Jump to content

Lav RPM på MerCruiser 4.2 D 320hp.


Capt Chaos

Recommended Posts

Hei båtfolk :-)

Jeg har en MerCruiser 4.2 D (sort), 2006, 320hp med Bravo 3 XR.

Problemet er at jeg får ikke mer enn 3000 rpm på maks, selv om den skal kunne gå opp til 3800 rpm. Jeg har tidligere hatt båten i 44-45 knop men makser nå på ca 32-34 knop.

Jeg byttet drev og propeller for 2 år siden og gikk ned fra 26P (3+3) til 25P (4+3) så jeg vet at jeg skulle miste noen knop der.

 

Jeg kan ikke se eller høre at noe ikke er riktig på motoren under drift så jeg vet ikke helt hvor jeg skal undersøke...

 

Noen med egne erfaringer på dette her inne?

Link to post
Share on other sites

Sjekk gassvaier at den faktisk gir full gass på den elektroniske sensor på motoren, jeg hadde 250 D-tronic hvor denne med tid å stunder kom litt ut av posisjon og ikke ga maks.

Ved feil på MAP-sensor(som ikke er uvanlig)men da mener jeg, ut fra husk, at motor skal stoppe på litt over 2000omd, men kan jo nappe av denne og sjekke.

Gir Turbo det trykket den skal? lett å lage seg en trykkmåler med deler fra Biltema og teste. 

Det kan være turbo som er slitt eller at waste-gate ikke holder helt tett, på mine motorer hadde trykk-rør til waste-gate fått hull pga materialtretthet. 

 

Hvis du får tak i en Rinda tool, så er det enkelt å kjøre en diagnose av denne maskinen, jeg har dessverre solgt mitt.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar her :-)

Jeg sjekket selve gassvaieren i fjor og med motor av og fullt utslag på gasshendel så var det ikke mer å hente på den armen som er montert på selve motoren...altså fullt utslag.

Har vurdert å kjøpe meg et Rinda tool, men de har en rimelig stiv pris så jeg er i tenkeboksen der.

Turbo ser fin ut mtp bevegelse og soting.....wastegate aner jeg ikke hvordan den ser ut på innsiden men fra utsiden ser alt ok ut.

Link to post
Share on other sites

Sikkert dumme spørsmål men.. hvilket turtall har du hatt på max  med det nye drevet/propeller? Du er sikker på at utveksling er lik som det gamle drevet?

 

Jeg hadde samme problemet som deg, fikk max 3100omd på en motor, mens den andre dro til 3500.

Feilsøkte en hel vår, startet med dieseldyr, tette filtere, gikk opp hele systemet, siden jeg hadde 2 motorer, byttet jeg deler om på begge motorer. Map sensor, forpumpe diesel, målte turbotrykk, ohm`et dyse nr 1, sjekket vandring gasshendel. Tilslutt måtte dieselpumpa ut, den hadde noe rust innvendig pga tidligere vært mye vann i diesel ( grovfilter hadde 90% grums/vann)

 

Etter at dieselpumpe var pakket om og gassvaier var justert inn på nytt, fikk jeg 3700/3800omd på begge motrorer.

Kjøpte eget rinda tool etter vært, 8000kr, men fikk det meste igjen ved salg.

 

25P 4x3 og 26P 3x3, skal vel være omtrent likt mener jeg å huske, så tror ikke du skal minste så mange knop på topp.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen :-)

Utvekslingen er lik som på forrige drev, kun propellene som er endret.

Da jeg kjøpte båten, så tok jeg en full rens av dieseltank mtp dieseldyr og jeg bytter dieselfilter (2 stk) hver vår....

Har i tillegg en vannutskiller som jeg sjekker underveis i sesongen, men finner ikke noe å sette fingeren på hverken vannutskiller eller filtre.

Dysene er også sjekket hos Vestfold elektro diesel for 3 år siden.

Vurdere å bytte ut MAP sensoren men kom litt i tenkeboksen nå når du nevner forpumpa....Det gir vel en mening at motoren yter dårligere hvis det ikke kommer nok diesel helt frem...og siden jeg ikke ser eller hører indikasjoner andre steder som kan tyde på feil så kan jo det være at den ikke får nok diesel kanskje....

Link to post
Share on other sites

Det har hendt at båter har fått delvis tett stigrør fra tank også, for å eliminere feil, kan du teste med å kjøre diesel fra separat tank rett inn på fødepumpa. Fødepumpe er forresten relativt rimelig, 1500kr ish. org fritt etter hukommelsen.

 

Men enten får den ikke nok diesel eller ikke nok luft, så da er det bare å ta for seg system for system. Måling av turbotrykk med båten på vannet ville jeg satt høyt på prioriteringslista.

Link to post
Share on other sites

Men hva indikerer drevindikatoren?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Som flere sier så er jo turbotrykk  en nøkkel her. Wastegaten kan jo lekke og dermed klarer ikke turboen å bygge opp tilstrekkelig trykk i mellomregisteret. Om trykkrøret til wastegate lekker så vil det vel resultere i at den ikke åpner og dermed får en overboost, noe som neppe er tilfelle her. 

