

jeg har problemer, med at knutene går opp, på diverse sånne surringer. Husker ikke navnet på lina, men den er alt for glatt. Samma hva jeg forsøker, går knutene opp. Siste alternativ har vært å forsegle knuten med litt lim. Hva slags linekvalitet egner seg egentlig ?

 

Suzuki

Hulda brukte elektrostrips på gamlebåten som hadde rekkelist. Må være farget, den hvite/klare tåler ikke sollys.

Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

Det meste av tauverk beregnet til bruk ombord i seilbåter er veldeig sterkt, men dessverre også veldig glatt.

Men det finnes typer som har en matt overflate, men ikke samme styrke.

Der styrke og strekk ikke er avgjørende, bruker jeg tauverk med matt og gripevennlig overflate.

Knutene sitter også bedre på disse tauene.

Dra i en butikk og vurder selv.

Link to post
Share on other sites

jeg har problemer, med at knutene går opp, på diverse sånne surringer. Husker ikke navnet på lina, men den er alt for glatt. Samma hva jeg forsøker, går knutene opp. Siste alternativ har vært å forsegle knuten med litt lim. Hva slags linekvalitet egner seg egentlig ?

 

Suzuki

Fra mine dager som optimistjolleseiler husker jeg godt problemet med knuter som løsner. Siden seilet var knytt fast til mast og bom, hadde det tidvis dramatiske(for en 9-åring) konsekvenser. Etter litt forskning, ble konklusjonen at den viktigste egenskapen til en line som skal holde på knutene, er at den ikke har sirkulært tverrsnitt. Det er også viktig at linen ikke er for stiv. Et minstekrav er at den ikke beholder "formen" etter en knute etter at den er løst opp.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å fordele rekkenettet mellom rekkestøttene, er det faktisk mye mer tidkrevende enn man tror. Hvor mange løkker som skal være mellom to rekkestøtter finner man bare ut ved prøving og feiling, og du finner gjerne ikke ut at det ble feil, før du har kommet godt inn på neste område. Jeg brukte en hel formiddag bare på den ene siden. Dette gjelder hvis båten er utstyrt med rekkeprofil med hull:

________________

0 0 0 0 0 0 0 0 0 0

________________

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hadde rekkenett av for vask (ble som nytt, hvitt og fint)

Hadde selvfølgelig vært så lur at jeg talte løkker før jeg tok av slik at det skulle være meget lett å tre på igjen, men da jeg ikke var så lur at jeg husket hvor jeg hadde lagt lappen med den geniale løsning om hvor mange ruter det var mellom hver rekkestøtte var jeg like langt.....og det ble prøve & feile metoden som beskrevet før.

 

Har ikke letrekk men ser at naboen har festet det med strips, diskret og elegant

Link to post
Share on other sites

Kona har sydd le-trekk selv. Denne vil jeg ikke feste med strips, da jeg ønsker denne fleksibel i tilfelle unger/bikkjer kommer borti denne.

 

Jeg kommer til å bruke tau-strikk. Da får man den fleksibiliteten som er grei å ha. Forøvrig skal jeg bytte ut alle fendertaua også med dette. Så en god del sist sommer som har taustrikk på fenderene sine, og fungerte meget bra. Da blir det ikke så "røkkete" i de steder man har festet fenderene.

 

Jeg tok av rekkenettingen sist høst. Kasta den (kunne sikkert vasket denne, men begynte å bli en del slitte punkter). Bruker wire til å tre på nettingen. Holder meget bra.

Link to post
Share on other sites

Jeg "syr" leseilene fast i rekke og wire med 5 mm nylonline slik at lina ligger rett fra malje til malje og så legges det en løkke rundt rekka ved maljen. Ser litt bedre ut en strips IMHO. Fester nettet nede i fotlista på samme måten, men med 3 mm. line.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...