Jump to content

Hvilken båtstørrelse bør jeg velge?


Beercules

Recommended Posts

Hei.

Vi tenkte egentlig å kjøpe båt i år med svigerfar som vi skulle bruke nede på hytta. Men nå døde han i oktober, og det var han som "kunne" båt. Jeg har null peiling. 

 

Hvilken str anbefaler dere på båt? Vi er en familie på 4, men ønsker også å ha plass til kanskje 2 voksne og 2 barn til hvis vi vil ut på en dagstur. 

Vi stiller ikke krav til overnatting, da den bare vil bli brukt til dagsturer og litt vannsport. Har tittet litt på bowridere og skjærgårdsjeeper. Var veldig nærme å faktisk handle en ibiza touring, så daycruiser kan gå det og, hvis den funker til vårt bruk. Har sitt litt på en Bella 530 exel, men er usikker om dette blir for lite?

Noen anbefalinger?

 

Vi tenker i prisklassen 100-200.000

Link to post
Share on other sites

Vil anbefalle båt med utenbords hvis du har tenkt å ta service o.l selv hvertfall.  Mye enklere.  Dersom du skal ha plass til 8 er vel ikke utvalget enormt...  Selv synted jeg Skibsplast her mange fine båter i str 16-22 fot, og sånn som denne f.eks har plass til 8 til en overkomlig penge...

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=340382762

Link to post
Share on other sites

Jeg vil mene du ikke trenger en båt som er godkjent for 8 pers, om halvparten av disse

er barn og det bare er av og til at det er så mange med. Men det må selvsagt rent fysisk være plass til så mange … 

 

Skal man tidvis ha med mange personer, anbefaler jeg en båt med hel sofabenk bak og solseng foran. Det går overraskende mange barn på en slik solseng.  

Link to post
Share on other sites

 

TåT skrev 29 minutter siden:

Jeg vil mene du ikke trenger en båt som er godkjent for 8 pers, om halvparten av disse

er barn og det bare er av og til at det er så mange med. Men det må selvsagt rent fysisk være plass til så mange … 

Betenkelig holdning til sikkerhet.

Bar regnes også som pensjoner og er ikke bagasje.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 1 time siden:

 

Betenkelig holdning til sikkerhet.

Bar regnes også som pensjoner og er ikke bagasje.

Selvfølgelig er barn personer! Men sikkerhet er uendelig mye mer enn et tall stemplet på en metallplate. 
Jeg har to båter som er godkjent for 6 pers. Den ene er en 20 fots skjærgårdsjeep på kanskje 900 kg. Der har jeg ingen betenkeligheter med å ha med fire voksne og fire barn på badeturer innaskjærs sommerstid. Den andre er en 13 fots alu.jolle på 79 kg. 8 pers i den båten er knapt en teoretisk mulighet.  Begge båtene er for øvrig CE klassifisert i klasse C, men jeg legger ikke til grunn at de tåler det samme for det … 

Link to post
Share on other sites

Nei ikke alle båter er like gott egnet til alt. Men og ta flere presjoner om bord i en båt en den er godkjent for er og gå langt over streken. Måtte alle som tar slike sjanser bli bøtelagt i millionklassen. Det er troa alt båtføreren som har ansvar for også barns sikkerhet.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 34 minutter siden:

Nei ikke alle båter er like gott egnet til alt. Men og ta flere presjoner om bord i en båt en den er godkjent for er og gå langt over streken. Måtte alle som tar slike sjanser bli bøtelagt i millionklassen. Det er troa alt båtføreren som har ansvar for også barns sikkerhet.