 

MAP sensor kan jo også  være en årsak dersom trykket i manifold viser seg å være høyt nok.  Sensoren kan jo måles ut om den gir riktig verdi på signalkabel (Skal sannsynligvis variere mellom 1,5-3,,5V). Om den indikerer for lavt trykk så vil vel ikke dieselpumpen mate nok diesel og du vil få redusert effekt uten røyk fra motoren og med god tilgang på luft. 

 

Er dette i orden så er vel sannsynligheten for knapphet på diesel stor. Slange rett nedi kanne er jo en mulighet for å prøve ut dette. En sjekk av tilstrekkelig returflow er jo også relativt enkelt ved å løsne på returslangen.

 

Ellers er det jo selvsagt en god ide å sjekke kompresjon på alle sylindrene. (Maks 5 bar differanse på sylindrene om jeg ikke husker feil) 

 

Siden dysene er tatt for ikke lenge siden så er det vel neppe dem men om du åpner dekslet på pumpen så kan du kikke inn og se om det er rusk/rust her. Det er en god indikasjon på om pumpen kan ha fått skader som følge av vann/urenheter. Ideelt sett bør vel pumpen testkjøres i benk for å få en sikker indikasjon på at den leverer som den skal. Det er jo litt styr så de andre momentene bør jo sjekkes ut først. 

 

Så er det jo selvsagt mulig at det kan være andre ting ved båten som gjør den særlig tungdrevet og bremser motorturtallet men det har du sikkert eliminert.

 

Slike detektivoppdrag er jo veldig spennende så du må ha lykke til og keep us posted :-) 

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet alle diesel slangene og selve stigrøret ble rengjort for ca 4 år siden...så det bør holde ennå :-)

Tenker at føde pumpe og turbo trykk bør være de neste sjekkpunktene.....

Det var en som mente at man kunne enkelt lage en turbo trykkmåler av Biltema deler...noen som har erfaring med dette?

 

Jeg har forresten sort motor så jeg tviler på at det finnes noen drev indikator på denne.

 

Takk for alle innspill her, det hjelper på tankeprosessen videre ;-)

Link to post
Share on other sites

Hmmm...nei. Jeg hadde maks turtall den første sesongen jeg hadde båten. På slutten av den sesongen røyk det noe deler i drevet og jeg valgte å kjøpe nytt Bravo 3 XR drev og gikk fra 26P til 25P propeller.

Så jeg har vel ikke vært oppe i 3800rpm etter det :-)

I fjor så mener jeg at jeg maks fikk 2800rpm på maks....så det er jo snakk om en del power som er borte her...

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 49 minutter siden:

Feil utveksling i drev eller feil propeller er jo i høyeste grad en mulighet her om ikke turtallet har dabbet etter drevbytte.

 

Siden det var etter bytte av drev og propeller at du mistet 1000 rpm så er det vel nærliggende å lete her? Kan du ha fått drev med feil utveksling?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mest vanlig med 1,81:1 utveksling drev til disse motorene. Skal vel godt gjøres å få et drev med så feil utveksling at man mister så mye fart. 

Men går man f.eks. fra 2,00:1 og ned til 1,65:1 så blir det naturligvis helt feil.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen. 
Det ble bestilt drev med samme utveksling som tidligere (1,81:1) og har ikke tenkt tanken på å sjekke at det faktisk stemmer. Jeg er helt sikker på at jeg har lest riktig utveksling på noe dokumenter underveis i bestilling/mail/pakkseddel….men hvis noen har erfaring med at de har vært feilmerket tidligere så er det jo verdt å sjekke opp igjen. Er det mulig å se på selve drevet?

Det er et Bravo 3 XR drev fra 21/22. 

Link to post
Share on other sites

Capt Chaos skrev 36 minutter siden:

.men hvis noen har erfaring med at de har vært feilmerket tidligere så er det jo verdt å sjekke opp igjen. Er det mulig å se på selve drevet?

Det er et Bravo 3 XR drev fra 21/22. 

Er det feilmeket, må du vri på inngående aksling og telle antall omdreininger på utgående. 

Hvis du aldri har fått rett turtall med det nye drevet, ville jeg sjekket opp dette først.

 

Link to post
Share on other sites

Det pleier å være ved siden av serie nr på venstre side oppe. Det kan og være en boktav på drivknuten,

men da må du av med drevet. Eller som nevn telle omdreininger på propell når du vrir på drivaksel.

Ofte blir 2.0:1 eller 2.2:1 levert til diesel. Så du bør sjekke hva du har fått.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Chris284 skrev 1 time siden:

Det pleier å være ved siden av serie nr på venstre side oppe. Det kan og være en boktav på drivknuten,

men da må du av med drevet. Eller som nevn telle omdreininger på propell når du vrir på drivaksel.

Ofte blir 2.0:1 eller 2.2:1 levert til diesel. Så du bør sjekke hva du har fått.

 

Men går man fra 1,81:1 til 2,0:1 så vil jo motorturtallet øke.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...