Noa Startet 31.Desember.2005 Del på Facebook Startet 31.Desember.2005 skal bytte motor i min fjord 21 til våren,mest sannsynelig blir det Volvo aqad41,eller noe lignende,sikkert mange her som har efaringer med en sånn motor,noen gode tips?? kad 42 er også aktuellt,takker for alle tips og efaringer... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
anton Svart 31.Desember.2005 Del på Facebook Svart 31.Desember.2005 Jeg har nå min tredje båt med Volvo Penta. Alle disse motorene har vært gode. Men skrekk og gru angående den servicen jeg har opplevd fra importør og stedlige forhandlere. Jeg håper virkelig at det jeg opplever ikke er det vanlige rundt i landet !! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 31.Desember.2005 Del på Facebook Svart 31.Desember.2005 Eg sette in en AD41P motor i vår halco. Er iallfall veldig fornøgd. Masse krefter, og behaglig rekker 6`er lyd. For meg kom innstalasjonen på ca 30.000-, da inkl. alt rekvisita og arbeid Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 1.Januar.2006 Del på Facebook Svart 1.Januar.2006 Er ikke 41 / 42 motorer for store for 21 foter. Tenker da på størrelsen på motorrommet Kanskje en 31 eller kad 32 passer bedre Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Noa Svart 1.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2006 motorrommet er nok for lite slik det er nå,men det skal ikke være noe stort problem å få plass til en 41 motor.En del jobbing selvfølgelig,men med pågangsmot og god hjelp skal det gå bra... Skal ivertfall bli noe helt annet enn den gamle B20 som står i nå.....Håper bare på en knallfin vår og sommer... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 1.Januar.2006 Del på Facebook Svart 1.Januar.2006 Mulig jeg pisser i desserten men, har du vurdert å sette en påhenger på brakett? Jeg så en som hadde hengt på en 225 Johnson på en 21' Weekender, og den gikk noe dyrisk. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.Januar.2006 Del på Facebook Svart 1.Januar.2006 motorrommet er nok for lite slik det er nå,men det skal ikke være noe stort problem å få plass til en 41 motor.En del jobbing selvfølgelig,men med pågangsmot og god hjelp skal det gå bra... Skal ivertfall bli noe helt annet enn den gamle B20 som står i nå.....Håper bare på en knallfin vår og sommer... Hva med vekten da? En AD 41 veier vel mer enn en B20. Viktig å ikke ha en for baktung båt - da blir planingsfarten høy og båten kan bli vanskelig å trimme godt i vannet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Noa Svart 1.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2006 påhengsmotor er helt uaktuellt...når det gjelder vekt,så er den helt klart tyngre enn B20,men har sett sånne båter tilsalgs med både 40 å 41 motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 2.Januar.2006 Del på Facebook Svart 2.Januar.2006 Kjenner 2 som har satt AQ40/41 med DP drev på hhv 165/200hk i Fjord21. Hvis jeg husker riktig , så veier den komplett med drev ca 550 kg. Blir som beskrevet over baktung, dette gjør at planingsterskelen blir veldig markant.("Turbokneika" kommer akkurat når skroget reiser seg som mest) Gikk greit å få plass til motoren uten for mye ombygging. Fart: ca 33 knop med 165hk, ca 38knop med 200hk. (dette var før gps ble allemannseie....) Hva med å prøve å finne en KAD32? Endel lettere, og burde ha mye mindre planingsterskel pga kompressoren. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 2.Januar.2006 Del på Facebook Svart 2.Januar.2006 Har en nabo som har gjort dette, det gikk fint med plassen også. Båten ble noe baktung, mener han hevet vannlinja 5-6cm bak noe som kanskje var en 1-2 for lite. Båten går som et uvær. Det var en aq 170 som sto i tidligere Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 2.Januar.2006 Del på Facebook Svart 2.Januar.2006 Har en nabo som har gjort dette, det gikk fint med plassen også. Båten ble noe baktung, mener han hevet vannlinja 5-6cm bak noe som kanskje var en 1-2 for lite. Båten går som et uvær. Det var en aq 170 som sto i tidligereVar det en KAD 32?Jeg ville valgt en KAD motor på en slik båt - AD motorene har ikke så mye trykk under 2500 Omin- og med båt med litt liten bæring i hekken kan det bli "høy snute" får båten kommer i plan. D3 190 hadde sikkert vært en drøm her Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Noa Svart 2.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2006 hadde helt klart vært perfekt med en D3,men en sånn koster nok noen lapper for mye,sett i forhold til en 40 eller 41 motor.Så er det spørsmål om hvor mye en skal legge i en sånn båt å da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 2.Januar.2006 Del på Facebook Svart 2.Januar.2006 hadde helt klart vært perfekt med en D3,men en sånn koster nok noen lapper for mye,sett i forhold til en 40 eller 41 motor.Så er det spørsmål om hvor mye en skal legge i en sånn båt å da...Jeg er helt enig i vurderingen av D3. Jeg tror det kan være en bra tanke å ta med seg at AD motorene trenger relativt høyt turtall for de begynner å løfte båten i plan. AD 41 trenger 2500 Omin før turboen begynner å lade skikkelig. På planende båter blir dette kanskje litt sent, hvilket var en av grunnene til at VP utviklet KAD motorene. KAD 42 er det skrevet litt forskjellig om her på forumet tidligere - om du søker på KAD 42 får du nok opp et par tråder det kan være verdt å ta med seg. NyKAD 32 er det mulig La-Sa forsatt har. De kjøpte opp et stort restlager da KAD motorene gikk ut av produksjon i fjor. Drevia i Sverige har en brukt KAD 42 til salgs Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ptt Svart 2.Januar.2006 Del på Facebook Svart 2.Januar.2006 jeg monterte en 40 b i en fjord i sommer , topp fart 34 knop , god akslerasjon og leken båt. anbefales ,ble noe trangt i forkant av motor , kjenner du en tannlege er det en fordel når du skal bytte driv reimer , Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
870 Svart 2.Januar.2006 Del på Facebook Svart 2.Januar.2006 Styr unna KAD 42 den har jeg hørt mye negativt om, kjenner også noen som har hatt slike maskiner med veldig mye trbbel og ødelagte sommerferier, gå heller for en 41 eller Kad 43. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ptt Svart 2.Januar.2006 Del på Facebook Svart 2.Januar.2006 man hører alltid om de motorene som ikke går skikkelig , men tenk på alle de tusen som går uten feil slag , de hører man ingen ting om Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.