Jump to content

Gummibåt-erfaringer, Silver Marin.....

Hardanger Lars

Recommended Posts

Enig i at malingen på dørkplatene flasser og platene begynner å løse seg opp, men jeg har ikke hatt problemer med ventilene. Er det fylleventiler eller dreneringsventil dere tenker på?

Forøvrig var det en tråd om disse båtene for noen måneder siden, men jeg er ikke noen racer til å finne gamle sider. Noen andre får søke opp dette.

Det er dren ventilen, dvs den største diameteren. Detter pluggen av er det fri vei for lufta ut. Det begjynte med sitteplata løsnet og falt ned på ventilen som ble slått av. ( den ligger selfølgelig rett under). Har surret sitteplata fast med tau. Men kommer en bort i med foten så løsner de eller dette av.

Det har vært noen nødskrik :cryin: fra fjorden da guttungen (8 år) og kompisen oppdaga at lufta raste ut. Nå har ungene lært seg å skru den på igjen fortere en f...men det blir mindre og mindre luft hver gang ellers.... :diving:

• 2 uker senere...

:headbang:

Da ble det stille.

Ikke noe mere svar å få fra netthandelen eller cemo(wwww.silvermarine.no) ang lenseventil

som jeg mangler.Useriøst!!!!!

Vet ikke om dette kan være til noen hjelp, men fant ut at dette nettstedet også selger disse båtene.

Mulig de kan hjelpe deg.

Her er annonsen fra firmaet.

Lykke til.

Nemo båtutstyr & megling.

10000 Silver Marine 275 gummibåt NOK 5490

9 fots kvalitets gummibåt fra Silver Marine. Planer lett.

CE og TÜV godkjent båt.

Beregnet for påhengsmotor inntil 10 HK.

Godkjent for 3 voksne og 1 barn

Oppblåsbar kjøl for bedre retningsstabilitet og gange i vannet

-Marine Plywood tofte

-Totalvekt 48 Kg, båt 38 kg.

-277 cm lang, 150 cm. bred

-Leveres med årer, pumpe, bære og lagringsbag

-Bygget og sertifisert etter ISO 9002, i tysk råmateriale.

Dette er et av Norges beste kjøp på ny gummibåt.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

• 4 måneder senere...

Kjøpte denne båten på netthandelen. Grunn for å kjøpe: billig og godkjent med 10hk, oppblåsbar kjøl.

Jeg var optimistisk, satt på en yamaha 9,9hk (80-tallet modell) med kort stamme. Mulig jeg er bortskjemt med gode båter før (GH10), men dette var direkte farlig. Gikk fint å kjøre på planingsterskelen og bitte-bittelitt over, men etter det ble det direkte utrivelig (og farlig).

Den vakla fra side til side, vannspruten kom oppi bakfra. Jeg prøvde å tilte motoren i forskjellige posisjoner med samme resultat. Prøvde også flere personer oppi båten, men den dabba fra side til side. Turte aldri å kjøre full gass.

Blåste den opp til rødmerket ifølge medfølgende luftmåler, bunnen blåste jeg opp så mye som overhodet mulig (etter å ha lest innlegg på forumet her).

Vil tro at 4hk er maks motor som bør være på denne båten.

Er det andre som har lignende erfaringer? Har jeg gjort noe galt? For mye luft? Jeg er direkte skuffet over denne båten (men har ikke erfaring med gummibåter fra før).

Ikke for å være snørrhoven eller etterpåklok.....

Det er ikke alt man kjøper billig som er bra.

Da jeg fant tiden inne til å bytte ut min over 20 år gamle Zodiac, så var valget lett.

En ny Zodiac Cadet 310. Ga i underkant av 10000 for den for noen år siden.

Går greit med 5 hk. (Nok en uslitelig Mercury selvfølgelig), er morsom med 9.9 og direkte hårete med 20.

Holder den også i 20 år, noe jeg ikke har grunn til å betvile, så blir kostnadene små.

heisan

kjøpte også den j...... la :nonod::nonod: silver marin 9 foteren satte på en ny 8 hk tohatsu.

Som du skriver toretang kom spruten opp i båten pluss at vannet traff bære håndtaket på siden som også kom opp i jolla.

Så jeg tok fram kniven skjærte av håndtaket på siden jolla :yesnod:

vannet forsvant.

Angående vannet som spruter opp bak prøvd jeg alle mulige tiltinger itilleg list under påhengsen

ikke noe hjalp.

Men tilslutt skjærte jeg til et plastikk "trimplan" brukte en kasse fra et mye omtalt slakteri.

Skrudde det så fast litt opp på akterspeilet. Så isteden for at vannet går opp i motoren og inn i båten, treffer den nå platen og går ut bakover.

Tillot meg å gjøre dette med skjæring og styr pga ser ikke den helt stor annen hånds verdi.

Denne skal jeg ha til den blir ballonger :smiley::smiley:

hei

igjen

har ikke noe bilder akkurat nå men skal få tatt noen,men det blir ikke før etter helga er på jobb hele helga :headbang::nonod:

min silver er ikke ustabil i plan, men så er ikke jeg av den lett sorten eller da :lol:

skal prøve å beskrive litt: du kan tenke deg et vanlig trimplan bare at dette monterer du litt opp på akterspeil, vil se ut som( L ) bare ut fra akterspeilet selvfølgelig.

Mål mye klaring du har mellom akterspeil og motorstamme med ned tiltet motor.Så lager du lengden på hvor langt ut du kan ha beskyttelsen etter de målene.

En slik gilde kasse har en slik vinkel så jeg skjærte den på langs med stikksag og skrudde fast med rustfrie skruer.Den er også passe stiv.

Om det er pent? du ser det ikke så godt da den ligger litt under vann,men det er sikkert noen som har formening om det også, men det funket og da er jeg fornøyd :yesnod::yesnod:

Se linken er ikke noe reser på paintshop. men kanskje du skjønner.

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1509/gummi.JPG

Redigert av fjordbris (see edit history)

Takk for hjelp og svar.

Ny dag og nye tester, denne båten er ikke så forferdelig likevel.

Jeg tramma skruen på motoren som regulerer hvor mye krefter man må bruke for å svinge på motoren. Dette resulterte i at motoren ikke svingte av seg selv i bølgene. Båten ble mye mer stabil i plan.

Men den ble litt "gele" på full gass...

Heiste også opp motoren et par cm på motorbraketten bak. Da tok den ikke inn vann bak på samme måte.

Er faktisk greit fornøyd med denne båten til den prisen nå.

• 4 år senere...

Superfornøyd med min Silver Marine 275 m/oppblåsbar kjøl (maks 10hk) som jeg kjøpte for 2 uker siden på Europris for 2990.- Kjøpte en "ny" 5hk Tohatsu 2-T, og det går så det griner det. Har hatt

mange båter opp i gjennom mine 42 år, men hadde selvfølgelig ingen store forventninger til en 9-fots gummibåt til 3k. Men dette er nå "minsten" sitt nye leketøy og både hun og jeg koser oss fælt i ca. 10-12 knop med denne båten. Ingen negative bemerkninger ennå, men båten er jo bare det den er også da, en gummibåt med mulighet for motor. Tror 5hk er perfekt for denne. Planer lett med meg, datteren og litt bagasje, ca. 125kg tilsammen. Morsom synes jeg den er!

God sommer!

Redigert av Sinus_nor (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...