Beklager, men dette er feil. Antall personer relaterer seg til CE-klassifiseringen, og det er ikke forbudt å ta med flere personer enn båten er klassifisert for, med mindre det følger av særlig regelverk, feks forskrift om fartøy som brukes av opplæringsinstitusjoner. 
På samme måte er det ikke forbudt å bruke båten i sterkere vind eller høyere bølger enn CE merkingen angir. 
Etter omstendighetene kan ovennevnte være uaktsomt, og det kan i ytterste konsekvens få betydning for forsikring og straffeansvar om det skjer en ulykke. Men å «bytte ut» en voksen med to barn en sommerdag med flatt vann og badetemperatur innaskjærs, er ikke uaktsomt uansett hvordan du vrir og vender på det. Og hjemmel for bøter er det heller ikke. 

Link to post
Share on other sites

Hva skulle være hensikten med at produsentene merker båtene for hvor mange som kan være i dem om det ikke var meningen at en skulle følge disse merkingene?

Men tydelig at du ikke verdsetter barns sikkerhet særlig høyt slik du tenker. Men for min del vil jeg nokk holde meg til det båten er CE merket for. 

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ingen anelse hva slags båt trådstarter burde velge, men klarhet i regler hadde vært fint spesielt om det var noe felles regler med EU.

I Norge står det sabla lite om ansvar i fritidsbåter: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-06-26-47

Så man må supplere seg med artikler hvor det er uttalelser fra Sjøfartsdirektoratet: https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-diverse/trangt-om-plassen/651149?noLog=1

 

Altså det virker som det er rett at folk kan ha med flere folk enn båten er CE merket for.

Nå mener jeg man som båtfører burde absolutt være ansvarlig for sjøsikkerheten til alle barn man slipper inn ombord (selvfølgelig når det gjelder sikkerhet, ellers er det fortsatt foreldra som må være ombord om man ikke vil ha ansvar for absolutt alt annet. Om barna er rabiate så må foreldra stoppe dem eller ta ansvar for ideer som ting som blir hivd overbord). Men når det gjelder voksne burde de ha eget ansvar for egen sikkerhet ombord mener jeg. Og det hadde vært fint å vite mer nøyaktig hva man som båtfører er egentlig ansvarlig for.

Har sett før i Polen noen med stor Galeon båt som tok fullstendig kake fulle folk på fest i båten og seilte den vilt rundt omkring, at ingen datt i vannet var vel ett mirakel. Så mener faktisk at man bør ta ansvar om man slipper inn folk ute av stand til å ta vare på seg selv (fullstendig kake før vedkommende blir nærmest slept ombord) på samme måten som det gjelder for folk uten selvråderett pga. psykiske årsaker.

Men dermed 0 % ansvar om folk som er i stand til å ta vare på seg selv har med seg noe og velger å bli helt "kake" ombord når man er fortsatt i seilas og ikke har lagt til og fortøyd og sikret båten, for å ha fest og ta natta deretter. Om de da under fart gjør noe rabiat eller hopper ut osv. burde ikke dette lenger være ansvaret til båtfører. Da det ikke er mulig å få en passasjer ut av båten langt fra land om han plutselig velger å tømme vodkaflaska på ett slurk (av samme årsaker som på rutefly f.eks), man må jo komme i land først og man kan jo ikke forhindre vedkommende med makt i å bli fullstendig "kake".

Så burde være mye mer ansvar for barn enn for voksne, men hvordan det er i virkeligheten vet jeg faktisk ikke i hvert fall utenfor Norge.

Blir vel best og tryggest om eventuelle passasjerer i sommerferie tider forstår at festen starter for alle etter båtturen når båten er fortøyd i havna og ikke at den bare da starter for båtfører, men andre skal på død og liv bli kake underveis :giggle:

Tenkte faktisk på det (siden bruk av båt på sommerferie er en av tankene mine) når jeg fikk prøvd Storebro på mandag hvor enkelt det kan være når en stor båt bare delikat ruller, for noen som ikke er ved sine "fulle fem" å dette ut om de går ut på dekk under fart (og f.eks danser der eller gjør noe annet tull) spesielt om det ikke er flatt vann noe det sjeldent er f.eks i Østersjøen ved sommersteder. Det fikk meg til å tenke på situasjonen jeg har sett og hvor enkelt folk kunne bare havna overbord og i vannet og båtfører muligens ikke hørt det engang fordi alle andre "kauket og skrek og drakk med musikk i full marsjfart (og krappe svinger) i Gdańsk bukta". Det så ganske morro fra utsiden (var på tur til Hel med en passasjerbåt) men i ettertid tenker at det måtte være sabla flaks at ingen datt av og drukna uten at noen hadde merket det engang. Det var vel også betydelig mer personer ombord i Galeonen som til tross for å være stor rundt 50 fot er vel fortsatt merket for ikke mer enn 12 personer.


