Jump to content

Kor kjøpa nye lanterner, og kablar til lanterner? Ankerlanterna på salingshornet?


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Tricoloren i mastetoppen lyser ikkje meir.

Det gjer heller ikkje lanterna, på masta, som skal lysa når eg går for motor.

Ankerlanterna lyser, men det er ei glødepæra. Det er såleis tid for å skifta alt saman.

Det er sjølvsagt ikkje anna enn led som er aktuelt.

 

Kor bør eg kjøpa dette?

 

Det er sjølvsagt fortinna kablar som gjeld? Kor bør eg kjøpa desse?

 

Det kan vera lett å oversjå ei akterlanterna 18 meter over havet, og eg vurderer å montera ei ankerlanterna på salingshornet.

Eventuelt over eller under radarantenna.

Einkvan med erfaring?

Bør skugge frå masta uroa meg?

 

Er det noko gale i å ha to ankringslys?

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fortinnet kabel får du på Biltema.

Lanterner kan du kjøpe på Maritim, eller nesten en hvilken som helst butikk med maritimt utstyr. Jeg vil anbefale fysisk butikk selv om det er litt dyrere. Da kan du se tilkoblinger, huller og kjenne på kvaliteten.

Kjøp også kvalitet, når det kommer til LED. Og behold kvitteringen.

Mange lover 100.000 timers levetid. Og ofte lever de mye kortere enn det.

 

Reglene for lanterneføring bør du lese deg opp på selv.

Link to post
Share on other sites

Biltema har utmerket utvalg av lanterner. Husker ikke når jeg byttet fra Hella med glødepære og til Biltema LED, men det er sørenimeg mange år siden. Ved siste kontroll funker alle sammen. Selv om ledningene ikke er fortinnet. Alle koblingspunkter satt inn med vanlig gul vaselin.

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 3 timer siden:

...Er det noko gale i å ha to ankringslys?

To ankerlanterner er faktisk det som er standard:

Sitat

a.Et fartøy som ligger til ankers skal vise hvor den best kan ses:

i.forut en rundtlysende lanterne med hvitt lys eller en kule,

ii.helt akterut eller nesten helt akterut og lavere enn den lanternen som er foreskrevet i punkt i, en rundtlysende lanterne med hvitt lys.

b.Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde kan vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys hvor den best kan ses, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a).

   

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 31 minutter siden:

Biltema har utmerket utvalg av lanterner...

Jeg har også noen av de, men i mastetoppen har jeg en Hella LED kombinert ankerlanterne og tricolor. Jeg har bare ett lederpar til toppen, men jeg har koblet med dioder, slik at jeg kan velge mellom tricolor og ankerlanterne ved å skifte polaritet.

 

Jeg hadde Lopolight i toppen, men den varte ikke lenge.

Link to post
Share on other sites

Watski har rabatt på lanterner t.o.m. i dag: https://www.watski.no/Lanterner-11TCW

 

Jeg har montert tricolor i mastetoppen (med ankerlanterne) for vanlig seiling, og motorlanterne midt på masten.

 

I tillegg har jeg en rød/grønn foran på beamen (bjelken vi katamaraner har foran) og akterlanterne på solcellepanel-feste. Disse bruker når jeg kjører for motor (regelen er vel at motorlanterne skal være over navigasjonslanterner når disse brukes samtidig), og når jeg ellers vil være ekstra synlig på kort avstand (vanskelig for andre å bedømme avstand til meg i mørket med tricoloren når de er nærme)

 

I tillegg til ankerlanternen i toppen, henger jeg ofte opp en rundtlysende campinglykt i bommen eller ved forstaget, igjen fordi jeg da er mer synlig på nært hold.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 1 time siden:

Jeg har bare ett lederpar til toppen, men jeg har koblet med dioder, slik at jeg kan velge mellom tricolor og ankerlanterne ved å skifte polaritet.

 

Smart løsning. Hulda har tricolor fra Biltema og ankerlys fra Kina. Siste mont i 2015. Tricolor lyser også opp Windex. Akterlant. på targa.

 

Vi bruker også ekstra ankerlys i mørke netter.

 

Motorlanternen minst 1 meter over pos.lant. 

Link to post
Share on other sites

"Hvor den best kan sees" står det altså i reglene.  Normalen er å ha det i toppen av masta, men når man har høy mast så er det ikke nødvendigvis der den kan best sees.  Skal man ha to lanterner, så skal de altså være forran og bak på båten.  En ankerlanterne på hvert salingshorn blir ikke helt ihht reglene.

 

Jeg har sett ulike løsninger her i middelhavet, ofte i stedet for ankerlanterne: blinkende lys i cockpit, ankerlanterne montert i cockpit, hengende mellom mast og forstag, etc.  Hva som er i henhold til reglene er ofte underordnet, det er sjeldent det skrives ut noen bøter for feil lanterneføring, det viktigste er jo at man blir sett og at folk forstår at man ligger for anker.

 

Dersom man har nok strøm, så tror jeg at beste alternativ er å ha en "standard" ankerlanterne i mastetopp kombinert med noe indirekte belysning, f.eks. et svakt dekkslys montert under salingshorn.  Ja, har man nok strøm kan man jo bare la full dekksbelysning stå på (om man har slikt, og om man ikke er redd for å tiltrekke seg fregatter), og/eller sørge for nok innombords belysning slik at vinduene lyser opp.  Eller eventuelt håpe at alle andre i området bruker radar :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...