 

 

 

Link to post
Share on other sites

Lenasmartin20 skrev for 10 timer siden:

Vil anbefalle båt med utenbords hvis du har tenkt å ta service o.l selv hvertfall.  Mye enklere.  Dersom du skal ha plass til 8 er vel ikke utvalget enormt...  Selv synted jeg Skibsplast her mange fine båter i str 16-22 fot, og sånn som denne f.eks har plass til 8 til en overkomlig penge...

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=340382762

Hei. Hørt meg litt rundt, og funnet ut det må bli utenbords. Er litt negativ med daycruisere for jeg føler de kan "stjele" litt plass foran.

Link to post
Share on other sites

Beercules skrev for 2 timer siden:

Er litt negativ med daycruisere for jeg føler de kan "stjele" litt plass foran.

 

Stjele plass fra hva da? Om du har folk sittende fremme i f.eks en Bowrider så går båten skikkelig på nesa. Det er rett og slett ikke bæring nok der til å utnytte plassene under fart. Om du vil dimensjonere til 8 personer så må du ikke velge for liten båt, jeg ville sagt minimum 20 fot. Helst noen fot mer. Jeg synes det er mye med åtte i 27 foteren min....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

TåT skrev for 12 timer siden:

Jeg vil mene du ikke trenger en båt som er godkjent for 8 pers, om halvparten av disse er barn og det bare er av og til at det er så mange med.

 

Sånn ble det tolket i bil også da jeg var liten. Så mange voksne som vognkortet tillot, og så mange barn som du fikk plass til utover dette. Så vi sto bak forsetene, lå på hattehylla og utnyttet all ledig plass. De som hadde varebil kunne ha inntil 8 personer løst baki. Det gikk jo ofte bra, men spesielt sikkert var det ikke....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 39 minutter siden:

 

Sånn ble det tolket i bil også da jeg var liten. Så mange voksne som vognkortet tillot, og så mange barn som du fikk plass til utover dette. Så vi sto bak forsetene, lå på hattehylla og utnyttet all ledig plass. De som hadde varebil kunne ha inntil 8 personer løst baki. Det gikk jo ofte bra, men spesielt sikkert var det ikke....

Både regulatorisk og sikkerhetsmessig er dette to helt forskjellige forhold. 
 

Forskrift om bruk av kjøretøy paragraf 3-1 regulerer i detalj hvor mange personer man kan ha i kjøretøy. Det er forbudt og forbundet med straffeansvar å bryte dette. Tilsvarende bestemmelser for små fritidsbåter finnes ikke, og det er verken forbudt eller forbundet med straffeansvar å ta med flere personer enn det CE merkingen angir. 
 

Det viktigste sikkerhetsutstyret for personer i bil, er sikkerhetsbeltet. Der er det et sett pr. person bilen er godkjent for, og det sier seg selv at man ikke får anvendt dette på flere personer. I båt er det redningsvest som gjelder, og hver mann sin vest er ikke vanskelig i det hele tatt. 
 

I motsetning til på veldig mange andre områder, er reguleringen av småbåter til fritidsbruk et område der myndighetene fremdeles har opprettholdt et visst rom for å bruke hue. Det skal vi være glade for, men  er samtidig en frihet under ansvar man skal ha respekt for. Til det siste, så er det ingen som til nå har forsøkt å forklare hvorfor det å ta med flere personer enn CE merkingen angir, under de premissene jeg har skissert i tråden over, på noen som helst måte utgjør en risiko. 

Link to post
Share on other sites

Har ingen problemer med å regne to barn som en voksen her så lenge der er plass til dem. Å sitte i baugen med beina dinglende er ikke aktuelt. For CE-merkingen vil jeg anta at det er vurderinger relatert til vekt og stabilitet som ligger bak. Da kan det bety vel så mye hvor mye bagasje som er med.

Link to post
Share on other sites

For å dra tråden til bake til det @Beercules spør om da, hvilken størrelse anbefaler dere på båt. Det er jo egentlig et helt umulig spørsmål å svare på, fordi det er helt avhengig av hvilken bruk du ønsker, og hvilken komfort du ønsker, og hvilken fart du ønsker etc.. Som en allsidig hyttebåt er jo en gammel GH 14 genial hvor man får med masse pikkpakk ut på skjæret og man kan kjøre rett opp på stranda, skal man stå på vannski vil man gjerne ha litt mer futt, skal man bare koseturer er jo en Polar eller Saga 20 gull. 

 

Hvor skal den brukes, hvem skal bruke den, hva skal den brukes til?  

Link to post
Share on other sites

Beercules skrev for 10 timer siden:

Hei. Hørt meg litt rundt, og funnet ut det må bli utenbords. Er litt negativ med daycruisere for jeg føler de kan "stjele" litt plass foran.

Du angrer nok ikke på valg av Daucruiser når det plutselig skyer over og regndråpene kommer dalende ;)  Da er det deilig å smelle opp kalesja ;)

Link to post
Share on other sites

EiSvIn skrev for 6 timer siden:

For å dra tråden til bake til det @Beercules spør om da, hvilken størrelse anbefaler dere på båt. Det er jo egentlig et helt umulig spørsmål å svare på, fordi det er helt avhengig av hvilken bruk du ønsker, og hvilken komfort du ønsker, og hvilken fart du ønsker etc.. Som en allsidig hyttebåt er jo en gammel GH 14 genial hvor man får med masse pikkpakk ut på skjæret og man kan kjøre rett opp på stranda, skal man stå på vannski vil man gjerne ha litt mer futt, skal man bare koseturer er jo en Polar eller Saga 20 gull. 

 

Hvor skal den brukes, hvem skal bruke den, hva skal den brukes til?  

Trådstarter nevner vel hvertfall prisklasse 100-200.000 ;)

Link to post
Share on other sites

TS  bør vurdere en åpen båt.

Gjerne en ca17 fot av en type som brukes til hobbyfiske. (Rana, Hansvik, Øyen)

Disse er gjerne gode og stødige båter som tåler en del vekt.

Gjerne brukt, da er finish på ett nivå som tåler en skrape til.

Åpen båt gir god oversikt og gjør alt båtliv enklere.

 

 

Link to post
Share on other sites

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=298997807
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=342851915

 

tenker noe sånt kan funke bra. Mange sitteplasser, kalesje bak om det kommer en regnskur, og motor som er stor nok om det er litt folk i båten.

 

blir fort tungt å få båten i plan med 6-8 personer.. 

 

 

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvor skal du ha båten når du ikke bruker den?  Vil du ha båtplass eller kanskje kjøre den hjem på båthenger?  Tenk på det praktiske.

Det enkleste er påhengsmotor. Stor motor har fartsressurser,men tung i forhold til liten motor. Det merkes når motor skal på og av. Kanskje tenke på vekt?

Bruke båt sent på kvelden? Krav til lanterner men finnes enkle løsninger. Mitt råd: tenk praktisk sjekk tester av båter du liker og kos deg med båten.

Link to post
Share on other sites

Tror Askeladden 16 var veritas godkjendt for 8, veldig mange fine sitteplasser. Har vært fire voksne og tre unger uten problem i en sånn. gikk greit med 50hk t2, men den veide bare 85kg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...